Daltonský plán,daltonská škola Hrdličková, A. Alternativní pedagogické koncepce. České Budějovice: Jihočeská univerzita, PdF 1994. Janík, T. Reformní pedagogika. Doplňkový výukový text. www. zkola.cz/zkedu/Predskolou Průcha, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. Průcha, J. Alternativní školy v západní Evropě. Praha: ÚIV, 1991. Röhner, R., Wenke, H. Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido, 2003. Rýdl, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, M. Zeman 1994. Rýdl, K. Jak dosáhnout spoluzodpovědnosti žáka. Praha: Strom, 1998. Svobodová, J., Jůva, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 96. Václavík, V. Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995. Wenke, H., Röhner, R. Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2000. Freinetova pedagogika Cipro, M. Vývoj a problémy francouzské školy a pedagogiky. Praha: UK, 1985. Hrdličková, A. Alternativní pedagogické koncepce. České Budějovice: Jihočeská univerzita, PdF 1994. Janík, T. Reformní pedagogika. Doplňkový výukový text. www. zkola.cz/zkedu/Predskolou Prokop, J. Freinetovo pedagogické hnutí. Alfa Revue, 1, 1991, 2, s. 27-34. Průcha, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. Rýdl, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: M. Zeman, 1994. Singule, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. Skalková, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido, 1995. Svobodová, J., Jůva, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 96. Štech, S. Škola stále nová. Freinetova „moderní škola“. Praha: Karolinum, 1992. Václavík, V. Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995. Jenský plán P. Petersena Cipro, M. K 110. výročí narození tvůrce Jenského plánu Petera Petersena (1884-1952). Pedagogika č. 3, roč. XLIV, 1994,s. 286-288. Hrdličková, A. Alternativní pedagogické koncepce. České Budějovice: Jihočeská univerzita, PdF 1994. Janík, T. Reformní pedagogika. Doplňkový výukový text. www. zkola.cz/zkedu/Predskolou Průcha, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. Rýdl, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: M. Zeman, 1994. Rýdl, K. IV. mezinárodní konference o jenské pedagogice v Athénách. Pedagogika roč. XLVI, 1996, s. 388-390. Rýdl, K. V čem tkví přitažlivost jenského plánu pro budoucnost. Učitelské listy 3/96, s. 14. Rýdl, K. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha: ISV, 2001. Singule, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. Svobodová, J., Jůva, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 96. Václavík, V. Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995. Václavík, V. Bavorsko a jenský plán. Učitelské listy 2/97-98, s. 11. V. mezinárodní konference jenského plánu. Učitelské listy 4/98-99, s. 12. Pedagogika M. Montessoriové www.montessori.cz www.montessori-ami.org www.sweb.cz/montessori-morava www.montessoricr.cz/index.php Helmingová, H. Pedagogika M. Montessoriovej. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo,1996. Hrdličková, A., Alternativní pedagogické koncepce. Jihočeská univerzita Č. Budějovice: PdF 1994. Hrdličková, A., Pedagogická koncepce M. Montessoriové jako podnět i pro výchovu dětí staršího školního věku. Pedagogická revue XLIV, 1992, č. 4, s. 423-430. Montessori, M. Objevování dítěte. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů, 2001. Montessori, M. Příručka vědecké pedagogiky. Praha 1926. Průcha, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. Rýdl, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, 1994. Rýdl, K. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Public History: 1999. Singule, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. Šebestová, V., Švarcová, J. M. Montessori aktuálně. 1. a 2. díl, Tauris: 1999. Svobodová, J., Jůva, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 1996. Václavík, V. Cesta ke svobodné škole. Gaudeamus 1994. Zelinková, O. Pomoz mi, abych to dokázal. Portál: Praha 1997. Waldorfská pedagogika http://www.waldorf.cz Carlgren, L. Výchova ke svobodě. Praha: Baltazar, 1991. Člověk a výchova. Časopis pro pedagogiku Rudolfa Steinera. České sdružení pro waldorfskou pedagogiku a Asociace waldorfských škol ČR. Gruneliusová, E. M. Výchova v raném dětském věku. Praha: Baltazar, 1992. Grecmanová, H.