Autoři Jan Žáček a Petr Zbožínek žPružiny žŘemeny žŘetězy žOzubená kola žLožiska žHřídel žMechanický převod žPružina je zařízení využívané k zachycení, akumulaci sil, tlumení rázů a chvění. žObvyklé chování pružiny je takové, že pružina působí silou úměrnou velikosti její výchylky z klidové polohy a ve směru proti této výchylce. V ž žpřípadě přímé úměrnosti síly a výchylky lze matematicky takové chování vyjádřit následovně: žKovové pružiny žPružiny namáhané ohybem ž listové pružiny ž pružnice ž šroubovité pružiny zkrutné ž spirálové pružiny žPružiny namáhané krutem ž šroubovité pružiny válcové (tažné a tlačné) ž šroubovité pružiny kuželové ž zkrutné tyče žPružiny namáhané kombinovaně ž talířové pružiny ž kroužkové pružiny žPryžové pružiny Parametr-pružiny.bmp Pružina1.bmp Pružina2.bmp Pružina3.bmp žTažné členy – obvodová síla se přenáší z jednoho kotouče na druhý To umožňuje přenos vysokých výkonů. žŘemeny dělíme podle materiálu, který má splňovat následující podmínky: ž pevnost v tahu ž dobrou přilnavost k řemenici ž dobrou ohebnost ž žKožený řemen – velmi ohebný ž - vhodný pro vysoké namáhání žKožený řemen - ohebný ž - pro normální pohony žKožený řemen – standardní ž - pro převody s přesuvnými řemenicemi ž - v hrubém nebo prašném převodu žPryžové a balatové řemeny ž - s vložkami z bavlněných nebo umělých vláken ž - vhodné pro vysoké namáhání žTextilní řemeny z polyamidu a polyesterů ž - vhodné pro vysokou pevnost žŘemeny lepené z několik materiálů ž - vhodné pro nejtěžší převod Zobrazování v pohledu a řezu.bmp Kuželový a šnekový řez.bmp Kuželový a šnekový řez Zobrazení pohledu a řezu Úkázka kótování šneku.bmp žŘetěz je strojní součást vzniklá pohyblivým spojením pevných, nejčastěji kovových článků. Používá se pro žPřenos hnací síly (hnací řetěz) žRozrušování materiálu(řetěz pyly) žPro zvýšení adhese(sněžný řetěz) žJako pojistka(například u dveří) žPřevodové řetězy ž Používají se pro přenos hnacího momentu mezi ozubenými koly (řetězová kola) při velké osové vzdálenosti, při potřebě zachování směru otáčení nebo potřebě zjednodušení konstrukce (náhod zadního kola motocyklu, kola) a pod. ž ž Základní parametry drážky pro válečkový řetěz.bmp žOzubená kola v záběru žPodle konstrukce: žtřecí - kola se dotýkají a k přenesení síly mezi nimi dochází díky tření, žozubený - kola jsou ozubená a síla se přenáší dotykem do sebe zapadajících zubů, žřemenový - kola (nazývaná řemenice) jsou propojena řemenem a síla se přenáší třením mezi ním a koly, tření lze zvýšit použitím řemenu s průřezem ž žřetězový - ozubená kola jsou propojena řetězem, který přenáší sílu působením na zuby kol, žšnekový - převod, při kterém jsou osy otáčení na sebe kolmé, zuby hnaného kola zapadají do závitů hnací části. žPodle směrů otáčení: žsouhlasné - kolo hnací a hnané se otáčejí v souhlasném směru (v případě řetězového a řemenového nezkříženého převodu), žnesouhlasné - kola se otáčejí v nesouhlasném směru (v případě třecího, ozubeného a řemenového zkříženého převodu). žPodle velikosti převodu: žDo rychla - převodový poměr je větší než jedna, hnané kolo se otáčí rychleji než hnací kolo, dochází ke zmenšení momentu síly, žDo pomala - převodový poměr je menší než jedna, hnané kolo se otáčí pomaleji než hnací, dochází ke zvětšení momentu síly. ž Zobrazování ozubených kol.bmp žLožisko je součást technického zařízení, které umožňuje přenos síly při vzájemném otáčivém nebo posuvném pohybu jeho dílů. Jeho historie se ž žvyvíjí již od vynálezu kola. Použití valivého ložiska v mlýnech významně zvýšilo výkonnost mletí. žExistuje mnoho druhů ložisek. Základní dělení jsou následující: žPodle principu žKluzné žPneumatické (hybná část je na vzduchovém polštáři) žHydraulické (hybná část je na kapalinovém polštáři) žValivé žKuličkové žVálečkové žSoudečkové žKuželíkové žMagnetické žPodle směru přenášené síly žAxiální (většina sil působí ve směru osy otáčení) žRadiální (většina sil působí kolmo na osu) žLineární (neotáčí se, ale posouvá) žHřídel je podlouhlá rotační součást strojů, Obvykle jsou na ní připevněny další součásti, které se spolu s hřídelí otáčejí kolem její osy. Sama ž žJe ke stroji upevněna pomocí jednoho nebo několika ložisek. Podle funkce a namáhání se hřídele dělí na nosné a hybné. ža)nosné: většinou uchyceny pevně v rámu, otáčí se na nich součásti nebo se otáčí i hřídel s uchycenými koly. Nepřenáší kroutící moment. ( např. kladka) ž žb)hybné: jsou vždy otočné a přenáší kroutící moment. ž jsou na nich upevněny strojní součásti (ozubená kola, řemenice...) ž žhybné se dělí na ž a)spojovací ž b)hnací a hnaná ž c)předlohová žje součást mechanického stroje, která přenáší sílu mezi pohyblivými částmi stroje, které nejčastěji konají otáčivý pohyb (kola). žDruhy převodů žPodle konstrukce: třecí - kola se dotýkají a k přenesení síly mezi nimi dochází díky tření ozubený - kola jsou ozubená a síla se přenáší dotykem do sebe zapadajících zubů řemenový - kola jsou propojena řemenem a síla se přenáší třením mezi ním a koly, tření lze zvýšit použitím řemenu s průřezem lichoběžníku (klínový řemen), řemen může být i zkřížený řetězový - ozubená kola jsou propojena řetězem, který přenáší sílu působením na zuby kol hřebenový - převod otáčivého pohybu na posuvný nebo naopak, do zubů kola zapadají zuby rovné části (hřebenu), síla se přenáší působením mezi zuby šnekový - převod, při kterém jsou osy otáčení na sebe kolmé, zuby hnaného kola zapadají do závitů hnací části žPodle směrů otáčení: souhlasné - kolo hnací a hnané se otáčejí v souhlasném směru (v případě řetězového a řemenového nezkříženého převodu) nesouhlasné - kola se otáčejí v nesouhlasném směru (v případě třecího, ozubeného a řemenového zkříženého převodu). žPodle velikosti převodu: dorychla - převodový poměr je větší než jedna, hnané kolo se otáčí rychleji než hnací kolo, dochází ke zmenšení momentu síly dopomala - převodový poměr je menší než jedna, hnané kolo se otáčí pomaleji než hnané, dochází ke zvětšení momentu síly ž Mechanické převody.bmp