Metodologie vědecké práce uvedení do kurzu Tomáš Janík Centrum pedagogického výzkumu PdF MU 25. 9. 2008 OB S A H • Co je to doktorské studiu 1.1 Informace o DSP – obecně 1.2 Informace o DSP na PdF MU 1.3 Aktivity CPV směřující k podpoře DSP 2. Informace o cílech a obsahu MVP 2.1 Obsah kurzu 2.2 Požadavky ke zkoušce • Institucionální a inf. báze ped. výzkumu 3.1 Kurz na Moodlince 3.2 Instituce a asociace PV 3.3 Přehled o literatuře – knihy a časopisy 1.1 Informace o DSP (obecně) Doktorský studijní program je zaměřen na vědecké bádání a samostatnou tvůrčí činnost v oblasti výzkumu nebo vývoje nebo na samostatnou teoretickou a tvůrčí činnost v oblasti umění. (1.1) Informace o DSP – oborová rada • Oborová rada schvaluje témata disertačních prací • posuzuje, zda individuální studijní plány studentů jsou v souladu s obsahem programu • navrhuje jmenování školitelů a jejich odvolání • určuje školitele studenta, přičemž respektuje právo studenta na volbu školitele a tématu DIS • iniciuje, projednává a koordinuje program přednáškových kurzů, seminářů a dalších studijních náležitostí • nejméně v ročních intervalech projednává a hodnotí společně se školitelem průběh studia každého studenta (1.1) Informace o DSP na PdF MU – školitel • Studium v programu nebo oboru se uskutečňuje podle indiv. studijního plánu pod vedením školitele. • Školitele jmenuje a odvolává děkan na základě návrhu OR a po schválení vědeckou radou fakulty. • Školitelé navrhováni z řad profesorů a docentů, samostatných nebo vedoucích věd. pracovníků – ve výjimečném případě s titulem Ph.D., CSc. nebo Dr. • Školitel předkládá OR návrh studenta na téma DIS, spolupracuje se studentem při sestavování jeho studijního plánu, vede odbornou přípravu studenta a jeho práci na DIS, v termínech hodnotí průběh studia studenta. (1.1) Informace o DSP na PdF MU – doba Doba studia: • Nejdelší doba v prezenční formě v DSP je 4 roky. • Pokud student prezenční formy studia neukončí studium během 4 akademických roků, bude převeden do kombinované formy studia. • Maximální doba od zápisu ke studiu v doktorském programu do řádného ukončení studia je 7 let. • Do této lhůty se nezapočítává doba, po kterou bylo studium přerušeno z důvodů rodičovství nebo z vážných zdravotních důvodů, nebo z důvodu výkonu základní, náhradní nebo civilní vojenské služby. (1.1) Informace o DSP – průběh • Průběh studia se řídí individuálním studijním plánem schváleným OR na návrh studenta předložený prostřednictvím školitele. • Příprava DIS – plnění požadavků hodnotí školitel kolokviem v každém semestru. • Student je povinen prokázat kompetenci v akademické a odborné angličtině nebo jiném světovém jazyce. • Součástí DSP jsou kromě přípravy DIS zejména: – předměty rozšiřující a prohlubující znalosti širšího vědního oboru nad rámec studia v magisterském programu – předměty prohlubující specializované znalosti – specializované odborné semináře – příprava a pomoc ve výuce v Bc. a Mgr. programech. (1.1) Informace o DSP – DIS • V DIS student předkládá výsledky získané v průběhu studia. • DIS musí obsahovat původní a uveřejněné výsledky nebo výsledky přijaté k uveřejnění. • Za DIS může být uznán i soubor již uveřejněných nebo do tisku nebo k jinému typu zveřejnění přijatých prací k danému tématu, který student opatří uceleným úvodem a komentářem. • DIS může být se souhlasem OR předložena i v jiném jazyce. • DIS může být i bez souhlasu OR vždy předložena v AJ. • Práce se předkládá elektronicky v IS MU a ve 3 tištěných... • Práce musí dále splňovat tyto požadavky: – Desky a titulní strana musí mít jednotnou