PSYCHOLOGIE VE ŠKOLNÍ PRAXI (SEMINÁŘ) Kyberšikana ve školním prostředí Kyberšikana učitelů Ukázky  „Star Wars Kid“ („učebnicový“ příklad) Výukové situace  XY u tabule (ukázka 1, ukázka 2) Rvačky  „Rvacka debilu“, „rvacka ve škole“, „Brutal ve skole“  „Happy slaping“ (napadání náhodných kolemjdoucích) Osobní blogy  ukázka 1 Hodnotící („hodnotící“?) komunity / servery  www.ratemyteachers.co.uk (Kyber)šikana učitelů - ukázky Recese (nebo „Reality hack“?)  „Servít je vůl“ Videa Běžné situace (ukázka 1) Běžné situace v jiném kontextu (učitelé a „módní hlídka“ z řad žactva) Extrémní situace  „Ředitel školy zfackoval žáka“  „Učitelka natočila porno“  „Roz(z)lobená česká učitelka“  „Pan učitel na mně řve“  „Crazy učitelka.. xD“  Další videa Blogy, webové stránky  ukázka 1 Příklady aktivit (typicky kombinace)  zasílání nevyžádaných, typicky výhrůžných či ponižujících emailů, sms, IM zpráv, výhrůžné telefonáty či obtěžování a napadání v chatu  vytváření webových stránek (vč. Skupina na sociálních sítích), které oběť uráží a zesměšňují  rozesílání obrázků, fotografií, prezentací či video nahrávek zesměšňujících či napadajících oběť spolužákům  (např. zveřejnění pornografických materiálů s obličejem oběti na internetu)  zneužití elektronické identity oběti či vytvoření falešné s údaji oběti  (např. k ilegálním aktivitám, nebo např. erotické seznamovací (či jiné) inzeráty  (cyber)stalking – činnost oběti je sledována, zaznamenávána a informace jsou posílány dalším spolužákům. Akcelerující faktory  Ovladatelnost a dostupnost technologií  (uživatelská přívětivost, sociální sítě, web 2.0)  Anonymita  (min. 40% obětí netuší „Kdo?“) Změny oproti „tradičním formám“  Agresorovi stačí mírná technologická převaha či alespoň základní dovednost práce s ICT  (nemusí být tedy fyzicky zdatnější či sociálně úspěšnější)  Větší účinek s menší námahou  využívá-li oběť technologie, je dostupná pro útoky 24/7/365  Horší kontrola ze strany oběti  (viz výše)  Širší publikum  Zničující pro oběť může být i jednorázový útok  (např. Star Wars Kid)  Výzkumy ukazují i na možnou vyšší míru rozšíření  (ve virtuálním prostředí nemusí být agresorem ani jeho okolím chování považováno za jednoznačně problematické; otázka módy (např. rvačky, „happy slapping“, skupiny na sociálních sítích, „uživatelské servery“ atp.)) Obrana  Krom známých (viz Kolář)  Dodržování bezpečnostních zásad při práci s technologiemi (tzv. elektronická stopa)  Kde se dá najít Váš soukromý telefon, mail…?  (více než polovina učitelů ve VB se s útoky setkala spíše ve svém soukromí, než ve škole)  Problém IT a informační politiky školy  Vytváření podpůrných učitelských komunit  http://teachersupport.info/ Další zdroje informací (česky)  Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení 1/2009 (ve Věstníku MŠMT)  Rozhlasová debata J. Balážová na dané téma s K.Laurenčíkovou, J.Kolářem a studentkou gymnázia S. Komasovou(14.1.2009 – text, mp3)  Handl, J. Kybešikana na vzestupu. Lupa.cz  Lidická, J. Kyberšikana. seminární práce. KPsy FF UK Další zdroje informací (online)  cms.e-bezpeci.cz  www.sikana.org  www.cyberbullying.org  www.stopcyberbullying.org  www.cyberbullying.ca