CO VŠECHNO NAJDEŠ V PŮDĚ 1) Půda vzniká rozpadem nerostů a hornin na malé kousky – zvětráváním. 2) zvětrávání trvá mnoho let. 3) Nakresli do filmu PŮDOTVORNÉ ČINITELE (co všechno při zvětrávání na skálu působí. 2) Půda obsahuje různě velké kousky nerostů, hornin a humusu. Podle toho půdu rozlišujeme, zda je PÍSČITÁ, HLINITÁ nebo JÍLOVITÁ. Prozkoumej SVŮJ vzorek půdy HMATEM (prsty půdu rozetři) a rozhodni o jaký druh půdy jde. · Pokus se ze vzorku půdy udělat kuličku. · Z kuličky udělej váleček. · Pokus se váleček ohnout do tvaru rohlíčku. Lze vyrobit váleček Lze vyrobit rohlíček Kontrola prsty Doplň: Můj vzorek je půda _______________, protože ... _______________________________. Druh půdy NE NE Obsahuje hodně zrníček písku. Písčitá ANO NE Obsahuje zbytky různě velké kousky Hlinitá ANO ANO Je jemná a mazlavá. Jílovitá 3) Půda může obsahovat také vápník. Vyzkoušej, zda je vápník i ve tvém vzorku. a) Nachystej si do misky trochu půdy. b) Pokapej vzorek v misce octem a poslouchej, zda uslyšíš tiché šumění. c) Pokud miska ze zeminou šumí (jako miska s ulitami)- v půdě je obsažen vápník. d) Pokud nic neslyšíš, vápník tam není. Doplň: V mém vzorku půdy ______ (je/není) vápník, protože ______________________________________________________. 4) Půda obsahuje také vodu a to nejen když je mokrá (i když se nám zdá na první pohled suchá). Zjistíme to jednoduchým pokusem, ale pouze pod dohledem paní učitelky. a) Nakresli, jak vypadá zahřátá zkumavka. Do zkumavky nabereme trochu půdy. b) Zkumavku upevníme do držáku. c) Zkumavku opatrně nahříváme nad kahanem a pozorujeme stěny zkumavky. d) Své pozorování zakresli Doplň: Můj vzorek půdy obsahoval vodu, která s při zahřívání změnila na __________ a na chladných stěnách zkumavky se opět přeměnila na __________________. 5) Půda je domovem živočichů, kteří potřebují pro svůj život vzduch. Vyzkoušej si jednoduchým pokusem, že půda vzduch opravdu obsahuje: a) Nasyp do kelímku nebo kádinky půdu – asi do poloviny – a umačkej ji, aby tam nebyla žádné prázdná místa. b) Opatrně nalij na půdu vodu tak, aby jí bylo více než vody. c) Pozoruj, jak se voda dostává ke dnu kádinky a unikající bubliny vzduchu. Doplň: Můj vzorek půdy_________________(obsahoval/neobsahoval) vzduch. 6) Půda obsahuje také HUMUS, který vzniká z těl rostlin a živočichů, kteří zde žijí. a) Prohlédni si vzorek půdy a vyber z něj všechny zbytky rostlin, které tam jsou. Napiš, které části rostlin jsi našel. ___________________________________________________________________________________________________ _______________________________ b) Prohlédni vzorek půdy a vyhledej živočichy, kteří zde žijí. Pokus se je učit pomocí určovacího klíče nebo encyklopedie. c) Pokud žádné živočichy nenajdeš, prohlédni si obrázky živočichů, kteří v půdě žijí. d) Nakresli si obrázky 3 živočichů, kteří žijí v půdě: Doplň: Z přírodnin živých můj vzorek půdy obsahoval: _________________ ________________________________________________________________ --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------ ZÁVĚR: Půda se skládá z ..._________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ _______________________________