Základy speciální pedagogiky 1 Psychopedie Etiologie mentální retardace p kategorizace dle různých klíčů: p endogenní x exogenní příčiny; p vrozená x získaná mentální retardace; p prenatální x perinatální x postnatální vlivy; p asi u 1/3 nejsou příčiny MP známy; p ve většině případů není příčina pouze jedna – jde o kombinaci více; Etiologie mentální retardace p prenatální příčiny n dědičné vlivy – hereditární – dědičné onemocnění (metabolické – př. mukopolysacharidosa) vedoucí k MR, nedostatek vloh; n genetické příčiny – genové mutace, chromosomové aberace (Downův syndrom), změny v počtu pohlavích buněk (Klinefelterův sy); 21% etiologií MR; n enviromentální příčiny – onemocnění matky v průběhu těhotenství (zarděnky, syfilis, toxoplazmóza, otrava olovem, intoxikace embria, alkohol, drogy, nikotin, rentgen, nedostatečná výživa); Etiologie mentální retardace p perinatální příčiny n perinatální encefalopatie (organické poškození mozku); n mechanické poškození mozku při porodu; n hypoxie, asfyxie; n předčasný porod, nízká porodní váha; n těžká novorozenecká žloutenka; Etiologie mentální retardace p postnatální příčiny n záněty mozku (klíšťová encefalitida, meningitida ...); n traumata, mozkové léze při nádorových onemocěních, krvácení do mozku; n silná deprivace; Etiologie mentální retardace p endogenní faktory – zakódovány v systému pohlavních buněk -> genetická příčina n genové mutace – vrozené metabolické poruchy (fenylketonurie, galaktosémie, mukopolysacharidosa, …) n chromozomóvé aberace p aberace autozómů (nevázány na pohlaví) – Downův syndrom; p aberace gonozómů – Turnerův syndrom, Klineferterův syndrom; Etiologie mentální retardace p exogenní faktory n fyzikální – RTG záření, mecanické poškození mozku, úrazy matky během těhotenství, patologický porod; n chemické – léky, alkohol, nikotin, návykové látky; n biologické – virová a bakteriální onemocnění během těhotenství, hormonální poruchy, špatná výživa; Klasifikace mentální retardace p řada hledisek, jak klasifikovat MR: n dle doby vzniku: vrozená x získaná; n dle typu chování: eretický x torpidní x nevyhraněný; n dle stupně mentálního postižení – v rámci speciálněpedagogické praxe nejpoužívanější Klasifikace MR dle stupně mentálního postižení p orientační ohraničení stupňů inteligenčním kvocientem (IQ) – poměr mezi mentálním a chronologickým věkem (MV/CHV x 100); p měření IQ standardizovanými testy, škálami (určí přibližný stupeň MR); p nutno brát ohled na možné vývojové změny; p 10. revize Světové zdravotnické organizace (WHO) z roku 1992 – mentální retardace spadá do oboru psychiatrie (-> označení F); p oddíl věnovaný mentální retardaci F70-F79; Klasifikace MR dle stupně mentálního postižení p F 70 – lehká mentální retardace n IQ v rozmezí 50 – 69, u dospělých odpovídá mentálnímu věku 9-12 let; n oblast vzdělávání, pracovního začlenění, sociálních vztahů; p F 71 – středně těžká mentální retardace n IQ v rozmezí 35 – 49 (m.v. 6-9 let); n zřetelné vývojové opoždění v dětství -> rozvoj k soběstačnosti a nezávislosti s různým stupněm podpory Klasifikace MR dle stupně mentálního postižení p F 72 – těžká mentální retardace n IQ v pásmu 20 – 34 (m.v. 3-6 let); n nutnost trvalé podpory ve všech oblastech lidské činnosti s jistou dávkou spolupráce; n výrazné opoždění ve vývoji; p F 73 – hluboká mentální retardace n IQ nejvýše 20; n nezbytná asistence při pohybu, hygieně a zajištění základních lidských potřeb; Klasifikace MR dle stupně mentálního postižení p F 78 – jiná mentální retardace n stupeň MR nelze přesně určit z důvodu přidruženého postižení smyslového, tělesného, poruch chování či autismu; p F 79 – nespecifikovaná mentální retardace n stupeň nelze určit z důvodu nedostatku znaků;