Školní zralost Problematika školní zralosti * školní zralost = stupeň celkové vyspělosti = bez velkých potíží zvládá školní požadavky * školní zralost se posuzuje v oblastech a kritériích * Odklad školní docházky je možný o 1 až 2 roky Kritéria školní zralosti 1. Stáří dítěte Všechny děti narozené do 31.8. musí nastoupit do povinné školní docházky (děti narozené po 31.12. – záleží na rodičích) 2. Tělesné ukazovatele - celkový vzhled dítěte- ustupující předškolní baculatost - Filipínská míra- dominantní ruka přes hlavu na boltec ucha -výměna mléčného chrupu 3. Psychické ukazatele Zkoušky jimiž zjišťujeme psychickou zralost = TESTY ŠKOLNÍ ZRALOSTI. Zjišťujeme psychickou zralost, jemnou motoriku, koordinaci ruka-oko, řečové schopnosti Vstup do školy Následky vstupu do školy Při vstupu do školy se dostaví změny: * změna dosavadního života na povinný denní režim - jsou dána pevná pravidla * změna priorit v činnostech * hra → učení (primární aktivita) * hra – pouze relaxační, kompenzační * zesílení vlivu vrstevnické skupiny - narůstá potřeba být co nejvíce ve vrstevnické skupině * škola zaujímá novou sociální roli = žák - přináší i povinnost Kern – Jiráskův test ´Test má 2 části l 1. část – neverbální (má 3 úlohy) a. Kresba lidské postavy b. Obkreslení seskupení 10 teček (jemná motorika) c. Opsaní textu (zrakově-pohybová koordinace) l 2. část – verbální (individuální) touto částí zjišťujeme úroveň poznávacích procesů popis obrázku, skládat útvar podle předlohy úroveň všeobecných vědomostí vlajka, z čeho je vajíčko, největší město,....... úroveň řečového projevu popsání svého díla pozpátku – 4, 7, 8, 9 opakování věty, čísel Školní nezralost a její příčiny 1. Omezení rozumových schopností mírná mentální retardace (85 – 70) – „slaboduchost“ za trvalé asistence je schopno po odkladu jít do školy 2. Opoždění rozumových schopností abnormalita v tělesném vývoji (dlouhodobá nemoc, úraz) sociální 3. Nerovnoměrný vývoj rozumových schopností LMD – drobná poranění mozku v období perinatálním, v době porodu nebo krátce po porodu (do 2 let) - příznakem je porucha pozornosti - důsledkem jsou vývojové poruchy učení- dyslexie. dysgrafie 4. Sociální příčiny - nevhodný výchovný styl- autoritativní (nepřipouští rozvoj osobnosti), liberální, brutální, ambiciózní, senzitivní, výchovná zanedbalost - nevhodný styl působení učitele -špatné hodnocení, autoritativní, subjektivní, vrstevnické skupiny, nevhodný vzor