Číslo úkolu: Úkol 6 Kód kursu: SPAM _MTO 2 Jméno a příjmení: Eva Cahová UČO: 363403 Tato práce se nazývá ,,Hiporehabilitace jako nástroj integrace“. Ve své práci budu zjišťovat, jak hiporehabilitace napomáhá osobám s handicapem v procesu integrace a jak zlepšuje jejich sociální kontakty. Mnoho prací psaných na téma hiporehabilitace se zaměřuje spíše na účinky léčebného ježdění na fyzickou stránku klienta. [u1] Přínos do oblasti psychické a sociální je většinou opomíjen nebo jen okrajově konstatován. Myslím si však, že právě atmosféra, kterou koně, prostředí a lidé kolem nich vytváří, jsou hnacím motorem pro změny ve všech dimenzích osobnosti uživatelů hiporehabilitlace. Proto bych v této práci chtěla vyzdvihnout spíše socioterapeutický vliv hiporehabilitace na klienty, na jejich integraci a sociální interakci prostřednictvím léčby koněm[u2] [u3] . Cílem práce nebude jen prozkoumat proces integrace klientů s handicapem prostřednictvím hiporehabilitace, ale také shrnutí a charakteristika forem, prostředků a metod, které se využívají k integraci klientů s handicapem při hiporehabilitaci[u4] . Pro výzkum byla zvolena kvantitativní výzkumná strategie a šetření prostřednictvím dotazníků, ve kterém chceme využít možnost získání většího počtu respondentů. Tuto formu šetření volíme také proto, že šetří čas a lze ji obvykle dobře kvantifikovat. Problémem by však mohlo být, že nemáme možnost natolik dobře poznat odpovídající, takže se nemůžeme dostatečně přesvědčit o pravdivosti jejich odpovědí – budou odpovídat podle pravdy nebo tak, jak si myslí, že bychom chtěli my?[u5] Téma: HIPOREHABILITACE JAKO NÁSTROJ INTEGRACE Problém: [DEL: P :DEL] [DEL: rozkoumat proces integrace klient :DEL] [DEL: ů :DEL] [DEL: s handicapem prost :DEL] [DEL: ř :DEL] [DEL: ednictvím :DEL] [DEL: hiporehabilitace ( :DEL] [INS: Vliv :INS] [DEL: jak :DEL] hiporehabilitace[INS: na :INS] [DEL: napomáhá :DEL] širší i dílčí integraci osob se znevýhodněním a [INS: na :INS] [DEL: jak p :DEL] [DEL: ř :DEL] [DEL: ispívá ke :DEL] zlepšování sociálních kontaktu [DEL: uživatel :DEL] [DEL: ů :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: hiporehabilitace) :DEL] [DEL: . :DEL] Otázka: Jaké služby nabízejí jednotlivá hiporehabilitační centra (hipoterapie, LPPJ, sportovní ježdění handicapovaných)? Mají centra dostatek vybavení (rampa, sedla, deky) pro hiporehabilitaci? Napomáhá hiporehabilitace v integraci handicapovaných do společnosti? Kolik pracovníků v jednotlivých hiporehabilitačních center zaměstnávají a jaké mají kvalifikace? Kolik koní mají a jaká je jejich charakteristika? Jak klienty centrum získává? Zlepšuje hiporehabilitace kvalitu sociálních kontaktu klientů? [u6] Teoretická hypotéza: Hypotéza 1: Hiporehabilitace napomáhá v integraci handicapovaných do společnosti. Hypotéza 2: Hiporehabilitace zlepšuje kvalitu sociálních kontaktu klientu. [u7] Pracovní hypotéza: - Čím kvalitnější vybavení hiporehablitační centra mají, tím více roste zájem o tuto terapii. - Při pořádání mimořádných akcí, (karnevaly, jezdecké dny) je hiporehabilitační centrum více vyhledáváno neboli žádáno a napomáhá se v[INS: í :INS] [DEL: i :DEL] ce k integraci handicapovaných do společnosti - [u8] Čím větší kvalifikaci pracovníci mají, tím více je odbornější jejich přístup k uživatelům a zlepšuje kvalitu sociálních kontakt[INS: ů :INS] [DEL: u :DEL] klient[INS: ů :INS] [DEL: u :DEL] .