SEMINAR PSYCHOLOGIE VE SKOLNI PRAXI" Nelegální komunikace ve škole Úvodem d Nelegální komunikace, ilegální komunikace či aktivity (Mareš, Stránská) d Pokleslá forma sociální aktivity (Helus) Místo opravdové pomoci obcházení hodnocení d Podvádění Cheating, cyber-cheating d Vázány zejména na situace hodnocení (formativni, sumativní hodnocení) d Spousta příkladů v literatuře, filmu... Souvislosti d Rozvíjí se hlavně v podmínkách (tradiční) hromadné výuky Žákovská komunikace a kooperace v ní není žádoucí (proto nelegální k.) d Snižuje objektivitu hodnocení a nivelizuje žákovské výkony d Nežádoucí součást skrytého kurikula „Dobrý výsledek je možný jen podfukem" Nepřevzetí povinnosti nod svým výkonem Řešení složitějších situací s ohledem no okamžitý zisk O co se jedná? n Aktivity narušující výuku (vykřikování, komentáře, psaníčka, oběžníky, piškvorky, četba. n Podvádění ve zkouškové situaci Napovídání Taháky ■ http://www.youtube.com/watch?v=bzauZ8h ht8 ■ ;) Zjišťování obsahu testů Podvádění při písemných pracích (...viz dále) o Využívají všech dostupných komunikačních kanálů, sociálně-psychologických poznatků i dostupných technologií Motivy n Individuální Dodržení svébytné sociální normy (expertní role ve skupině) Snaha zajistit si protislužbu (v předmětu, který mi nejde) Touha se předvést Sport ;) (adrenalin ;) n Skupinové „...jistá forma prosociální aktivity, závisející na vztazích mezi žáky a na celkovém klimatu třídy" (Stránská) ■ V rámci sociální podskupiny (kamarádi) napovídání častější Může se jednat i o svérázný druh obrany před nevhodným ped. působením učitele (hypertrofovaný důraz na faktografii, zbytečné detaily, neobjektivní hodnocení, nesrozumitelný výklad apod.) n U učitelů Snaha vyhnout se nepříznivému hodnocení vlastní práce (inspekce, srovnávací testy, maturity... ;) Typy podvádění n Získávání nebo požadování informací Opisování, posílání Sh\S s řešením, vysílačky, hands-free, kopírování obsahu testu (otázky, řešení, foto v mobilu...) Práce s nepovolenými materiály nebo s materiály nepovoleným způsobem Taháky, vzorce v kalkulačce, na flashdisku, audio v mp3 přehrávači, vydávání cizí práce za vlastní (paper-mill), kopírování necitovaných zdrojů, překlad vydávat za vlastní dílo... n Ovlivňující průběh zkoušení a hodnocení Vydávání se za jinou osobu ve zkouškové situaci, u distančních forem — přítomnost „poradce", výsledky internetové debaty upravit a vydávat za vlastní dílo, získat učitelské heslo (cracking, spyware) a upravit svůj záznam nebo získat zadání, dávat k dispozici své výsledky ostatním studentům... Podvádění a souvislosti (Cizek, 2003) Podvádění podporují: Odpor ke škole, snaha připoutat pozornost, dobrá zkušenost s výsledky, orientace na známky, strach ze špatných známek, motivace vyhnout se neúspěchu, strach ze školy, zájmy ležící převážně mimo školu D Velký počet žáků ve třídě, orientace školy na výkon, výuka preferující nátlak, příležitost;) n Bez vlivu Absence, motivace k výkonu, mimoškolní aktivity, příslušnost k minoritě či majoritě, sebedůvěra, osobnostní typ A D Typ školy (veřejná / soukromá) n Podvádění inhibuje Školní sebepojetí, očekávání školního úspěchu, vyšší intelektové schopnosti, introverze, vnější situování kontroly, vnitřní motivace, orientace na učení, I VI _ 'III V A W F F v 'II ' ' odpovědnost za výsledky učeni, vyssi uroven morálního usuzovaní D Kvalitní výuka, zajímavé a z pohledu žáka užitečné učivo Prevence - edukace studentů (ctzek, 1999) n Běžná výuka Vysvětlení pravidel, příklady zjištěných podvodů a jejich řešení, diskuse na dané téma Vysvětlení pojmů hledání pomoci, poskytování pomoci, jednostranná a vzájemná spolupráce. Diskuse a úkoly procvičující korektní formy spolupráce n Seminární a písemné práce Vysvětlení pojmů autorství, duševní vlastnictví, copyright atp Vysvětlení způsobů citace, prafrázování, nevědomého plagiátorství, ukázky nekorektní práce s prameny. Nácvik práce s různými typy pramenů P v« ^\rr v revence pri príprave d Volba úloh znesnadňující podvádění (banky testových úloh, individualizace zadání atd.) d Zabezpečení dokumentace, evidence atd. d V případě elektronického zkoušení zajistit zabezpečení PC (přístup k jen povoleným datům atd.) Preventivní opatření v průběhu a po skončení d Věnovat pozornost a průběžně kontrolovat;) d V případě podvodu použít adekvátní řešení a neignorovat podvádění jako „součást folklóru" d Zabezpečit získané výsledky d Porovnat aktuální a běžný výkon studenta a hledat příčiny rozdílů d Evidovat případné důkazy o podvodu a řešit jej na škole obvyklým způsobem Literatura k dalšímu studiu d MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komun/Tcace ve škole. Brno: MU 1 995. ISBN 80-210-1070-3. s. 159-177 d GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido 2005. ISBN 80-7315-104-9 ■v d MARES, J. Tradiční a netradiční podvádění ve škole. Pedagogika, 2005, vol. 55, no. 4, p. 31 0-335. ISSN 0031-3815