1 1 Kritéria kvality metod a výzkumného šetření Kateřina Vlčková Přednášky k Základům pedagogické metodologie PdF MU Brno 2 Kritéria kvality metod a výzkumného šetření * Objektivita ­ objektivita v provedení, vyhodnocování, interpretaci * Validita = platnost, pravdivost ­ obsahová, konstruktová, kriteriální, souběžná, predikční; interní, externí * Reliabilita = spolehlivost, přesnost * Normování, standardizace * Pomocná kritéria ­ ekonomičnost, ­ užitečnost ­ srovnatelnost ­ akceptace výzkumné techniky 3 Validita * = platnost a pravdivost * = schopnost výzkumného nástroje zjišťovat to, co zjišťovat má * Měříme to, o čem si myslíme, že měříme? * lze mluvit o různém stupni validity výzkumného nástroje 4 Typy validity * Obsahová * Konstruktová * Kriteriální * Souběžná * Predikční * Vnější * Vnitřní 5 Obsahová validita * Stanovuje, do jaké míry je obsah výzkumného nástroje v souladu s obsahem zjišťované oblasti * Stanovuje se posudkem expertů (škály) * učitel dá test posoudit kolegovi Př. Test ­ vědomostí z anatomie ­ Jsou v něm všechny důležité prvky učiva, které učitel probral? ­ Jsou tyto prvky zastoupeny v testu proporcionálně? * Položky testu s nízkou validitou se přepracují 6 Konstruktová validita * Konstrukt = abstraktní pojem * vědomost, dovednost, schopnost, strategie, inteligence, ... * Zjišťuje výzkumný nástroj konstrukt, který chceme zjišťovat? 2 způsoby zjišťování: a) Výsledky jednoho nástroje se srovnají s jinými nástroji, o kt. je známo, že má vysokou validitu b) Názor expertů 2 7 Kriteriální validita * Míra shody mezi výsledky výzkumného nástroje a jiného hodnocení, měření udělaného podle známého a ověřeného kritéria * Souběžná validita ­ Srovnání výsledků s určitým kritériem (př. jiným výzkumným nástrojem) ­ Př. Výsledek testu tvořivosti se srovná s výtvory daných osob ­ Míra shody se vyjadřuje pomocí korelačního koeficientu * Predikční validita ­ Srovnání se uskutečňuje s časovým odstupem ­ Př. výsledky testu studijních předpokladů se srovnají s výsledky studia na univerzitě 8 Vnější validita * Reprezentativnost výzkumu * Zobecnitelnost výsledků (na jakou populaci) * Vnější validita je průkazná ­ výsledky výzkumu mají predikční hodnotu pro další výzkumy i pro realitu * Př. Test, který by predikoval uplatnění absolventů PdF v praxi a výsledky testu by korelovaly s reálným uplatněním absolventů 9 Vnitřní validita * Výzkumný nástroj umožňuje jednoznačnou interpretaci výsledků * Co negativně ovlivňuje vnitřní validitu? * Specifické události mezi měřeními ­ Výměna učitele, změna vzdělávacího programu * Plynutí času ­ K pozitivnímu zlepšení výuky může dojít pouhým plynutím času * Předchozí zkušennosti zkoumaných osob s podobným výzkumem * Nenáhodný výběr vzorku * Atd. 10 Reliabilita = míra přesnosti a spolehlivosti výzkumného nástroje * Sluneční hodiny mají nižší reliabilitu než mechanické, jejich přesnost kolísá v závislosti na ročním období * Elektronické hodiny mají vyšší reliabilitu než mechanické (opotřebování atd.) * Dobré výzkumné výsledky nelze získat s nereliabilními výzkumnými nástroji 11 Způsoby stanovení reliability * Opakování měření * Reliabilita je tím vyšší, čím menší jsou odchylky mezi opakovanými měřeními * Př. Test ­ zda do výsledků nevstoupilo nic jiného, co by žákovy výsledky ovlivnilo * Ekvivalentní formy výzkumného nástroje u téže skupiny osob * Zjistit vnitřní konzistenci nástroje * půlení ­ zjistit shodu ve výsledcích obou polovin * Shoda mezi posuzovateli * Oba použijí tentýž nástroj, pokud jsou jejich výsledky shodné, reliabilita je pravděpodobně dostatečná