-Urbanovská, E. Waldorfské školy. Olomouc, 1996. Hrdličková, A. Alternativní pedagogické koncepce. Jihočeská univerzita, České Budějovice PdF, 1994. Pol, M. Waldorfské školy: izolovaná alternativa nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Brno: FF MU, 1995. Průcha, J. Alternativní školy. Portál 1996. Rýdl, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno 1994. Singule, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha, SPN 1992. Steiner, R. Theosofie. Antroposofická společnost v Republice československé, Praha 1992. Steiner, R. Filosofie svobody. Baltazar 1991. Steiner, R. Praktický výcvik myšlení. Baltazar 1993. Steiner, R. Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy. Praha: ÚÚVPP, 1990. Steiner, R. Úvod do nadsmyslového poznání světa a určení člověka. Antroposofická společnost „Studium“, 1926. Svobodová, J.- Jůva, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 1996. Valenta, Z. Waldorfská pedagogika a jiné alternatívy. UP, Olomouc 1993. Václavík, V. Cesta ke svobodné škole. Hr. Králové: Gaudeamus, 1995. Zuzák, T. Hledání vztahu k dítěti ve waldorfské pedagogice. Ostravská univerzita 1998. Reformní pedagogika, hnutí nové výchovy Bakule, F. O umělecko-výchovných pokusech na Malé Skále. Kulturní služba, 1947, 48. Blatný, L., Jůva, V. Kapitoly z dějin pedagogiky. Brno: MU, 1996. Brťková, M.. Reformná pedagogika v XX. storočí. UK Bratislava, 1997. Deset let pokusné práce na měšťanských školách ve Zlíně, 1929-30, Zlín, Tisk 1930. Ferriére, A.. Přetvořme školu. Brno, 1930. Havránek, L. Domov legionářských sirotků v Krnsku. Československý legionář 1925. Hostáň, O. O ideologické práci Volné školy v Kladně. Praha: Práce, 1968. Chlup, O. Nové školy, časopis věnovaný zájmům nové školy. 1. ročník, nákladem Společnosti Nových škol v Brně, 1927, s. 282-350. Jůva, V. Úvod do dějin pedagogiky. Brno :MU, PdF, 1992. Jůva, V. Přehled dějin výchovy. Brno :Paido, 1993 Jůva, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido, 1994. Jůva, V., sen. A jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido, 1997. Keyová, E. Století dítěte. 1900. Keyová, E. Škola budoucnosti. Kolektiv. Pedagogika III, PdF Ostravské univerzity, 1996. Koťa, J., Rýdl, K. Poslání učitele a reformní pedagogika v Československu. Praha: UK, 1992. Kozlík, J. Směřování k základní škole zítřka. Praha: Fortuna,1998. Krch, F. Dům dětství. Praha, 1964. Kupka, F. Volná škola práce v Kladně. 1924. Mužík, F. Rok v pokusné škole. Praha: Náš směr, 1923. Pokusné školy v demokracii. Praha, Státní nakladatelství, 1938. Pražák, F. Počátky české školy pokusné. Praha, 1927. Pražák, F., Obnovme úsilí o školy pokusné. 1932. Průcha, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. Příhoda, V. Racionalizace školství. Praha: Orbis, 1930. Příhoda, V. Školská reforma - polemické stati. Praha: Orbis, 1931. Rýdl, K. Reformní praxe v současných školských systémech. Praha: SPN, 1990. Rýdl, K. Tradice a současnost alternativního pedagogického hnutí v ČSFR a ve světě. Prešov 1992, s. 10-35. Rýdl, K. Smysl a vliv reformních idejí alternativního pedagogického hnutí v České republice v 90. letech. Pedagogika č. 4, 1998, s. 380-386. Rýdl, K. Jan Uher a reformní pedagogické hnutí. Pedagogika č. 3, 1992. roč. XLII, s. 361-368. Sedlák, J. Pět let v pokusné pracovní škole. DK 1930. Seifert, M. Radostná škola. Kapitoly o činné škole v cizině a o budoucí škole naší. Olomouc: R. Promberger, 1929. Singule, F. