Základy speciální pedagogiky 1 Psychopedie Charakteristika osob s MP ž celkový psychomotorický vývoj ž jemná a hrubá motorika ž učení ž pozornost ž myšlení ž paměť ž řeč a komunikace ž emocionalita ž možnost vzdělávání ž pracovní uplatnění Psychologické zvláštnosti jedinců s mentálním postižením ž zpomalená chápavost, jednoduché a konkrétní úsudky; ž snížená schopnost či neschopnost komparace a vyvozování logických vztahů; ž snížená logická paměť; ž Těkavá pozornost; ž nedostatečná slovní zásoba, neobratnost; ž poruchy pohybové koordinace; ž rigidita chování, neadekvátní emocionální chování; ž opožděný psychosexuální vývoj; ž poruchy v interpersonálních vztazích a v komunikaci; ž nedostatky v osobní identifikaci a ve vývoji „já“ Osoby s lehkým mentálním postižením (80%) ž celkový psychomotorický vývoj ž jemná a hrubá motorika ž učení ž pozornost ž myšlení ž paměť ž řeč a komunikace ž emocionalita ž možnost vzdělávání ž pracovní uplatnění Osoby se středně těžkým mentálním postižením (12%) ž celkový psychomotorický vývoj ž jemná a hrubá motorika ž sebeobsluha ž učení ž myšlení ž paměť ž řeč a komunikace ž emocionalita ž možnost vzdělávání ž pracovní uplatnění Osoby s těžkým mentálním postižením (7%) ž jemná a hrubá motorika ž sebeobsluha ž psychické procesy ž řeč a komunikace ž emocionalita ž možnost vzdělávání Osoby s hlubokým mentálním postižením (1%) ž motorika ž sebeobsluha ž komunikace ž možnost vzdělávání Rodina a dítě s mentálním postižením ž narození dítěte s MP ->zátěž pro rodinu, nutnost změn v rámci fungování rodiny; ž vnější podmínky adaptace rodiny na danou situaci: • informace • emocionální podpora • sociální a finanční podpora ž adaptace = naplnění potřeb dítěte a všech ostatních členů rodiny Rodina a dítě s mentálním postižením ž fáze vyrovnávání se s realitou postižení: • fáze šoku • fáze popření • fáze reaktivní • fáze adaptační • fáze reorganizační ž sourozenecké vztahy Edukace osob s mentálním postižením ž propojení rodina - škola • nutnost spolupráce • propojení a jednotnost výchovných stylů • zvýšené nároky na domácí práci a přípravu • zapojení rodičů do života školy, iniciativa za strany rodičů podílet se na aktivitách školy Edukace osob s mentálním postižením ž školský zákon 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávaní • par. 16 Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami – žák se zdravotním postižením – žák se zdravotním znevýhodněním – žák se sociálním znevýhodněním Edukace osob s mentálním postižením – průřez systémem ž raná péče – služba poskytovaná dětem ve věku 0-3/6 let a jejich rodičům; ž předškolní vzdělávání – 3-6/7 let • mateřská škola speciální, • mateřská škola, • speciální třída při mateřské škole; ž období povinné školní docházky • základní škola praktická (dříve zvláštní škola), • základní škola speciální (dříve pomocná škola), • základní škola, • speciální třída při základní škole Edukace osob s mentálním postižením – průřez systémem ž vzdělávání v rámci profesní přípravy • odborné učiliště (OU, 2 a 3 roky), • praktická škola (1 rok a 2 roky), • střední odborné učiliště (pokud žák vyhoví požadavkům přijímacího řízení a jeho zdravotní způsobilost to dovoluje) ž další vzdělání • večerní školy, • kurzy k doplnění vzdělání