SEMINAR „PSYCHOLOGIE VE SKOLNI PRAXI" Dialog, otázky, zpětná vazba a práce s chybou ve výuce DIALOG VE VYUCE d V běžné výuce převažuje model „učitel se ptá a žáci odpovídají" (pseudodialog) d Mnoho učitelů tedy používá otázek nadbytečně. Funkční použití je (dle J.T.Dillona (1 981): D Když je učitel zaskočen, vyveden z míry a potřebuje informace D Vymezuje a zpřesňuje téma pro diskusi, nebo objasňuje problém D Potřebuje se ujistit, zda rozuměl D Potřebuje získat kontrolu nad třídou, když se debata rozeběhne nežádoucím směrem NAVOZENI A UDRŽENI DIALOGU (1) VOLNĚ PODLE J.T.DILLONA (1 981) d Neptat se stále D U — otázka, Z — odpověď, U — otázka... Pro Z je pak těžké také položit otázku d Neptat se hned, když se žák odmlčí D Výsledek — viz předchozí bod; „výslech" d Neptat se žáka, který nedává pozor d Neptat se žáka před třídou na osobní záležitosti d Neptat se proto, abych se „předvedl" D „Kdo ro ví? Zase nikdo, takže si zase odpovím..." d Neodpovídat na žákovskou otázku protiotázkou d Neptat se ve snaze „vyrazit" z žáka v dialogu vlastní aktuální myšlenku „To taky, ale já myslím ještě něco..., no?" NAVOZENÍ A UDRŽENÍ DIALOGU (2) d Neptat se příliš často otázkou „Proč?" D „Proč se Vám líbí Novák?" U (pozor, nezaměňovat se situacemi, kdy je tato otázka žádoucí a vysvětluje žákův myšlenkový postup — gramatika, matematika, přírodní vědy) d Neptat se hned, když je vymezeno téma pro diskusi D Viz první bod; žáci zůstanou pasivní d Nemyslet si, že jen otázky podněcují žákovo myšlení: D Oznamovací věta, rekapitulace, vyjádření rozpaků či překvapení, pobídka k rozvinutí myšlenky, žákovská otázka adresovaná všem... v r ŽÁKOVSKÉ OTÁZKY d V různých pedagogických situacích Když žák zůstane s učením sám Např. práce s učebnicí, samostudium ■ Áutoregulace — žák současně řešitel i pozorovatel Skupinové vyučování Práce na projektu se spolužáky; kooperace ■ Specifický jazyk, slang, zkratkovitost Běžné hromadné vyučování Někdy učiteli vítány, jindy odmítány (nelze dopředu odhadnout obsah — snaha se převést, zaskočit učitele, lenost, odvést pozornost, získat čas a oddálit zkoušení...) Problematické i pro žáky (veřejné vystoupení, nutnost přesně formulovat, projevení neznalosti před učitelem, projevení zájmu před spolužáky...) d Specifická dovednost, utváří se už v MS (je škola místo, kde se má sedět, poslouchat, na položené otázky odpovídat stručně a výstižně ale hlavně se sám na nic neptat?) ZPETNA VAZBA V PED. KOMUNIKACI d Korekční informace určená někomu, kdo se zajímá o vlastní proces učení; složky: D Regulativní (řízení činnosti) D Sociální (vztahy, postoje, očekávání) U Poznávací (učiva, sebe, učitele...) D Rozvojovou (učí se ZV využívat, autoregulace) ZPETNA VAZBA V PED. KOMUNIKACI d Přímá: Souhlas, pochvala Nesouhlas, výtka Částečný souhlas, částečný nesouhlas Jednoduchá pozitivní odpověď (často „učitelské echo") Jednoduchá negativní odpověď (často opakování chyby, nebo správné varianty) D Částečně pozitivní, částečně negativní Pozitivní ZV s vysvětlením Negativní ZV s vysvětlením Nepřímá: Doplnění původní odpovědi rozvedením Doplnění původní odpovědi zúžením Vyžádání dalších odpovědí, dalších alternativ Vyžádání jediné odpovědi, jediné varianty Přechod k jinému tématu ZPETNA VAZBA V PED. KOMUNIKACI SAV A "V . A I míšena zpetna vazba D Verbální ZV nemusí nutně následovat po každé žákovské odpovědi, časté užití neverbální ZV D Jednotlivé typy se nevyskytují samostatně, nejčastěji: jednoduchá pozitivní odpověď a přechod k dalšímu tématu D Skála zpětnovazebních postupů bývá u učitelů specifická a úzká D Je třeba vzít do úvahy i to, zda konkrétní žák ZV skutečně dokáže využít D Existuje i tzv. vnitřní ZV (subjektivní jistota a nejistota, pocit správného či nepstávného) CHYBA V PED. KOMUNIKACI d Běžná součást lidské činnosti, ve které se zkouší něco nového d Neohrožuje vlastní proces učení když: (a) je odhalena (b) je určeno místo výskytu (c) je vysvětlena a (d) opravena (Kulic, 1971) d Zpětná vazba a chyba: D Detekce chyby (špatně) D Identifikace chyby (co je špatně) D Interpretace chyby (vysvětlit, najít zdroje, použít pro zlepšení další práce) U Korekce chyby KOREKČNÍ POSTUPY (KULIČ, 1 971) Výzva k opakovanému řešení Hledej dál, dokud nenajdeš správnou odpověď Přeformulování zadání Rozložení úlohy na menší, dílčí celky Poskytnutí dílčí pomocné informace (poznatek, pravidlo) nebo orientační body pro další postup Poskytnutí návodu, jak získat správnou odpověď Postupně dávat pomocné informace vedoucí k řešení (odstupňovaná vnější pomoc) Vysvětlení principu chyby a proč se jí žák dopustil (pomoc při identifikaci chyby, vlastní řešení zůstává na žákovi) Nabídnout výčet možných příčin chyby (identifikace a náprava zůstává na žákovi) Méně obecná pomocná úloha, jejíž řešení pro žáka „objeví" řešení hlavní úlohy Diskuse o chybě se třídou, probrat typickou chybu, její příčiny a způsob nápravy. Předložení jiné, v principu analogické úlohy Sdělit jednoduše správné řešení Vyzvat žáka ke zopakování učiva a doplnění poznatků Odkázat žáka na prameny a vyzvat ho k řešení s oporou o informační zdroje Neopravovat okamžitě, ale s odstupem. Po probrání celku provést souhrnou korekci s důkladným vysvětlením Odložit korekci na konec činnosti a poskytnou žákovi předem připravený vzor, nvod, pokyny pro vyhledání a korekci chyb KOREKČNÍ POSTUPY - PROBLÉMY d Věnuje se jim málo času (10-15 s.) d Konstatuje se jen výskyt chyby, nehledá se příčina d Zpětnou vazbu provádí učitel, ale necvičí v ní žáky d Otázka přebírání zodpovědnosti za žákovský výkon (kdo za ro může? ;) d Definování chyby D Normativní vs. kreativní chyby v r LITERATURA K DALŠÍMU STUDIU d MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU 1995. ISBN 80-210-1070-3. s. 159-177 d GAVORA, P. Učitel o žáci v komunikaci. Brno: Paido 2005. ISBN 80-7315-104-9 d FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-966-6. s. 27-43 a 140-155.