Základy speciální pedagogiky 1 Psychopedie Vzdělávání v období povinné školní docházky lzákladní vzdělání navazuje na rodinnou výchovu a předškolní vzdělávání; lnástup do školy – standardně věk 6 let x u dětí se SVP téměř vždy odklad; lškola a žáci s LMP: lco nejmenší propast mezi učením a životem, lpropojení učení a praxe, lvyučování „bez“ rozvrhu hodin l Základní škola praktická ldřívější označení: zvláštní škola; lžáky ZŠ praktické jsou: žáci v pásmu lehké mentální retardace, v pásmu podprůměru či v hraničním pásmu, příp. žáci s poruchou koncentrace a poruchami chování; lškolní docházka – 9 let, dva stupně ; lzařazení žáka do ZŠ praktické může předcházet 2-6 měsíční diagnostický pobyt lcíl vzdělávání: osvojení si potřebných vědomostí a dovedností, max. socializace, možnost pracovního uplatnění Základní škola praktická lvýuka se realizuje dle tří vzdělávacích programů: lVzdělávací program zvláštní školy lAlternativní vzdělávací program zvláštní školy pro žáky romského etnika lRámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělání pro žáky s lehkým mentální postižením s příslušným Školním vzdělávacím programem Vzdělávací program zvláštní škola ltří-stupňový: lnižší (1. – 3. ročník), lstřední (4. – 6. ročník), lvyšší (7. – 9. ročník); lučební plán tvoří: český jazyk, prvouka, vlastivěda, přírodověda, OV, dějepis, zeměpis, matematika, přírodopis, fyzika, chemie, HV, VV, rýsování, PV, TV, ŘV, doplňovací hodiny (k posílení kteréhokoli předmětu) a disponibilní dotace § RVP ZV s přílohou pro žáky s LMP lkaždá škola má svůj školní vzdělávací program; lvýuka dle RVP ZV od školního roku 2007/2008; lcharakterizují jej specifické principy, základní cíle; lvzdělávací obsah je rozdělen do 9 vzdělávacích oblastí: jazyk a jazyková komunikace, matematika a její aplikace, informační a komunikační technologie, člověk a jeho svět, člověk a společnost, člověk a příroda, umění a kultura, člověk a zdraví, člověk a svět práce lprůřezová témata Hodnocení žáků na ZŠ praktické lslovní hodnocení ltradiční klasifikace známkami lpodmínky: jednotnost ve všech předmětech a pro celou školu lnejčastěji klasifikace známkami l labsolventi ZŠ praktické vzdělávající se dle RVP ZV získávají základní vzdělání Základní škola speciální ldříve pomocná škola lurčená žákům s takovou úrovní rozvoje rozumových schopností, která jim nedovoluje prospívat na základní škole ani na základní škole praktické, ale umožňuje jim, aby se ve vhodně upravených podmínkách a při odborné speciálně pedagogické péči osvojovali základní vědomosti, dovednosti a návyky, potřebné k orientaci v okolním světě, k dosažení maximální možné míry samostatnosti a nezávislosti na péči druhých osob a k zapojení do společenského života (Švarcová 1997, s. 5) Základní škola speciální lpro žáky v pásmu středně těžké mentální retardace, v současné době ale i těžké a hluboké mentální retardace lvzdělávání dle Vzdělávacího programu pomocné školy lškolní docházka je 10 let, rozdělena na 4 stupně: nižší (3 roky), střední (3 roky), vyšší (2 roky), pracovní (2 roky) lhodnocení je většinou formou širšího slovního hodnocení lukončením tohoto vzdělání získává žák základy vzdělání Základní škola speciální lučební plán: čtení, psaní, počty, věcné učení, smyslovou výchovu, pracovní a výtvarnou výchovu, tělesnou výchovu, hudební výchovu, řečovou výchovu, nepovinný předmět (zdravotní tělesná výchova, dramatická výchova, sborový zpěv, výtvarné a pohybové činnosti, práce s počítačem) a disponibilní dotaci; lnáplň práce tedy tvoří zvládnutí trivia (čtení, psaní, počty), sebeobsluhy, osobní hygieny, osvojení si pracovních dovedností; Základní škola speciální lod roku 2010 vstupuje v platnost Rámcový vzdělávací plán pro základní školu speciální (v současnosti je pilotně ověřován) lobsahuje dva díly: lvzdělávání žáku se středně těžkým mentálním postižením lvzdělávání žáku s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami lvzdělávací oblasti: člověk a komunikace (RV, ŘV), člověk a jeho svět (SV), umění a kultura (HV, VV), člověk a zdraví (ZTV, rehabilitační TV), člověk a svět práce (PV) Přípravný stupeň základní školy speciální lzřizován pro žáky s těžkým mentálním postižení, více vadami nebo autismem, u nichž je předpoklad rozvoje rozumových schopností; lzakotven ve školském zákoně; lje až na 3 roky; lvzdělávání dle Vzdělávacího programu pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy; lplán obsahuje 20 hodin týdně; lrozumová výchova, smyslová výchova, pracovní a výtvarná výchova, tělesná výchova a hudební výchova; Přípravný stupeň základní školy speciální lškolní vzdělávací program lrozšíření RVP ZŠS formou přílohy nebo dodatku lvychází z RVP PV a je rozšířen o činnosti vedoucí k utváření klíčových kompetencí uvedených v RVP ZŠS lděti získávají osvědčení Přípravný stupeň základní školy speciální lvýchovně vzdělávací činnost zabezpečují současně dva pedagogičtí pracovníci; lmateriální zázemí: třída + místnost pro individuální práci, relaxaci, rehabilitační cvičení; lvýuka v počtu 4-6 žáků lučitel využívá vždy motivující slovní hodnocení; lpo ukončení přípravného stupně: lvzdělávání dle Vzdělávacího programu pomocné školy -> základní škola speciální lvzdělávání dle Rehabilitačního vzdělávacího programu pomocné školy -> rehabilitační třídy ZŠ speciální l Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy lurčen žákům s těžkým a hlubokým mentálním postižením a s kombinovanými vadami; ltímto vzdělávacím programem se vyřešil problém osvobození od povinné školní docházky (naplněna Ústava ČR); lv případě progrese rozumových schopností možnost přeřazení do odpovídajícího stupně vzdělání; lžák plní povinnou školní docházku ldélka vzdělání-10 let (2 stupně po 5 letech) Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy lučební plán: rozumová výchova, smyslová výchova, pracovní a výtvarná výchova, hudební a pohybová výchova, rehabilitační tělesná výchova a disponibilní hodina; lhodnocení formou slovního a názorného (obrázky, nálepky, sladkosti) motivujícího hodnocení lvzdělání zajišťují 2 pedagogové, asistent pedagoga, příp. osobní asistent žáka ltřída se naplňuje max. do 6 žáků