PSYCHOLOGIE VE ŠKOLNÍ PRAXI - SEMINÁŘ Mentální mapy V psychologii a dalších vědách o člověku – různé významy  např:  Postup v rámci metodologie  Výzkumná strategie v kvalitativním výzkumu prostředí  Etnometodologie  Metoda zaměřená na lepší zapamatování učiva  (v rámci pedagogické psychologie či obrorových didaktik) Postup v rámci metodologie (Trochim, 2007)  příprava  generování nápadů  strukturace  reprezentování (výpočty)  interpretace  utilizace Výzkumná strategie v kvalitativním výzkumu prostředí  Mentální mapy jsou vlastní symbolickou reprezentací prostorových vztahů ve smyslu "zvnitřněného obrazu prostředí" („symbolické miniatury“)  Např. obraz města (Lynch, 1960)  „Obrazivost“ („imageability“) podporuje strukturaci, identifikaci i orientaci ve městě  Obraz má pro člověka praktickou, poznávací i emoční hodnotu.  Obrazy jsou subjektivní (jedinečné) a intersubjektivní (sdílené).  Uspořádané prostředí („ordered environement“)  Má-li mít „mapa“ praktickou orientační hodnotu musí být:  čitelná + otevřená změně + komunikovatelná druhým  Elementy mapy:  uzly-obvody-dominanty-hranice-trasy  Princip porovnání „objektivní“ profesionální a laické „subjektivní“ obraz kolektivní (sdílený) obraz, jeho rysy a strukturace  Postup: rozhovor s kresbou, rozhovor nad fotodokumentací, procházka s „eskortou“ a záznam, vysvětlení cesty odněkud někam  Cílem je predikovat „veřejný obraz“ města  (...)  v Brně se na podobném výzkumu podílela i naše Kpsych FSS MU pod vedením L. Kostroně Etnometodologie  civilizace nás vzdaluje přirozeným formám orientace  Lefevre (1991) - mentální mapy:  symbolické reprezentace žitého prostoru vzniklé praktickým dialogem lidí s prostorem  fyzickým i sociálním  i zprostředkovaným symbolicky (plány, mapy)  prostor jako:  praxe - komunikace - identifikace Spalová, B. Když to pude, já se vocaď nehnu (lokální a regionální identita kulturních elit v pohraničí). In. Regionální identita obyvatel v pohraničí. Praha: SoÚ AV ČR 2003 Metoda v rámci pedagogické psychologie (či didaktik) zaměřená na lepší zapamatování učiva  způsob vizualizace představ o problému  řada označení  pojmové mapy, kognitivní mapy, sémantické mapy, vědomostní mapy, slovní předivo, pavučina, síťové znázornění...  stanovení klíčových slov a pojmů usnadňuje další užití jazyka (poznámky, rekódování učiva) Opakování (vývojová a ped. psych.)  Vygotskij  utváření pojmů:  spontánní – přímá smyslová zkušenost  vědecké – abstrakce, osvojované řečí, logické operace...  (označování, výčet, spojování, stanovení společných znaků, vymezení příslušností ke třídě objektů, vymezení příslušností k soustavě či hierarchii pojmů ve vztahu k jiným třídám, vymezení pojmu ve vztahu k jiným pojmovým soustavám)  Piaget  pojmy jako schémata či modely; vývoj myšlení jako kognitivní konflikt  Dochy, Bloom... Mentální mapování  cíle  zjištění, co víme  pomoc při plánování  pomoc při hodnocení  formy  mapování pojmových hierarchií  vypisování hierarchií  vytváření hierarchických map  mapování příběhů  mapování zvolených témat  vědomostní mapy  grafická znázornění - prvky Obr. - Příklad mentální mapy přijímacího pohovoru Mentální mapování Software - příklady  Freemind  (zdarma, multiplatformní - Java)  OneNote  (MS Office 2007) Cvičení  Vytčení vlastností  Jaký je dobrý učitel?  Co víme o reformě školství?  Mentální mapy  Bakalářské studium jako stolní hra.  Jako to bude hra?  Jaké prvky jsou důležité Literatura  Příklady  http://www.rvp.cz/  Ke studiu  ČÁP, J., MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X  FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-966-6. s. 27-43 a 140-155.  Ebrary Education atd...