SEMINÁŘ SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální vliv Úvodem Jedna ze základních oblastí výzkumu a teorie sociální psychologie ,,Jedná se o pokus vysvětlit jak je myšlení, prožívání a chování jedince ovlivněno aktuální či představovanou přítomností ostatních" (Allport, 1954) Proces, kterým je jedinec ovlivňen přímo či nepřímo myšlením, prožíváním a chováním druhých. Úvod (pokračování) Zahrnuje postupy, kterými jedinec ovlivňuje postoje a chování druhých persuaze, kladení požadavků, uplatňování autority Zahrnuje i procesy, kterými jedince ovlivňuje skupina a společnost konformita k normám (skupinovým, společenským) Jedná se vlivy působící v běžném každodenním životě Typy sociálního vlivu konformita - změna, přesvědčení či chování, která má za cíl sjednocení se skupinovým názorem (většinou nepřímý vliv) vstřícnost, ochota vyhovět - udělám, co se mi řekne ;) poslušnost ­ udělám, co mi řekne autorita; často jde proti vnitřnímu přesvědčení (př. změna chování, která není provázena postojovou změnou; přímý vliv) konverze ­ změna, která mění vnitřní přesvědčení vliv minority ­ procesy, kterými malá nebo málo vlivná skupina mění postoje majority Klasické výzkumy Milgram (1963, 1974) Asch (1955) Moscovici Zimbardo Oblíbené, citované, často součástí představy o sociální psychologii jako takové Milgramova studie poslušnosti role ,,učitele"v ,,pedagogickém experimentu" ,,elektrické šoky" za chybnou odpověď, vždy o 15V vyšší (od 15 do 450V - ,,nebezpečně vysoký šok") při každém šoku ,,žák" prostestuje a nokonec odmítá odpovídat Tlak vyvolán pokynem ,,experiment vyžaduje, abyste pokračoval" 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 15- 60 75- 120 135- 180 195- 240 255- 300 315- 350 375- 420 435- 450 Level of Shock (Volts) Actual Predicted 65% procent pokračovalo až do konce, když je ,,žák" jen slyšet, 65% odmítlo, když byl i vidět na telefonické naléhání reaguje jen 20,5% když byl přítomen i druhý ,,vyučující", šlo do konce 95%; když jeden odmítl pokračovat, jen 10% pak samo pokračovalo do konce Aschova studie konformity ,,jednoduchý percepční experiment" která čára je nejblíž standardu X spolupracovníci mezi respondenty; 75% odpovídá se skupinou špatně procento roste s velikostí skupiny 0 20 40 0 2 4 6 8 10 Group SizeConformityresponses% A B C X Moscoviciho studie vlivu minority na skupinový názor mírná modifikace Aschova výzkumu; spolupracovníci vystupují jako konzistentní menšina mají vliv protože narušují většinový názor přitahují pozornost na sebe jako objekt přitahují pozornost k alternativnímu řešení vyřešení problému vyžaduje konsenzus nutí respondenty ,,přemýšlet dvakrát" Zimbardův vězeňský experiment skupinová dynamika studenti v rolích ,,dozorci", ,,vězni" dynamika deindividuace eskalace; po týdnu ukončeno http://www.prisonexp.org/ http://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_prison_experi ment viz. např. Zimbardo, P.G. Moc a zlo. Praha, MoraviaPress 2005 Teorie sociálního srovnávání (Festinger, 1950, 1954) testování fyzické reality (př. Jsou muži vyšší než ženy? Změřme výšky). Jedná se o racionální přístup a podle Festingera preferovaný způsob existuje ale řada problémů, které takto ověřovat nejdou. V nich jsme závislí na testování sociální reality (Vypadám v tomto oblečení příšerně? ­ Zeptám se ostatních). Tento postup zahrnuje získávání zpětné vazby od subjektivně významných druhých (referenční skupina) s cílem redukovat nejistotu ve vztahu k podstatě reality Konformita ­ kdy a proč Informační sociální vliv když je situace nejasná když je situace kritická když jsou druzí ,,odborníci" jak odolat: uvědomit si, že můj názor je stejně legitimní jako názor druhých Vliv minority je-li konzistentní, odolná a reagující na skupinové trendy Normativní sociální vliv člověk jako sociální bytost chce být přijímán skupinou skupinový vliv je výraznější, když přichází od lidí, které máme rádi jak odolat: nebát se, získat spojence; čas od času je skupina tolerantní ke členům jindy konformním Vstřícnost, ochota vyhovět (compliance) nepromyšlená konformita (mindless conformity) nepromyšlené přejímání skupinových a společenských norem; každodenní autopilot vedoucí k ,,správnému chování" Triky, které ji využívají noha mezi dveřmi zabouchnuté dveře ,,low ball" ,,ale to ještě není všechno" Jak odolat Znalosti Promyšlený vztah k principům Odpor Poslušnost ve vztahu k autoritě role normativního vlivu, informačního vlivu, nedomýšlení důsledků, fenomén ,,noha mezi dveřmi", redukce nesouladu s autoritou Účinné faktory legitimita autority rutina role dobrého vychování blízkost autority odosobnění oběti chybění modelů odporu Jak odolat zvýšit osobní odpovědnost získat ostatní pro odpor zveřejnit utrpení oběti ptát se po motivech autority fyzická vzdálenost od autority blízkost k oběti