Základy speciální pedagogiky 1 Psychopedie Poradenský systém lvyhláška 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních ldva typy školských poradenských zařízení: lpedagogicko-psychologická poradna lspeciálně pedagogické centrum lporadenské služby ve škole zajišťuje: lvýchovný poradce lškolní metodik prevence lškolní psycholog lškolní speciální pedagog Speciálně pedagogické centrum pro osoby s mentálním postižením lcílová skupina ltýmové složení SPC lorganizační zázemí – při škole, samostatně lstandardní činnost: ldepistáž, evidence lkomplexní speciálně-pedagogická a psychologická diagnostika ltvorba individuálního vzdělávacího plánu a kontrola naplňování cílů v něm stanovených lporadenský a metodický servis rodičů, pedagogickým pracovníkům lvolba vhodného školského zařízení Speciálně pedagogické centrum pro osoby s mentálním postižením lporadenství v oblasti profesní orientace lterapeutické a rehabilitační činnosti lpůjčování kompenzačních pomůcek, hraček, literatury losvětová činnost, tvorba metodických materiálů ldalší vzdělávaní pedagogických pracovníků ldiagnostické a rehabilitační pobyty pro děti a rodiče Edukace osob s mentálním postižením lpropojení rodina - škola lnutnost spolupráce lpropojení a jednotnost výchovných stylů lzvýšené nároky na domácí práci a přípravu lzapojení rodičů do života školy liniciativa ze strany rodičů podílet se na aktivitách školy Edukace osob s mentálním postižením lškolský zákon 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávaní lpar. 16 Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami lžák se zdravotním postižením lžák se zdravotním znevýhodněním lžák se sociálním znevýhodněním Edukace osob s mentálním postižením lvyhláška 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných lvyužívání podpůrných opatření ve výuce; lformy speciálního vzdělávání; lškoly při zdravotnických zařízeních; ltypy speciálních škol; lIVP; lasistent pedagoga; lorganizace, počty žáků, zařazování žáků l… Edukace osob s mentálním postižením – průřez systémem lraná péče – služba poskytovaná dětem ve věku 0-3/6 let a jejich rodičům; lpředškolní vzdělávání – 3-6/7 let lmateřská škola speciální, lmateřská škola, lspeciální třída při mateřské škole; lobdobí povinné školní docházky lzákladní škola praktická (dříve zvláštní škola), lzákladní škola speciální (dříve pomocná škola), lzákladní škola, lspeciální třída při základní škole Edukace osob s mentálním postižením – průřez systémem lvzdělávání v rámci profesní přípravy lodborné učiliště (OU, 2 a 3 roky), lpraktická škola (1 rok a 2 roky), lstřední odborné učiliště (pokud žák vyhoví požadavkům přijímacího řízení a jeho zdravotní způsobilost to dovoluje) ldalší vzdělání lvečerní školy, lkurzy k doplnění vzdělání Raná péče lterénní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku od narození, nejdéle do sedmi let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je ohrožen v důsledku nepříznivé sociální situace; lčinnost: lpodpora dítěte – stimulační programy a techniky, terapie; lpodpora rodiny – depistáž, krizová intervence, sociální a právní poradenství, posilování rodičovských kompetencí, půjčování kompenzačních pomůcek, setkávání rodičů; losvětová činnost – působení na veřejnost, mezioborová spolupráce lrealizace služeb rané péče ltýmové zajištění dané služby Předškolní vzdělávání lpro děti 3-6/7 let lmožnosti realizace v: lmateřské škole lspeciální třídě při mateřské škole lmateřské škole speciální lvzdělávání dle RVP PV = kurikulární dokument státní úrovně vymezující cíle předškolního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací obsah a podmínky vzdělávání lna základě RVP PV si každá mateřská škola tvoří svůj školní vzdělávací program lúkol pedagogů MŠ: tvorba optimálních podmínek k rozvoji osobnosti, k učení, komunikaci, spolupráci a samostatnosti každého dítěte Předškolní vzdělávání (PV) lobsah PV je uspořádám do 5 vzdělávacích oblastí: ldítě a jeho tělo (pohyb, zdraví, bezpečí) ldítě a jeho psychika (jazyk a řeč, poznávací oblasti, myšlení, učení, fantazie, city, vůle) ldítě a ten druhý (vztahy, komunikace) ldítě a společnost (kultura, umění) ldítě a svět lvzájemné propojení jednotlivých oblasti, zaměření na děti se SVP, důraz individuálního přístupu Předškolní vzdělávání lu dětí s mentálním postižením: lzaměřujeme se na rozvoj sebeobsluhy a hygienických návyku lvyužíváme specifické metody, postupy a formy práce lpracujeme s kompenzačními pomůckami lprovádíme neustálou diagnostiku lvyužíváme přítomnosti asistenta pedagoga lje snížen počet dětí ve třídě l Přípravná třída základní školy lpro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí ve věku pěti let, s odkladem školní docházky; lvzdělání se nezapočítává do povinné školní docházky; lminimální počet žáků ve třídě je 7, max. 15; lvzdělávání podle RVP PV a příslušného ŠVP; lpožadavky na učitele: individuální přístup, speciálně-pedagogická diagnostika, IVP; llegislativní zázemí: zákon 561/2004 Sb., vyhláška 48/2005 Sb.;