1 1 Přehled výzkumných metod Kateřina Vlčková Přednášky k Základům pedagogické metodologie PdF MU Brno 2 Definice výzkumné metody * Výzkumná metoda * Obecný metodologický nástroj k získávání a zpracování dat * Systematický postup k shromáždění faktů, * Systém záměrných poznávacích úkonů, zkoumání a myšlení * Výzkumná technika * Užší pojem * Dílčí, operační nástroj, který cíleně realizuje strategický záměr vymezený zvolenou metodou Př. Metoda: explorativní metoda * zaměřena na zjišťování údajů prostřednictvím výpovědí Technika: dotazník, interview, beseda, anketa 3 Dělení metod 1/ Metody objevovací, metody zjišťování faktů ­ Např. pozorování, experiment, testy, obsahová analýza textu 2/ Metody zpracování údajů a) metody kvalitativního hodnocení získaných údajů ­ zjišťování vztahů ­ analytické, porovnávací a generalizační postupy b) metody kvantitativního hodnocení (statistické postupy) Nelze striktně rozdělit (př. testy ­ zjišťovací, ale obsahují i stanovené metody vyhodnocování a zpracování). 4 Dělení metod zjišťování faktů 1/ empirické metody * pozorování * experiment * dotazník * rozhovor * obsahová analýza dokumentů * testy * aj. 2/ teoretické metody * analýza, syntéza + dedukce, indukce * modelování (myšlenkový experiment) 3/ historicko-srovnávací metody * m. genetická, srovnávací, historicko- srovnávací * m. historická 5 Dělení metod empirického výzkumu * Metody kvalitativního výzkumu ­ Participační pozorování ­ Etnografické interview ­ Aj. * Metody kvantitativního výzkumu ­ Experiment ­ Standardizované testy, testy, didaktické testy ­ Strukturované pozorování ­ Dotazníky ­ Strukturované interview ­ Atd. 6 Metody empirického kvantitativního výzkumu * Explorativní metody ­ např. dotazník, anketa, interview * Ratingové metody ­ např. posuzovací stupnice; expertní šetření * Metoda Q-třídění * Psychosémantické metody * Obsahová analýza * Testy * Projektivní metody a techniky ­ např. slovní asociační experiment, testy nedokončených vět, analýza dětské kresby * Metody měření sociálních vztahů ­ např. sociometrie * Pozorování * Experiment 2 7 Explorativní metody * Dotazník * vymezený výzkumný vzorek * Anketa * oslovují se lidé jakkoli, snížena možnost využití výsledků pro vědu * Autobiografie * popsání průběhu života * Interview * Beseda * více účastníků rozhovoru najednou * Explorativní metody jsou v pedagogice nejvíce používané, ale měly by být více používány i jiné metody a techniky. * Jejich výhodou je snadná dostupnost. 8 Ratingové metody * posuzovací stupnice (škály) = Posuzovací otázky ­ základ pro vyjádření názoru odborníků na hodnotu posuzované kvality na stupnici - Zajišťují objektivnost - Umožňují kvantitativní zachycení jevu - Neplést se škálovanými položkami dotazníku ­ tam jsou škály jako baterie otázek, které tvoří obsahový celek * expertní šetření ­ Zjištění stanoviska odborníků k určitému problému ­ Výsledky lze statisticky zpracovat 9 Metoda Q-třídění - Někdy považována za jednu z variant ratingových metod - Zkoumají se postoje - Je založena na balíčku karet (60 -120) s napsanými postoji k nějakému problému - Karty se třídí do hromádek na základě normálního rozložení (nucená volba) - Př. Třídí typy respondentů podle postojů - Výhoda: respondenti jsou více nuceni k vyhraněnějším postojům než v dotazníku 10 Psychosémantické metody * Zkoumají individuální významy, interpretace slov apod. * Používáno zejm. v psychologii * Př. Testy nedokončených vět, metoda slovních asociací atd. * V ped. Výzkumu používána technika sémantického diferenciálu * Soubor 12 posuzovacích sedmibodových škál * póly škály tvoří protichůdná adjektiva (těžký ­ lehký) 11 Obsahová analýza * analýza osobní dokumentace * a. školské a školní dokumentace * a. školních ukazatelů * Způsoby provádění analýzy ­ Nekvantitativní ­ Kvantitativní * Obsahové prvky se kvantifikují * Vyjadřuje se jejich frekvence, pořadí nebo stupeň 12 Testy * psychologické testy * Nejčastěji se používají testy inteligence a testy osobnosti * psychomotorické testy * Zkoumají předpoklady pro pohybové činnosti a jejich osvojení * didaktické testy * Především zaměřeny na měření školního výkonu žáka * Přesné, objektivizované měření osobnostních kvalit, činnosti osobnosti, výkonů (zejm. znalostí) * Dobrá možnost statistického zpracování dat 3 13 Projektivní metody a techniky * verbální metody ­ slovní asociační experiment ­ testy nedokončených vět * Můj otec je ... * Mám rád .... * Když mám volný čas, tak ... ­ projektivní interview * Např. se dětem ukazují obrázky zaměřené na dětský svět * Rorschachův test - skvrny * grafické ­ analýza dětské kresby (kresba rodiny, postavy) * manipulační techniky ­ Ohýbání drátu (praktická inteligence, manuální zručnost) ­ Lüscherův test ­ barvy ­ zkoumá se osobnost ­ Pantomima, hraní rolí 14 Metody měření sociálních vztahů * Měření mezilidských vztahů, vztahy mezi žáky, učiteli, žákem a učitelem, rodičem a dítětem,... * sociometrické techniky ­ Zkoumají např. žákovu preferenční stupnici lidí, se kterými komunikuje ­ Sociogram ­ grafické schéma komunikace, vztahů * techniky zkoumající preferenční postoje ­ Měření preferencí učitele k žákům apod. 15 Pozorování * pozorování jako výzkumná metoda * pozorování jako východisko interakční analýzy ­ Interakční analýza je technika používaná pro zjištění stavu struktury a činností ve skupině ­ Př. Interakce ve výuce ­ co dělá učitel a žák a jak často, apod. 16 Experiment - Přesněji: Experimentální metoda - Dvě skupiny (kontrolní a experimentální) - Manipuluje se s proměnnými - Odhalují se kauzální souvislosti (příčina ­ následek) - V rámci experimentu se používají různé metody a techniky sběru údajů (dotazník, škálování, testy atd.) 17 Volba výzkumných metod ve výzkumu * Závisí na cíli výzkumu * Výzkumná metoda se ověřuje v předvýzkumu (validita, reliabilita atd.) ­ zejména nová technika nebo adaptovaná * Nepracovat jen s 1 metodou nebo technikou * Zvážit + a ­ každého vybraného nástroje * Bereme v úvahu i své zkušenosti s danou metodou * Materiální vybavení, zda potřebujeme instruované pomocníky, zda je metoda standardizovaná a je k ní manuál * V jaké kombinaci budeme metody používat 18 Příklady použití metod znalosti didaktický test chování, interakce ve třídě pozorování vztahy, k lim a sociom etrie, interview , projektivní technik y postoje dotazník, interview škály, Q -m etodologie, ratingové techniky, ank eta, psychosém antické m etody osobnost testy, projekční technik y, autobiografie praktick é dovednosti, zručnost, m anipulační techniky účinnost výuk ového postupu, učebnice experim ent