Model plánování výuky dospělých První fáze: Diagnostika 2. Získání znalostí o obsahu učiva První fáze: Diagnostika 3. Získání informací o dospělých studentech a jejich potřebách První fáze: Diagnostika 4. Poznání edukačních souvislostí Druhá fáze: Tvorba učebních materiálů -Stanovení cílů a úkolů - Vytvoření vzdělávacích aktivit - Vytvoření systému hodnocení studentů První fáze: Diagnostika 1.Sebe- uvědomění Třetí fáze: Reflexe procesu plánování výuky Modely plánování výuky dospělých lVětšinou zahrnují: -Cíle -Obsah -Metody -Hodnocení l Proč plánovat výuku? lPro nezkušeného učitele l- Systematický přístup k předvídání a přemýšlení o tom, co se děje během procesu vyučování lPro zkušeného učitele l- Systematická reflexe vlastní praxe, podpora při zjišťování co funguje a co ne Systematické plánování výuky se vyplatí lVýsledkem dobře naplánované výuky je: l -Lepší zážitek a větší přínos pro dospělého studenta -Lepší pocit ze své práce pro andragoga l l(Někteří odborníci však kritizují plánování výuky, jako málo zaměřené na možnosti učícího se zasahovat do plánování a vlastního učení) První fáze: DIAGNOSTIKA lSebe-uvědomění a sebereflexe (já jako andragog) -Srovnání vlastních charakteristik s úspěšnými učiteli dospělých lnejdůležitější vlastnosti andragoga dle Dravese (1984): zaujetí předmětem, chuť se o něj podělit, schopnost se o něj podělit l- Grabowski (1976) přidává ještě: pochopení motivace a důvodů účasti dospělých na vzdělávání a pochopení a zajištění potřeb dospělých studentů, atd. viz. str. 96 -Situační model sebereflexe: 1.Popis edukační situace 2.Analýza edukační situace 3.Vlastní sebereflexe ve vztahu k dané situaci l lKaždý si může zvolit vlastí systém sebereflexe (získání znalostí o sobě je důležitým předpokladem pro úspěch ve vzdělávání dospělých) První fáze: DIAGNOSTIKA lZískání znalostí o obsahu učiva -V moha případech je znalost učiva hlavním znakem andragoga lTři přístupy k obsahu učiva: 1.Andragog je expert v daném oboru 2.Andragog pracuje společně s expertem na vývoji učebního plánu 3.Andragog provádí analýzu činnosti nebo úkolu, aby získal informace pro plán výuky Analýza činnosti lMůže být použita, pokud se studenti mají naučit nějakou dovednost nebo skupinu dovedností (např. ovládání stroje) lAnalýza činnosti zahrnuje: -Důkladný popis činnosti -Rozdělení na jednotlivé úkoly a nutné dovednosti (ty které již studenti znají mohou být později odstraněny) -Seřazení úkolů dle logické návaznosti Analýza učení se činnosti lIdentifikace toho, co se student musí naučit, aby činnost zvládl lCo už zná, nebo umí Analýza obsahu lPokud činnost nemůže být rozdělena na jednotlivé úkoly (např. získávání informací) lAnalýza obsahu zahrnuje: -Definování vzdělávací oblasti -Identifikace toho, co do oblasti patří a co ne -Vytvoření struktury témat v dané oblasti l První fáze: DIAGNOSTIKA lZískání informací o dospělých studentech lZískání relevantních informací o studentech je jednou z nejdůležitějších činností andragoga. -Proč se studenti účastní vzdělávacího programu -Potřeby (pociťované nebo normativní) -Snaha o řešení nějakého konkrétního problému Charakteristiky studenta lOsobní: lFyzický stav a stáří lSociokulturní a životní postavení lPsychický vývoj lSituační: ldenní/kombinované studium lDobrovolné/povinné vzdělávání l lVnímání, zpracování a vybavování informací, verbální schopnosti, písemná forma vyjadřování, kinestetické schopnosti, motivace, předešlé zkušenosti s učením, zdraví, vztah k učiteli, vztah k prostředí, atd. Získání informací o studentech a jejich potřebách lZ vlastních zkušeností učitele lZ rozhovorů s ostatními učiteli a profesionály, kteří studenty znají lZ odborné literatury lZa použití technik sběru dat přímo od studentů lNapř.: rozhovory, pozorování, standardizované i vlastní nástroje pro zjištění stylu učení, poruch učení, schopností, atd. Poznání edukačních souvislostí lVzdělávání probíhá v sociálním, politickém a ekonomickém prostředí. Fáze 1 - shrnutí lPrvní fáze tedy umožňuje andragogovi prohloubit své znalosti o sobě, obsahu učiva, studentech a prostředí. 2 fáze: Tvorba učebních materiálů (podkladů pro výuku) lStanovení cílů výuky a úkolů l lCíle a úkoly jsou výroky o výsledcích učení zaměřené na určitou vzdělávací oblast: -Kognitivní -Emotivní -Psychomotorickou l(Bloomova taxonomie) nebo lVýsledky učení se mohou projevit v těchto oblastech: -Psychomotorické dovednosti -Emoce -Informace -Řešení problémů l Vzdělávací cíl: lObecný výrok o tom, co by měl student po skončení vzdělávací činnosti znát, dělat nebo pociťovat. lCíle jsou většinou formulovány obecně a lze je rozdělit na několik konkrétnějších úkolů l lCíle jsou stanoveny na základě: ……. lPožadavků profesní komory, akreditační komise, edukačních souvislostí, dovedností a znalostí učitele, potřeb studentů, předchozích zkušeností studentů, atd. Vzdělávací úkol lJednotlivé cíle mohou být rozděleny na konkrétní úkoly lJedná se o výrok, které přesně specifikuje co se má student naučit. lTři typy úkolů: behaviorální, obsahové a zaměřené na problém. l Behaviorální úkoly lUrčují chování, které má být naučeno lObsahují: -výsledné chování, -podmínky ve kterých se má toto chování projevovat -Kritéria pro úspěšné provedení tohoto chování lNapř: Studenti budou schopni….., ¨dokáží….. Formulujte behaviorální úkol lJaké chování lZa jakých podmínek, komu, kde, kdy lS jakým výsledkem Obsahové úkoly lJsou určeny množstvím učiva, které si mají studenti osvojit. Jsou založeny na Analýze obsahu l lJednotlivé úkoly se určují podle struktury témat, které byly vymezeny při Analýze obsahu Demonstrace (ukázka) Debata TV Skupinový rozhovor Hraní rolí/simulace Případová studie Řešení problému Počítačem řízená výuka Skupinová diskuse Přednáška Výstava TV Skupinový rozhovor Debata Exkurze Počítačem řízená výuka Přednáška Výstava Demonstrace TV Skupinový rozhovor Debata Počítačem řízená výuka Případová studie Simulace Hraní rolí Skupinová diskuse Demonstrace (ukázka) Demonstrace (ukázka) s praktickým procvičením Míra účasti studenta Nízká Střední Vysoká Kognitivní (řešení problémů) Kognitivní (získávání informací/vědomostí) Afektivní/Emoční Psychomotorické