úpravu, práce musí mít jednotný formát obvyklý na dané fakultě a všechny exempláře vyvázány v nerozebratelné vazbě. – Předkládá-li student k obhajobě výsledky kolektivní vědecké práce, musí být v práci zřetelně vyznačeny části, které zpracoval student. – Práce musí obsahovat prohlášení spoluautorů, potvrzující autorství studenta a zhodnocující jeho podíl. (1.1) Informace o DSP – SDZ • Podmínkou podání přihlášky ke státní doktorské zkoušce je splnění všech povinností. • Obecné požadavky SDZ jsou součástí obsahu programu. • SDZ se koná v ČJ nebo AJ, popřípadě v jiném jazyce, v němž je předkládána disertační práce. • Výsledek SDZ se hodnotí slovy podle klasifikační stupnice stanovené čl. 17 odst. 1. • Neprospěl-li student, může opakovat nejvýše jednou. • Nedostaví-li se student ke SDZ a neomluví-li přijatelně svou neúčast do pěti dnů po uplynutí termínu, je hodnocen stupněm ”nevyhovující”. • SDZ a vyhlášení výsledku jsou veřejné. (1.1) Informace o DSP – obhajoba DIS Podmínkou podání přihlášky k obhajobě disertační práce je: • předchozí úspěšné složení státní doktorské zkoušky, nebo • současné podání přihlášky ke státní doktorské zkoušce; v tomto případě se obhajoba práce a státní doktorská zkouška konají v jednom dni; • a vykonání oponentního řízení Přihlášku podává uchazeč děkanovi, součástí přihlášky je: • předepsaný počet výtisků disertační práce a zadání do IS • abstrakt disertační práce • seznam uveřejněných prací uchazeče a prací přijatých k uveřejnění a odborný životopis. Je-li stanoveno rozhodnutím OR, je součástí přihlášky autoref. Termín obhajoby DIS navrhuje OR a stanoví děkan. Děkan jmenuje na návrh OR nejméně dva oponenty DIS: • z nichž alespoň jeden není zaměstnancem MU • školitel nesmí být oponentem. (1.1) Informace o DSP – posudky DIS Každý z oponentů vypracuje posudek: • Zhodnotí kvalitu DIS, vlastní přínos studenta a zejména jeho schopnost samostatné tvůrčí činnosti ve výzkumné oblasti. • Posoudí rovněž jazykovou a formální úroveň práce. • V závěru explicitně uvede, zda student prokázal, nebo neprokázal tvůrčí schopnosti v dané oblasti výzkumu a zda práce splňuje, nebo nesplňuje požadavky standardně kladené na DIS v daném oboru. • Vyžádání dodatečných posudků v případě neshody ve stanoviscích oponentů není přípustné. • Student má právo být seznámen s posudky nejméně 7 pracovních dnů před obhajobou. Obsahují-li závěry alespoň jedno negativní vyjádření u každého z posudků, není student povinen předložit práci k obhajobě. Možnosti nepředložit práci k obhajobě může student využít pouze jednou. Obhajoba DIS se koná v ČJ nebo v AJ, popřípadě v jazyce obvyklém pro daný obor a schváleném OR. Obhajoba DIS se hodnotí slovy podle klasifikační stupnice. (1.1) Informace o DSP – obhajoba DIS • V případě ukončení obhajoby disertační práce s hodnocením „nevyhovující“ má student právo obhajobu opakovat, a to pouze jednou. • Nedostaví-li se student k obhajobě ve stanoveném termínu a neomluví-li přijatelně svou neúčast do pěti dnů po uplynutí termínu, je hodnocen stupněm ”nevyhovující”. • V případě, že se státní zkouška a obhajoba disertační práce konají v jednom dni, je jmenována jedna komise, splňující podmínky pro složení komise pro státní doktorské zkoušky i komise pro obhajobu disertační práce. • Obhajoba disertační práce a vyhlášení výsledku jsou veřejné. 