PSYCHOLOGIE VE ŠKOLNÍ PRAXI (SEMINÁŘ) Kyberšikana ve školním prostředí Kyberšikana učitelů Ukázky ,,Star Wars Kid" (,,učebnicový" příklad) Výukové situace XY u tabule (ukázka 1, ukázka 2) Rvačky ,,Rvacka debilu", ,,rvacka ve škole", ,,Brutal ve skole" ,,Happy slaping" (napadání náhodných kolemjdoucích) Osobní blogy ukázka 1 Hodnotící (,,hodnotící"?) komunity / servery www.ratemyteachers.co.uk (Kyber)šikana učitelů - ukázky Recese (nebo ,,Reality hack"?) ,,Servít je vůl" Videa Běžné situace (ukázka 1) Běžné situace v jiném kontextu (učitelé a ,,módní hlídka" z řad žactva) Extrémní situace ,,Ředitel školy zfackoval žáka" ,,Učitelka natočila porno" ,,Roz(z)lobená česká učitelka" ,,Pan učitel na mně řve" ,,Crazy učitelka.. xD" Další videa Blogy, webové stránky ukázka 1 Příklady aktivit (typicky kombinace) zasílání nevyžádaných, typicky výhrůžných či ponižujících emailů, sms, IM zpráv, výhrůžné telefonáty či obtěžování a napadání v chatu vytváření webových stránek (vč. Skupina na sociálních sítích), které oběť uráží a zesměšňují rozesílání obrázků, fotografií, prezentací či video nahrávek zesměšňujících či napadajících oběť spolužákům (např. zveřejnění pornografických materiálů s obličejem oběti na internetu) zneužití elektronické identity oběti či vytvoření falešné s údaji oběti (např. k ilegálním aktivitám, nebo např. erotické seznamovací (či jiné) inzeráty (cyber)stalking ­ činnost oběti je sledována, zaznamenávána a informace jsou posílány dalším spolužákům. Akcelerující faktory Ovladatelnost a dostupnost technologií (uživatelská přívětivost, sociální sítě, web 2.0) Anonymita (min. 40% obětí netuší ,,Kdo?") Změny oproti ,,tradičním formám" Agresorovi stačí mírná technologická převaha či alespoň základní dovednost práce s ICT (nemusí být tedy fyzicky zdatnější či sociálně úspěšnější) Větší účinek s menší námahou využívá-li oběť technologie, je dostupná pro útoky 24/7/365 Horší kontrola ze strany oběti (viz výše) Širší publikum Zničující pro oběť může být i jednorázový útok (např. Star Wars Kid) Výzkumy ukazují i na možnou vyšší míru rozšíření (ve virtuálním prostředí nemusí být agresorem ani jeho okolím chování považováno za jednoznačně problematické; otázka módy (např. rvačky, ,,happy slapping", skupiny na sociálních sítích, ,,uživatelské servery" atp.)) Obrana Krom známých (viz Kolář) Dodržování bezpečnostních zásad při práci s technologiemi (tzv. elektronická stopa) Kde se dá najít Váš soukromý telefon, mail...? (více než polovina učitelů ve VB se s útoky setkala spíše ve svém soukromí, než ve škole) Problém IT a informační politiky školy Vytváření podpůrných učitelských komunit http://teachersupport.info/ Další zdroje informací (česky) Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení 1/2009 (ve Věstníku MŠMT) Rozhlasová debata J. Balážová na dané téma s K.Laurenčíkovou, J.Kolářem a studentkou gymnázia S. Komasovou(14.1.2009 ­ text, mp3) Handl, J. Kybešikana na vzestupu. Lupa.cz Lidická, J. Kyberšikana. seminární práce. KPsy FF UK Další zdroje informací (online) cms.e-bezpeci.cz www.sikana.org www.cyberbullying.org www.stopcyberbullying.org www.cyberbullying.ca