[u9] [u10] Koncept: Hiporehabilitace neboli integrace Konceptualizace: Hiporehabilitace je jedena z možností v procesu integrace handicapovaných klientů[u11] Operacionalizace: Indikátory - Přesvědčení, že hiporehabilitace je čím dál více žádanou terapií - Zvažování, zda větší počet koní má vliv na kvalitnější službu - Přesvědčení, že hiporehabilitaci využívají také dospělí uživatelé - Zvažování, která metoda se více v hipoterapeutických centrech využívá - Přesvědčení, že hiporehabilitace je ověřená metoda, která pomáhá v integraci handicapovaných klientů [u12] Za nejvhodnější metodu sběru dat byl vybrán dotazník. ROZHODNUTÍ O POPULACI VZORKU: Dotazník bude určen zařízením provádějícím hiporehabilitaci a vyplnit by ho měla kompetentní osoba v tomto zařízení. Hiporehabilitační střediska budou vybírána nejprve ze seznamu hiporehabilitačních zařízení, který je dostupný na internetu. Dotazník bude rozeslán elektronickou poštou jednotlivým hiporehabilitačním zařízením. [u13] VÝHODY: možnost získání většího počtu respondentů, snadnější vyhodnocení, NEVÝHODY: nemáme možnost natolik dobře poznat odpovídající, takže se nemůžeme dostatečně přesvědčit o pravdivosti jejich odpovědí OTÁZKY DOTAZNÍKU 1. Jaká je Vaše funkce v rámci hiporehabilitace? terapeut trenér koní pomocný pracovník hiporehabilitace jiná - 2. Absolvoval(a) jste speciální kurz k provádění hiporehabilitace? ano ne 3. Je Vaše hiporehabilitační středisko: součástí jiného zařízení pomáhajícího lidem se specifickými potřebami součástí jezdecké organizace hiporehabilitaci provozuje samostatně 4. Je prostředí hiporehabilitačního střediska bezbariérové? ano ne 5. Kolik máte pro hiporehabilitaci k dispozici koní? Prosím, vypište číslovkou:…………… 6. Jaká plemena? plnokrevná teplokrevná chladnokrevná pony 7. Kolik osob pracuje v organizaci v rámci hiporehabilitace ? Prosím, vypište číslovkou:……….. 8. Kolikrát měsíčně se klient účastní hiporehabilitace? Prosím, vypište číslovkou:…………. 9. Jaká je věková struktura klientu hiporehabilitace a druh postižení? Věk klientu:…………. Druh(y) postižení (poruchy):………….. 10. Pozorujete u klientů zlepšení v oblasti základních norem společenského chování? ano – (Prosím, uveďte příklady) ……………………….. ne 11. Pozorujete u klientů zlepšení v oblasti komunikace? ano – (Prosím, uveďte příklady) ………………………… ne 12. [u14] S kým se dostávají klienti při hiporehabilitaci do interakce? s pracovníky hiporehabilitace s jinými dětmi se specifickými potřebami s ostatními zaměstnanci střediska s dětmi bez specifických potřeb s širší veřejností k dispozici jsou i jiná zvířata 13. Pohlav[DEL: n :DEL] í muž žena 14. Věk 20 – 30 31 – 40 41 – 50 51 – 60 Literatura: 1. BELCH, K. Induktivní výchova a koně. In Hiporehabilitace. Výroční číslo. CHS, 1996, s.3 2. BOLDIŠ, P. Bibliografické citace dokumentu podle CSN ISO 690 a CSN ISO 690-2: část 1 – Citace: metodika a obecná pravidla. Verze 3.3. Poslední aktualizace 11.11.2004. 