Metodologie 2 (SP4MP_MTO2) Vypracovala: Petra Žejšková (učo 363422) Výzkumný návrh Téma: Směrovost v projevech dětí Výzkumný problém: Nejčastější preferování směru při manuálních činnostech u dětí předškolního věku. Výzkumná otázka: Jaký směr preferují pozorované děti předškolního věku nejčastěji při manuálních činnostech s drobnými předměty? Směrovost Při zjišťování směrovosti dítěte je třeba respektovat individuální vlastnosti dítěte. Směrovost se promítá do nácviku počátečního čtení a psaní, proto je důležité správné vedení dětí, abychom předcházeli případným obtížím v počátečním čtení a psaní u školních začátečníků. Cíl Cílem mého výzkumu je shromáždit poznatky o problému směrovosti, sledovat děti při manuálních činnostech a spontánní preference ruky při uchopování a manipulaci s předměty. Výzkumná otázka: Jaký směr preferují pozorované děti předškolního věku nejčastěji při manuálních činnostech s drobnými předměty? Vedlejší výzkumné otázky: Je směrovost již v předškolním věku vyhraněna? Je směrovost ovlivněna praváctvím/leváctvím jedince? [u1] Volba kvantitativního výzkumu Pro svůj výzkumný návrh jsem zvolila typ kvantitativního výzkumu – testování hypotéz. Problém je předložen v hypotézách. Ke sběru údajů využiji metody dotazníku a pozorování při zkoušce směrovosti. Budu se snažit ze získaných údajů vyhodnotit nejčastěji preferované směry při činnostech u předškolních dětí. Teoretická hypotéza: U pozorovaných dětí předškolního věku se při manuálních činnostech s drobnými předměty objevuje směrovost zleva doprava častěji než ostatní typy směrovosti. Praktická hypotéza: 1. Děti v mateřské škole mají k dispozici dostatek manipulačních různorodých a podnětných předmětů. 2. Děti v mateřské škole při činnostech s předměty více využívají pravou ruku. 3. Děti při manipulačních činnostech s předměty využívají častěji směr zleva doprava než ostatní typy směrovosti. [u2] Koncept: Mateřská škola Konceptualizace: Mateřská škola je zařízení pro děti předškolního věku. Jsou zde vzdělávány zpravidla děti od 3 do 6 let. Operacionalizace: - Jaký je název a umístění mateřské školy? - Kolik dětí navštěvuje jednu třídu mateřské školy? - Jaké je vybavení tříd mateřské školy? - Má mateřská škola nějaké speciální úpravy? [u3] Koncept: Lateralita Konceptualizace: Lateralitou se rozumí přednostní užívání jednoho z párových orgánů – asymetrii párových orgánů (ruky, nohy) nebo smyslových (oka, ucha). Je více druhů laterality, funkční lateralita se projevuje přednostním užíváním jednoho z párových orgánů, který pracuje rychleji a kvalitněji a je stanovena tzv. kvocientem pravostrannosti. Operacionalizace:[u4] - Kolik dětí ve třídě upřednostňuje pravou ruku a kolik dětí upřednostňuje levou ruku? - Jsou rodiče dětí, které upřednostňují levou ruku, také „leváci“? - Upřednostňují používání levé ruky více chlapci nebo děvčata? Koncept: Směrovost Konceptualizace: Směrovost je pohyb, postup v určitém směru při provádění činnosti. Při práci s dítětem sledujeme, kterým směrem dítě spontánně postupuje při činnosti. Směrovost může být sledována při řadě činností, např.: umísťování prvků na magnetickou tabuli, stavba hradby z kostek, popis obrázku, řazení prvků na stole, apod. Operacionalizace: - Je směrovost závislá na lateralitě? - Používají děti při činnostech jeden typ směrovosti, nebo více typů směrovosti? Technika sběru dat: Dotazník a pozorování Výzkumná populace: Souhlasící rodiče a jejich děti z vybraných mateřských škol na Vysočině. Vzorek: · Dotazník – pro rodiče dětí, které se budou účastnit pozorování. · Pozorování – děti předškolního věku z vybraných mateřských škol, jejichž rodiče budou s pozorováním a následným zpracováním informací souhlasit. - osloveno bude sto rodičů, zda souhlasí - či nesouhlasí, se sběrem informací pomocí dotazníku a následným pozorováním při zkoušce směrovosti u jejich dítěte. Dále se bude pracovat již jen se souhlasícím počtem rodičů a jejich dětmi. Pro svůj výzkum jsem zvolila dotazník a pozorování. Při provádění tohoto výzkumu je třeba respektovat rozhodnutí rodičů, pokud se nebudou chtít do