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN, 1966. Singule, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. Svobodová, J., Jůva, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 1996. Strnad, E. Reformní školy v letech 1918-1938. Socialistická škola, 8, 1967/68. Štorch, E. Dětská farma. Eubiotická forma školy. Brno - Praha 1929. Václavík, V. Cesta ke svobodné škole. Gaudeamus 1995. Veselá, Z., Jůva, V. Dějiny výchovy, školy a pedagogiky. Praha : SPN, 1988. Veselá, Z. Vývoj české školy a učitelského vzdělání. Brno: MU, 1992. Vrána, S. Učebné metody. Brno-Praha 1938. Vrána, S. Činná škola Josefa Úlehly. ŠR 8, 1926, s. 161. Projektové vyučování Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. Pavlovská, M. (ed). Cesta současné školy ke škole tvořivé. Brno: PdF MU, 2002. Projektová metoda ve škole a za školou. Artama, Praha 1993. Singule, F. Americká pragmatická pedagogika. SPN, Praha 1991. Skalková, J. Projektové vyučování a jeho realizace. In: Komenský, č.5/6, 1994. Skalková, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido, 1995. Otevřená škola, Otevřené vyučování Badegruber, B. Otevřené učení v 28 krocích. Praha: Portál, 1994. Bruner, J. S. Vyučovací proces. Praha: SPN, 1965. Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. Kolektiv autorů NEMES. Jak měnit a rozvíjet vlastní školu? Edice NEMES, svazek 2, 1994. Kret, E. Učíme se jinak. Praha: Portál, 1995. Průcha, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. Rýdl, K. Cesta k autonomní škole. Praha: Strom, 1996. Skalková, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido, 1995. Václavík, V. Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995. Václavík, V. Otevřené vyučování na příkladu vzdělávacího programu pro 3. ročník ZŠ. Praha: Strom, 1997. Václavík, V. Týdenní plán: cesta k samostatnosti. Učitelské noviny č. 22, 1997, s. 15-16. Václavík, V. Výzkum realizace otevřeného vyučování na školách v ČR. Učitelské noviny č. 21, 1999, s. 20. Váňová, R., Poláčková V., Vališová A., Skalková, J. Co je to „otevřené vyučování“. Pedagogika č. 1, roč. XLIII, 1993, s. 63-67. Váňová, R. a kol. Jak realizovat otevřené vyučování? Pedagogika č. 3, roč. XLIII, 1993, s. 1-11. Integrovaná tématická výuka Kovaliková, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. Vztah učitel-žák Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., Kopřivová, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005. Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU, 1995. Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. Dramatická výchova Bláhová, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: IPOS, 1996. Machková, E. Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU, 2004. Pavlovská, M. Cesta současné školy ke škole tvořivé. Brno: PdF MU, 2002. Pavlovská, M. (ed.) Komunikace a řešení problémových situací ve škole. Brno: MSD, 2004. Začít spolu (Step by step) www.sbscr.cz Kolektiv 25 autorů. Učím s radostí. Zkušenosti – lekce – projekty. Praha: Step by Step ČR a RWCT, distribuce Strom, 2003. Krejčová, V., Kargerová, J. Začít spolu. Metodický průvodce pro 1. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003. Kooperativní vyučování: Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. Podpora zdraví ve škole www.nszm.cz www.nszm.internet.cz www.mzcr.cz (Program Zdraví 21) http://moodlinka.ped.muni.cz- přihlásit jako host–PdF MU On line– katedra pedagogiky -Výchova ke zdraví–heslo zdraví Havlínová, M. Jak měnit a rozvíjet vlastní školu. Praha: Strom, 1994. Havlínová, M. Zdravá mateřská škola. Praha: Portál, 1995, 2. vydání 1997. Havlínová, M., Kopřiva, P., Mayer, I., Vildová, Z. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998. Havlínová, M., Vencálková, E., (eds.), Havlová, J., Lacinová, I., Petrasová, N., Šprachtová, L. a.kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2000. Kopřiva, P. Naše mateřská škola na cestě ke zdraví. Kroměříž: Spirála, 1996. Svobodová, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno: Paido, 1998. Svobodová, J. Projekt Zdravá škola - škola podporující zdraví. In: Učitelé a zdraví 1. Psych. ústav AV: Brno 1998, s. 85-98. Svobodová, J. Co víme o Projektu Zdravá škola. In: Komenský, roč. 126, č. 1/2, září-říjen 2001, s. 1-3. Svobodová, J. Výchova ke zdravému životnímu stylu a zdravá škola. In Střelec,S. et. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I, s. 128-139, Brno: Paido, 1998. Svobodová, J. Projekt Zdravá škola – Škola podporující zdraví. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I., s. 70-81, Brno: MSD s.r.o., 2002. Svobodová, J. K alternativním možnostem výchovy a vzdělávání. In Střelec, S. (ed). Studie z teorie a metodiky výchovy II, s. 189-214. Brno: MSD, s.r.o., 2005.