Základy speciální pedagogiky 1 Psychopedie Psychopedie jako vědní obor p pedagogika versus speciální pedagogika; p postavení speciální pedagogiky v systému věd p vztah psychopedie k ostatním speciálně-pedagogickým disciplínám; Psychopedie jako vědní obor p psychopedie se zabývá … p cíl psychopedie … p předmětem psychopedie je … Problematika terminologie v psychopedii p problémy etického rázu; p snaha o humanizaci termínů + snaha o sjednocení termínu se zahraničím -> nové termíny: p osoby s mentálním postižením p osoby se speciálními vzdělávacími potřebami p special educational needs; Členění mentálního postižení dle období vzniku p vrozené (kongenitální) – poškození centrálního nervového systému v období pre-, peri-, postnatálním; případně raně získané (ovšem nejpozději do 2 let) p získané po 2. roce života demence; p sociálně podmíněná mentální retardace, zdánlivá mentální retardace, pseudooligofrenie Charakteristika mentální retardace p mentální retardace je stav charakterizovaný celkovým snížením intelektových schopností; p jde o stav trvalý, který je buď vrozený nebo časně získaný (do 2 let života dítěte); p zastaralý název pro mentální retardaci je oligofrenie nebo slabomyslnost;