výzkumu zapojit. Pro rodiče může být t[INS: e :INS] [DEL: é :DEL] matika výzkumu trochu neznámá, mohou se však informovat (v průvodním dopise bude napsán mail, kam mohou případné dotazy směřovat). V případě zájmu jim budou získané poznatky sděleny. Pozorování bude probíhat při zkoušce směrovosti, která bude sestavena ze dvou úkolů. Při zkoušce examinátor dítěti řekne např.: „Dej hříbečky do mřížky“, „Vezmi kolečko a polož na podložku“ ,.. Poté bude dítě sledovat, kterou rukou předměty bude dítě uchopovat, zda bude ruce v průběhu měnit apod. Průběh a výsledek examinátor zaznamená do záznamového archu. Dotazník - ukázka možných otázek: 1. Jak dlouho Vaše dítě navštěvuje mateřskou školu? a) méně než jeden rok c) třetím rokem b) druhým rokem d) jiný údaj: ………………………………………. 2. Navštěvuje Vaše dítě logopedickou poradnu? a) ano b) ne 3. Vaše dítě je šikovnější: a) na pravou ruku c) na obě ruce b) na levou ruku 4. Matka je šikovnější: a) na pravou ruku c) na obě ruce b) na levou 5. Otec je šikovnější: a) na pravou ruku c) na obě ruce b) na levou ruku 6. Vyskytly se ve Vaší rodině řečové vady? a) ano - jaké ………………………………………………………………………………. b) ne 7. Kdo v rodině upřednostňuje levou ruku: a) nikdo b) prosím, vypište……………………………………………………………………………. 8. Hmotnost dítěte při narození: a) do 2,5 kg c) do 4 kg b) od 2,5 kg do 3,5 kg d) nad 4kg 9. Kdy Vaše dítě začalo říkat první slova? a) do 1 roku c) do 2 let b) do 1,5 roku d) jiný údaj: ………………………………………… 10. Kdy začalo Vaše dítě chodit? a) do 1 roku c) do 2 let b) do 1,5 roku d) jiný údaj: …………………………….………….. MOŽNÉ PRAKTICKÉ NEBO ETICKÉ PROBLÉMY PŘI VÝZKUMU Problém u výzkumu může nastat, když se rodiče nebudou chtít zúčastnit – nebudou souhlasit s pozorováním při zkoušce směrovosti u jejich dítěte a s vyplňováním dotazníku. Pro malý počet výzkumného vzorku bych musela přehodnotit způsob sběru dat. U zkoušky směrovosti i u dotazníku bude zachována anonymita (to bude rodičům sděleno v průvodním dopise). Pozorování bude probíhat v mateřské škole, kterou dítě navštěvuje. Prostředí bude dítěti známé, nemělo by být pro něj nijak stresující. Seznam literatury DRNKOVÁ-PAVLÍKOVÁ, Z.; SYLLABOVÁ, R. Záhada leváctví a praváctví. 2. dopl. vyd. Praha: Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0113-6. DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2001. ISBN 80-902536-2-8. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-667-5. LANGMEIER, J., LANGMEIER, M., VÁGNEROVÁ, D. Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H&H, 2002. ISBN 80-7319-016-8. LECHTA, V. a kol. Terapia narušenej komunikačnej schopnosti. Martin: Osveta, 2002. ISBN 80-8063-092-5. MATĚJČEK, Z. Dyslexie – specifické poruchy učení. 3. uprav. a rozšíř. vyd. Jinočany: H&H, 1995. ISBN 80-85787-27-X. MLČÁKOVÁ, R. Směrovost v projevech školních začátečníků. In VALENTA, M., RÁDLOVÁ, E. IV. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. 2. část, 1. vydání, Univerzita Palackého v Olomouci, Sborník, Olomouc 2004, ISBN 80-244-0770-1. SOVÁK, M. Lateralita jako pedagogický problém. Praha: SPN 1963. SOVÁK, M. Výchova leváků v rodině. Státní pedagogické nakladatelství Praha: 1972. SYNEK, F. Směrovost, lateralita, řeč a školní prospěch u dětí. In LIŠKA, J. a kol. Logopedický zborník 1. Košice: Východoslovenské vydavateľstvo, 1972, s. 195-218. SYNEK, F. Záhady levorukosti Asymetrie u člověka. Praha: Horizont, 1991. ISBN 80-7012-054-1. [INS: Tím, že jste neformulovala dobře hypotézy, jste si zkomplikovala úkol s konceptualizací a operacionalizací, celé je to tudíž trochu zmatené. Nedočkala jsem se také vysvětlení, proč a čím bude výzkum přínosný, proč je zajímavé to téma zkoumat. Formulace dotazníku i nástin pozorování jsou ok. :INS] ________________________________ [u1]Není toto již prozkoumáno? [u2]Formulujete spíše teze než hypotézy. Hypotéza musí obsahovat předpoklad vztahu mezi dvěma proměnnými. [u3]Proč je třeba operacionalizovat pojem mateřská škola? Není to proměnná. Kromě toho, to co jste napsala není operacionalizace. [u4]Zde byste měla napsat to, co u vás ukáže na určitý typ laterality u dítěte.