1.2 Informace o DSP (na PdF MU) (1.2) Informace o DSP na PdF MU • Studium v DSP je určeno absolventům VŠ, s cílem získat akademický titul ”doktor” (ve zkratce ”Ph.D.”). • Na PdF MU se uskutečňuje ve studijních programech: – pedagogika/obor pedagogika – speciální pedagogika/obor speciální pedagogika – specializace v pedagogice/obor hudební teorie a pedagogika – specializace v pedagogice/obor výtvarná výchova. • Formy studia: prezenční a kombinovaná. • Studenti kombinované formy nemají nárok na stipendium. • DSP obsahuje přednášky, zkoušky, účast na seminářích a kurzech, podíl na zajišťování praktické výuky a zejména systematickou práci na řešení vědeckého problému, který vyústí v disertační práci. • Standardní doba studia je 3 roky. (1.2) Informace o DSP na PdF MU • Absolventi DSP pedagogika se mohou uplatnit zejména na těchto pracovištích: – na VŠ, zejména na katedrách pedagogiky pedagogických, filozofických atp. – ve vzdělávacích organizacích a výzkumných (vývojových) pracovištích – v poradenských a manažerských organizacích. • DPS – Studijní a zkušební řád MU stanoví pravidla studia ve studijních programech akreditovaných na MU a uskutečňovaných jejími fakultami. • Každý DSP řídí oborová rada, která sleduje a hodnotí studium a garantuje jeho trvale vysokou úroveň. • Členy OR jsou akademičtí pracovníci MU nebo další významní odborníci v daném oboru. (1.2) Informace o DSP na PdF MU • Doktorské studium aktuální téma politiky VŠ a VaV • Počet studentů DSP jedno z kritérií pro rozdělení VŠ na profesně orientované a výzkumné • Nárůst počtů studentů DSP „ohrožení“ či „výzva“ – Ohrožení: kvalita DSP klesne úměrně nárůstu kvantity – Výzva: extenze DSP vyvolá pragmatický a teoretický zájem o tuto problematiku v oblasti VŠ pedagogiky • DSP problém vyžadující odbornou pozornost/podporu/péči • DSP situováno na pomezí VŠ výuky a VaV – není adekvátní přistupovat k němu jako ke studiu Bc. či Mgr. • DSP vyžaduje specifické podmínky, kurikulum, metody • Spíše než o po(na)učení jde o socializaci a enkulturaci do oborové komunity. (1.2) Informace o DSP na PdF MU • Příslib – v absolventech, kterým se v průběhu DS dostane příležitostí vzdělávat se ve zvoleném oboru, osvojovat si jeho jazyk, myšlení, metody a praktiky • Na tom se zakládá profesní výbava absolventa DS – rozvíjí v průběhu celé profesní dráhy • Enkulturace kontaktem s příslušníky komunity: – školitelé, konzultanti – fungují jako „modely správné víry a praxe“, popř. jako „kritičtí přátelé“ či jako „ďáblovi advokáti“ – vyučující v kurzech DSP, členové výzkumných týmů • Příležitosti pro enkulturaci v rámci seminářů či konferencí: – možnost prezentovat postupy a výsledky své odborné práce a získat k nim zpětnou vazbu od auditoria. • Rozhodným vstupem do komunity je ambice publikovat v hlavních recenzovaných časopisech oboru (Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae). (1.2) Informace o DSP na PdF MU • Obhajoba disertační práce – má povahu odborného setkání, kde se očekává, že doktorand prokáže schopnost … • Popsané procedury se realizuje implicitně a jejich edukační potenciál zůstává stranou naší „oficiální“ pozornosti. • Působení skrytého (implicitního) kurikula, které představuje určitý komplement ke zjevnému (explicitnímu) kurikulu DS, které je oficiálně vymezeno studijním programem. • V zájmu zvýšení kvality naší (spolu)práce s doktorandy je žádoucí reflektovat a využít skrytý potenciál. • Přístupy k realizaci DS jsou na různých pracovištích různé, což vyplývá ze specifických rysů jednotlivých oborů. (1.2) Informace o DSP na PdF MU • Od 2008/09 se DS ocitá v nové situaci co se jeho organizačního zabezpečení týče. • Od 2008/09 vyšší počet doktorandů než dříve. • Přechází se k hromadné výuce v hlavních předmětech. • Výuka v 1. – 6. semestru, těžiště v metodologii: – předmět MVP1 a MVP 2 (zpravidla 