SEMINAR PSYCHOLOGIE VE SKOLNI PRAXI" Humor ve školní třídě Proč téma humoru ve výuce? d Humor jako součást (pedagogické) komunikace učitele a žáka d Humor jako metoda přirozeného udržení pozornosti ve výuce d Humor jako copingová strategie (zvládánízátěže) d Humor jako indikátor sociálního klimatu třídy Terminologie (Čapek,Kosík, Werich) ironie, satiro, jízlivost, humor d ironie je projevem převahy, pocitu nadřazenosti d satira je projevem revolty; bojuje s něčím d jízlivost je projevem uspokojení z vlastní duchaplnosti, výsměch a očekává smích publika jako ocenění d humor je možný jen mezi rovnými, předpokladem solidarita a vzájemná důvěra Ukázka — Recitace básně (Marečku, podejte mi pero) a http://www.youfube.com/wafch?v=NqHen6RhohU Funkce humoru ve výuce výuka je záležitostí svrchovaně vážnou; plní se vzdělávací a výchovné cíle, postupuje se podle plánů, ale... interakce živých aktérů také přináší i humor např. v podobě drobných nedorozumění, nečekaných situací atp. nutí tvořivě reagovat na učivo; akcentuje unikátnost situace; dokáže relativizovat aktuální snažení; ukazuje vnitřní svobodu aktérů,,, ->dvě základní funkce humoru: ■ tlumící, redukující ■ aktivizující, posilující, rozšiřující Typy humoru ve školní třídě d podle komunikačního kanálu D verbální a neverbální d podle míry záměrnosti humor chtěný, zamýšlený i ovlivněn i schopností adresáta interpretovat (věk, aktuální stav, jazykové schopnosti...) humor nechtěný, nezamýšlený, bezděčný d podle míry závislosti na kontextu přenositelný mimo kontext interakce závislý na kontextu situace a zkušenosti aktérů Typy humoru ve školní třídě d podle producentů D učitelé, žáci, skupiny žáků, školní třída, učitel a žák... d podle adresátů D určený všem ve třídě I určeny spise spolužákům D určený konkrétnímu žákovi Učitelský humor Zaměřený na učitele učitelova příhoda související s učivem nesouvisející s učivem přiznaná konsternace d hraní role související s učivem související s učivem shazování sebe sama Zaměřený na žáka h. upozornění na chybu přátelské dobírání dělání si legrace ze žáka učitel hraje roli studenta Neadresný humor nečekaná přirovnání, nelogické výroky a vyprávění vtipů d slovní hříčky a neobvyklá interakce Vnější zdroje humoru humorná interpretace učiva d karikovaní třetí osoby ve vztahu k učivu bez vztahu k učivu a h. využití přírodního jevu Nonverbální humor h. přehnaná mimika h. pohyby těla Žákovský humor součást klimatu a třídní subkultury d žákovské přezdívky d žákovské mimovýukové aktivity D „Nalákal do třídy opilého popeláře" d žákovské výroky D Murphyho zákony pro školu... d žákovské parodie D alternativní verze příkladů, uměleckých děl, divadelní etudy a scénky... Humor ve škole - literatura d KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU 1 995. ISBN 80-210-1070-3. s. 159-177 d TAMBLYN, D. Laugh and Learn : 95 Ways to Use Humor for More Effective Teaching and Training. New York: AMACOM 2002. ISBN 0-8144-0745-5 (dostupná v Ebrary Education) http://www.stolicny.info/humor_pro_deti.php http://cs.wikipedia.org/wiki/Humor http://www.thefreedictionary.com/humor Humor ve škole - příklady d http://lajdaci.nomi.cz/vyroky.htm d http://murphyho-zakony.cyberserver.cz/skola/ (...)