21 s. 3. Časopis Planeta zvířat. Hiporehabilitace [on line], [cit. 2008-05-13]. Dostupné z . 4. FILIPIOVÁ, D. Život bez bariér:projekty a rekonstrukce. 1. vyd. Praha: Grada, 1998. 101 s. ISBN 80-7169-233-6. 5. HERMANNOVÁ, H. Jak realizovat hiporehabilitaci v praxi I. část. In Jezdectví. C. 6. Praha 1999, roc. IIIL, s. 41. ISSN 1210-5406 6. HERMANNOVÁ, H. Rozdělení hiporehabilitace a specifická role koně. In Jezdectví. C. 2. Praha, 1998, roc. IVL, s. 37. ISSN 1210-5406. 7. HOLLÝ, K. Hipoterapie: léčba pomocí koně. 1. vyd. Ostrava : Montanex, 2005. 293 s. ISBN 80-7225-190-2. 8. JESENSKÝ, J. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 175 s. ISBN 80-7184-030-0. 9. MARÁČKOVÁ, E. Seznam hiporehabilitačních zařízení [on line], [cit. 2008-05- 25]. Dostupné z < http://www.hiporehabilitace.unas.cz/>. 10. SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 160 s. ISBN 978- 80-247- 1733-3. 11. VOTAVA, J., et al. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 207 s. ISBN 80-246-0708-5. 12. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 264 s. ISBN 80-7178-291-2. 13. VYSOKAJOVÁ, M. Hospodářská, sociální, kulturní práva a zdravotně postižení. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 139 s. ISBN 80-246-0057-9. [INS: Tím, že jste nezvládla správně definovat své proměnné a formulovat hypotézy, už bylo problematické udělat operacionalizace a sestavit dotazník. Budete-li výzkum realizovat, doporučuji začít znovu u hypotéz a zamyslet se nad možnými vztahy, které můžete v :INS] [INS: :INS] [INS: této :INS] [INS: oblasti předpokládat. V žádném případě nemůžete měřit přínos hiperahabilitace dotazem pracovníků, bylo by pro zodpovězení vaší otázky nutné zkoumat dvě skupiny klientů (ty, kteří :INS] [INS: Chodí na hiporehabilitaci a ti kteří ne), nebo jednu skupinu měřit dvakrát (před zahájením rehabilitace a po nějaké době praktikování). :INS] ________________________________ [u1]Doplnit odkazy na ty práce? [u2]Ve větě už hiporehabilitaci máte, zbytečné opakovat [u3]Pěkný, kultivovaně napsaný úvod [u4]Druhý cíl nemáte nijak v předchozím textu zdůvodněn. [u5]Přesunula bych do jiné části návrhu. Problém, který zmiňujete, můžeme trochu omezit, bylo by dobré tedy zmínit, jak se s tímto úskalím v našem výzkumu vyrovnáme. [u6]Je tam trochu nepoměr mezi počtem otázek k prvnímu a druhému cíli výzkumu. K prvnímu cíli byste měla zformulovat dílčí, konkrétní otázky a mělo by jich být víc. Takto jen v otázkách opakujete problém. [u7]Slabé, špatně formulované hypotézy bez nápadu. [u8]Špatně formulované hypotézy, chybí hypotézy k prvnímu cíli výzkumu (tu následující lze rovnou škrtnout) [u9]Samozřejmý předpoklad, nemůže fungovat jako hypotéza. [u10] [u11]To není definice hiporehabilitace [u12]Nepochopená operacionalizace – operacionalizovat musíte všechny proměnné z hypotéz – u každé z nich musíte říct, jak ji budete měřit. [u13]Kolik jednotek má populace a kolik vzorek? [u14]Pokládáte svou výzkumnou otázku respondentům, to je hrubá chyba ve výzkumu, před kterou jste byli opakovaně varováni! Nelze měřit přínos hiporehabilitace tak, že se zeptáte zaměstnanců na jejich názor o přínosu.