1. ročník) – předmět MKKV1 a MKKV2 (zpravidla 2. ročník) • Výuka podporována e-kurzem Pedagogická metodologie – pro studenty doktorandského studia. (1) Informace o DSP na PdF MU Zdroje podpory studentů DSP: • Výuka DSP, školitelé, konzultanti, pracovníci CPV, pracovníci katedry pedagogiky a dalších kateder. • Konzultace CPV – prof. Maňák, prof. Švec, doc. Janík, dr. Vlčková, dr. Najvar, dr. Najvarová, dr. Knecht, dr. Kubiatko • Odborná literatura v knihovně CPV – možnost náhledu do rešerší a přehledových studií (dále využít knihovnu PdF). Příležitosti pro DSP: • Oborové konference studentů 1. a 2. ročníků. • Celofakultní konference studentů 3. a vyšších ročníků. • Cyklus přednášek domácích a zahraničních expertů s názvem „Podněty pro pedagogický a didaktický výzkum“. • Další příležitostné akce – konference, semináře, workshopy. • Informace – Bulletin CPV – osvětový časopis. 1.3 Prezentace aktivit Centra pedagogického výzkumu směřujících k podpoře DSP na PdF MU http://www.ped.muni.cz/weduresearch 1.3 Role CPV na PdF MU Role CPV na PdF MU • Koncepce – tematické a systémové priority • Poslání a úkoly CPV a příležitosti pro DSP • Výzkumné projekty • Konference, semináře, workshopy • Publikace Aktivity v roce 2008 směřující k DSP • Lektorování a prezentace disertačních projektů • Nový výzkumný projekt „Kvalita výuky a kurikula“ 1.3 Role CPV na PdF MU • Na základě schválení AS PdF MU bylo CPV zřízeno ke dni 1. 7. 2003 jako účelové pracoviště PdF MU. • 2003-2007 rozjezd a etablování CPV (J. Maňák). • Od 2008 profilace CPV a zpřesňování jeho koncepce (T. Janík). 1.3 Role CPV na PdF MU 1.3 CPV a příležitosti pro DSP – projekty • CPV v diskusi s garanty oborových didaktik na katedrách PdF MU: • vyhledává nosná témata pro mezioborový didaktický výzkum • zpracovává je do podoby výzkumných projektů • a jejich prostřednictvím nabízí katedrám PdF MU spolupráci na týmovém výzkumu 1.3 CPV a příležitosti pro DSP – projekty • GA ČR 406/05/0246 Obsahová dimenze kurikula základní školy (2005-2007) • GA ČR 406/06/P037 Didaktická znalost obsahu jako klíčový koncept kurikulární reformy (2006-2008) • MŠMT LC 06046 Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (2006-2010) • Fakultní výzkumné projekty: • Videostudie – výzkum výuky založený na analýze videozáznamu (2005) • Výzkum učebnic (2005, 2006, 2007) • Kvalita výuky a kurikula (2008) 1.3 CPV a příležitosti pro DSP – konference • Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (2004) • Orientace české základní školy (2005) • Problémy kurikula základní školy (2006) • Celofakultní mezioborové konference DSP (2006) • Proměny kurikula v současné škole (2007) • On the Power of Videostudies in Research on Instructional Practice (2007) • Celofakultní mezioborová konference DSP (2007) • Konference Kurikulum a učebnice (2008) • Celofakultní mezioborová konference DSP (2008) 1.3 Aktivity CPV – lektorování projektů Konference pro studenty 1. a 2. ročníků DSP Pedagogika • Vybraní studenti prezentují své disertační projekty – zejména výsledky předvýzkumů či pilotních fází řešení projektů. • Příležitost zpracovat své prezentace formou příspěvků (cca. 6-8 ns.), které budou lektorsky posouzeny a po úpravách uveřejněny v Bulletinu CPV. • Na tyto seminář jsou zváni i zájemci o DS. 1.3 Aktivity CPV – lektorování projektů Celofakultní meziooborová konference pro studenty 3. a vyšších ročníků DSP • Vybraní studenti prezentovat výsledky disertačních prací. • Příležitost zpracovat prezentace formou příspěvků (cca. 15 ns.), které budou lektorsky posouzeny a po úpravách uveřejněny např. v časopise Pedagogická orientace. 