1 1 Téma Proměnné ve výzkumu Přednášky ze Základů pedagogické metodologie Kateřina Vlčková, KPd PdF MU Brno 2 Proměnné angl. variable(s) je to jev, vlastnost, podmínka, činitel, které zkoumáme např. věk, vědomosti, IQ, délka praxe, chování,... je to prvek zkoumání, který nabývá různé hodnoty a ty musíme definovat věk: muž ­ žena, stav: svobodný, ženatý, vdaná, rozvedený/á,... je třeba je operacionalizovat, operačně definovat, tak aby byly měřitelné 3 2 druhy proměnných MĚŘITELNÉ jde určit počet, míru (stupeň) určitého jevu nebo vlastnosti nabývají hodnoty v určitém rozpětí ( lepší ­ horší; více ­ méně; dříve-později) př. vědomosti, počet chyb v pravopise, oblíbenost předmětu na škále, neurotičnost dítěte pomocí Eysenkova dotazníku KATEGORIÁLNÍ nelze je kvantifikovat, jen zařadit do tříd, do kategorií dichotomické: pohlaví ­ žena ­ muž, výsledek Zk složil ­nesložil př. rodinný stav, ročník ­ 1-9, vyučovací předmět, metoda, vzdělání rodičů 4 2 typy proměnných Nezávisle proměnná je to příčina změny v druhé proměnné Závisle proměnná ta, co se mění vlivem, je závislá na té, co na ni působí (nezávislé) př. výsledek žáků (mění se vlivem vyučovacího stylu)