ProgeCAD Hladiny a kóty Opakování Př. • Nakreslete součást dle zadání (rozměry si zvolte). Ostré hrany srazte nebo zaoblete: Hladiny Hladina obsahuje prvky a definuje jejich vlastnosti (barva, tloušťka, typ čáry a další). Slouží k zpřehlednění výkresu jako kdybyste kreslili na průhledné fólie, které zapínáním/vypínáním pokládáte přes sebe. Správce hladin V menu Formát → Vrstva.... nebo panel vlastnosti prvku. Vytvoření nové hladiny - ve správci hladin pomocí tlačítka Nová hladina Správce hladin – nová hladina Umožňuje vytvářet nové hladiny a nastavovat u hladin název, zapnutí/vypnutí, zmražení, zamčení, barvu,typ čáry, šířku čáry, nastavení tisknutí/netisknutí a další. Hladiny - použití Vkládání a přesunování entit do hladin — Při kliknutí na prvek se v panelu „Vlastnosti prvku“ zobrazí, v jaké hladině se prvek nachází. — Pro kreslení prvků v určité hladině je nutné se nejprve přepnout na požadovanou hladinu a poté spustit některou z funkcí pro kreslení. — Pro přesunutí prvků do jiné hladiny se označí prvky, a vlevo na panelu „Vlastnosti prvku“ se přepne na požadovanou hladinu. Kóty Styl kótování Pro změnu stylu kótování je třeba vybrat z horní nabídkové lišty: Kóty → Styl kótování nebo použít tlačítko na panelu „Styl“. V okně lze měnit: Šipky - nastavení velikosti a druhu šipek. Formát - nastavení zobrazení čar a místa okolo textu kóty. Čáry - odsazení, přesahy, kótovací a vynášecí čáry a jejich formát. Text - formát textu, předponu, příponu a zarovnání textu. Tolerance - meze a text tolerance. Jednotky - nastavení jednotek kot a měřítko kóty. Alternativní jednotky - nastavení alternativních jednotek a jejich tolerance. Nastavení jednotek Druhy kót Druhy kót Menu – kóty, nebo panel kóty. Rychlé kóty Používají se ke kótování ve vodorovném a svislém směru (vybírají se entity). Lineární kóty Kótování ve vodorovném a svislém směru. Určuje se počáteční a koncový bod pro kótování. Ve směru Kótování ve stejném směru jako je entita. Druhy kót Vynášecí čára Slouží k vkládání popisů a poznámek (např. tloušťka plechu). Poloměr, průměr Kótování poloměrů a průměrů oblouků a kružnic. Úhlové Kótování úhlů. Tolerance Otevře se okno pro definování geometrických tolerancí. Druhy kót Od základny Rychlé kótování od základny. • Nakreslí se první kóta (např. lineární), • Spustít se kótování Od zakladny (někdy se musí označit počáteční kóta). • Postupně se kurzorem určují body pro okótování. Řetězcové Rychlé kótování řetězcové, postup tvorby kót je obdobný jako u předchozího případu. Závěr Literatura: [1]http://www.solicad.com/download/progecad/manual/progecad-manual-cz.pdf