Druhy výzkumu - rozlišovací kritéria 1. míra obecnosti 2. vztah ke skutečnosti 3. paradigma 4. způsob využití 5. komplexnost objasňování 6. účelovost 7. prostředí 8. přístupy, metody 9. délka trvání 10 .míra postižení předmětu 11 .přístup, postup Vztah ke skutečnosti • teoretický - využívá abstrakce, analýzy, syntézy, modelů atd., nepracuje s konkrétními daty • empirický/praktický - spojení s praxí, realitou, exaktní metody, konkrétní poznatky Způsob využití • akční - reaguje na určitou potřebu, na dílčí problém praxe; směřuje přímo do praxe; řeší je učitelé, ředitelé; na škole, v kraji • strategicko-koncepční - podklady pro rozhodovania dlouhodobé plánování, teoretický + opřen o empirický výzkum, směřován obecněji a s širším časovým horizontem Míra obecnosti • základní - badatelský, cílem je obohatit vědění, řeší klíčové problémy • aplikovaný - cílem je využití výsledků v praxi, řeší konkrétní problémy praxe Paradigma • kvantitativní - exaktní metody, ověřování hypotéz, statistické nástroje • kvalitativní - popis, prožitek, postižení jedinečnosti,.. Komplexnost objasňování • monodisciplinární - používá teorie a nástroje jedné disciplíny • interdisciplinární - integrace poznatků a přístupů vícera disciplín • transdiciplinární - řešení problému se skládá jako mozaika pohledů všech disciplín, které mají k řešení problému co říci Účelovost • deskriptívni - charakterizuje, popisuje stav • diagnostický - charakterizuje stav (úroveň, příčiny) a dává doporučení • explorativní - heuristické, odhalení nového • explikativní - co je a proč, verifikace hypotéz • evaluační - hodnotící Přístupy, metody • experimentální • observační • longitudiální - dlouhodobý • průřezový - dlouhodobý průřezový • komparativní • historický - zkoumání jevu v celé minulosti • prognostický • interkulturní Míra postižení předmětu • dílčí - do hloubky, částečný, speciální • komplexní - pohled z různých hledisek, multidisciplinární Prostředí • laboratorní • terénní/ přirozený - přímo na školách, např. Školní etnografie Délka trvání • krátkodobé • dlouhodobé/longitudiální Přístup, postup • ex post facto - většina pedagogických výzkumů, pozorujeme závisle proměnnou, nezávisle proměnná známa, zjišťujeme její vliv • experiment - opačný postup -> ověřujeme, zda předpokládaná intervenující proměnná, když ji měníme vyvolá změny v proměnné, kterou považujeme za na ní nezávislou LITERATURA • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. (s. 181 - 187) • PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. (výzkum ex post facto, experiment) • PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.