1.3 Aktivity CPV – lektorování projektů SZ9MP_MDS2 Metodologie – přípravný seminář pro uchazeče o doktorské studium 2. · Zájemci o DSP budou seznámeni s možnostmi napojení zamýšlených disertačních prací do výzkumných projektů PdF MU. · Poskytnuty informace k přípravě disertačních projektů a konzultace: · metodologie pedagogického výzkumu · příprava disertačního projektu – volba tématu, zmapování stavu řešené problematiky a výzkumného pole, návrh výzkumného designu, volba základního souboru a výzkumného vzorku, volba metod sběru a zpracování dat, základní hypotézy/výzkumné otázky, plánované výstupy atd. • Reflektuje aktuální témata pedagogiky a didaktiky, dění na PdF MU i události v odborné komunitě. • Jednotlivá čísla Bulletinu jsou vydána souborně v podobě recenzovaného sborníku za každý rok. • Bulletin uvítá studie (teoretické, metodologické, přehledové a jiné), zprávy i recenze. • Editory Bulletinu CPV 2008 jsou Petr Knecht a Veronika Najvarová. • Odborný recenzovaný časopis. • Vydává Česká ped. společnost. • Zaměřuje na aktuální problémy pedagogické teorie a praxe, školské politiky a přípravy budoucích učitelů. • Uveřejňuje: studie (teoretické, empirické, metodologické, přehledové), diskusní příspěvky, zprávy a recenze. 1.3 Aktivity CPV – nový výzkumný projekt Fakultní projekt Kvalita výuky a kurikula: · Nabízí společnou bázi pro výzkum v oborových didaktikách. · Cílem v roce 2008 je: · vypracovat teoretická a konceptuální východiska pro empirický výzkum sledované problematiky · zmapovat stav jejího řešení u nás a v zahraničí · formulovat výzkumné cíle a otázky · navrhnout metodologii zkoumání kvality výuky a kurikula ve vybraných oborech školního vzdělávání. · V roce 2009 podat navazující fakultní výzkumný projekt nebo GA ČR. www.ped.muni.cz/weduresearch 2 Informace o kurzu Metodologie vědecké práce • Předmět MVP1 a MVP 2 – výuka v 1. a 2. sem. • Výuka podporována e-kurzem Pedagogická metodologie – pro studenty doktorandského studia Za Metodologie vědecké práce 1: • zápočet zapisuje v lednu 2009 T. Janík a K. Vlčková • na základě ústního pohovoru nad projektem. Za Metodologie vědecké práce 2: • znalostní/dovednostní test z pedagogické metodologie (písemně v květnu 2009) • komisionální zkouška – obhajoba projektu po 1. ročníku – průběžně do 30. 4. 2009 budou studenti zasílat aktualizované verze svých disertačních projektů na adresu cpv@ped.muni.cz – projekty budou posouzeny interními a externími odborníky – student obdrží posudek na svůj projekt do 31. 5. 2008 – u zkoušky student představí aktualizovanou verzi svého projektu a vyjádří se k připomínkám z posudku – v návaznosti na prezentaci se u zkoušky ověřují hlubší znalosti metodologických otázek souvisejících s projektem. Materiály na Moodlince http://moodlinka.ped.muni.cz/ Heslo: kerlinger 3 Informační a institucionální báze pedagogického výzkumu DISHMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1993. FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha : Portál, 2000. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál, 2004. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972. MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. MAŇÁK, J.; ŠVEC, V.; ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. PLICHTOVÁ, J. Metódy sociálnej psychológie zblízka. Bratislava : Média, 2002. PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha : Karolinum, 1995. STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 1999. ŠVEC, Š. a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998. ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : IKAR, 2005. BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy. Praha : Academia, 2005. KEEVES, J. P. (ed.). Educational Research, Methodology, and Measurement: An International Hanbook. Oxford : Pergamon, 2004. FRAENKEL, J. R.; WALLEN, N. E. How to design and evaluate research in education. Boston : Mc Graw Hill, 2006. FRIEBERTSHÄUSER, B.; PRENGEL, A. (Hrsg.). Handbuch Qualitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft. Weinheim und München : Juventa, 2003. WELLENREUTHER, M. Quntitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft. Weinheim und München : Juventa Verlag, 2000. FLICK, U. Qualitative Sozialforschung. Reinbek bei Hamburg : Rowolth, 2002. Odborné pedagogické časopisy • Pedagogika, Pedagogická orientace • Sudia Paedagogica, Orbis scholae, HV, VV… • Pedagogická revue • The New Educational Review • Zeitschrift für Pädagogik, Unterrichtswissenschaft • Review of Educational Research • Educational Researcher • International Journal for Science Education • Learning and Instruction • Journal for Curriculum Studies • Teacher and Teacher Education Instituce pedagogického výzkumu • Výzkumný ústav pedagogický • Ústav pro informace ve vzdělávání • Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK • Centrum pedagogického výzkumu PdF MU • Max Planck Institut für Bildungsforschung (DE) • Institut für Pädagogik der Naturwissenschaften Kiel (DE) Asociace pedagogického výzkumu • Americká asociace pedagogického výzkumu – American Educational Research Association (AERA) http://www.aera.net/ • Asijsko-pacifická asociace pedagogického výzkumu – Asia-Pacific Educational Research Association (APERA) http://www.apera.org/ • Australská asociace pro pedagogický výzkum – Australian Association for Research in Education (AARE) http://www.aare.edu.au/index.htm • Evropská asociace pedagogického výzkumu – European Educational Research Association (EERA) http://www.eera.ac.uk/web/eng/all/home/index.html Asociace pedagogického výzkumu · Britská asociace pedagogického výzkumu – British Educational Research Association (BERA) http://www.bera.ac.uk/ · Česká asociace pedagogického výzkumu (ČAPV) http://www.phil.muni.cz/capv/ · Německá společnost pro vědu o výchově – Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) http://dgfe.pleurone.de/ · Nizozemská asociace pedagogického výzkumu – Netherlands Educational Research Association http://www.open.ou.nl//vor/1_overdevor/_index.htm Asociace pedagogického výzkumu · Rakouská společnost pro výzkum a vývoj ve vzdělávání – Österreichische Gesellschaft für Forschung und Enwicklung im Bildungswesen (ÖFEB) http://www.oefeb.at · Skandinávská asociace pedagogického výzkumu – Nordic Educational Research Association (NERA) http://www.nfpf.net/ · Slovenská pedagogická společnost (SPS) www.syrs.org/sps · Švýcarská společnost pro pedagogický výzkum – Schweizerische Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF) http://www.sgbf.ch/ Asociace pedagogického výzkumu • Světová rada společností pro komparativní pedagogiku – World Council of Comparative Education Societies (WCCES) http://www.wcces.net/ • Evropská asociace pro výzkum učení a vyučování – European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) http://www.earli.org/ • Mezinárodní asociace pro výzkum učitele a vyučování – International Study Association on Teachers and Teaching (ISATT) http://www.isatt.org/ • Evropská asociace pro výzkum přírodovědného vzdělávání – European Science Education Research Association (ESERA) http://www.naturfagsenteret.no/esera/