Základy speciální pedagogiky 1 Psychopedie Autismus lpervazivní vývojová porucha (PVP), porucha autistického spektra (PAS); lvýskyt 10-20 autistů na 10 000; lceloživotní porucha neurobiologického základu; lmožná kombinace s MR (2/3 autistů), epilepsií; ldiagnostika a první projevy nejpozději do 3 let; letiologie: stále nejasná, vrozené abnormality mozku, genetické faktory, chromozomální odchylka, infekční onemocnění, metabolické poruchy; Triáda autismu lporucha komunikace (echolálie, „Petr chce pít.“) lporucha sociálních vztahů a sociálního chování labnormální zájmy, porucha imaginace l ldalší znaky: extrémní vazba na realitu, nerozlišují výrazy obličeje, neschopnost generalizace, extrémní přecitlivělost, nesnáší změny, nesnáší osobní kontakt (hmatový, zrakový), nezájem o děti ani o dospělé, problémy v chování, sebepoškozování, omezený okruh zájmů, stereotypní pohyby a činnosti, neschopnost odhadnout reálné nebezpečí Spektrum autistických poruch ldětský autismus = Kannerův autismus latypický autismus – nesplňuje všechny výše uvedené znaky lRettův syndrom – u žen, genetická příčina, raný vývoj normální, regrese po 1. roce života (ztráta dosud osvojených dovedností, zpomalení růstu hlavy, ztráta funkčních pohybů ruky, hluboká MR) ldezintegrační porucha (Hellerova demence) – raný vývoj v normálu, regrese po 2. roce života Spektrum autistických poruch lAspergerův syndrom – popsán v roce 1944, vysoce funkční autismus lzákladní znaky: egocentrismus, nulový kontakt s vrstevníky, důsledná pravdomluvnost, šokující poznámky, zvláštní zájmy neodpovídající jejich věku (astronomie, studování jízdních řádů, aj.), typická komunikace (detailní vyjadřování, velká slovní zásoba, odborná terminologie, tempo, intonace),… lnarušení hrubé motoriky lintelekt v normálu, někdy až nadprůměrný Poradenství a edukace osob s PAS lporadenství: SPC, krajský koordinátor pro vzdělávání dětí a žáků s PAS, občanská sdružení (APLA, AUTISTIK, RAIN-MAN); ledukace – vyhláška č.73/2005 Sb., auti-třídy, lTEACCH program (1966, psychoedukační nápravný program, úzká spolupráce odborníků a rodičů) l3 pilíře: individualizace, strukturalizace, vizualizace Literatura lWILLIAMSOVÁ, D. Nikdo nikde. Praha : Svoboda, 1995 lCLERQ, Hilde De, Mami, je to člověk nebo zvíře?. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-235-5. lHRADLIČKA, M., KOMÁREK, V. Dětský autismus. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9. lATTWOOD, T. Aspergerův syndrom. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-979-8. lTHOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7 l