Sluchové postižení surdopedie Klasifikace podle ztráty v decibelech (Lejska, 2003):  Normální stav sluchu 0 dB – 20 dB  Lehká vada, porucha sluchu 20 dB – 40 dB  Středně těžká vada, porucha sluchu 40 dB – 60 dB  Těžká vada, porucha sluchu 60 dB – 80 dB  Velmi těžká vada, porucha sluchu 80 dB – 90 dB  Hluchota komunikační (praktická) = zbytky sluchu 90 dB a více  Hluchota úplná (totální) bez audiometrické odpovědi Klasifikace podle doby vzniku  prelinguální – před začátkem rozvoje řeči  postlinguální – až po rozvoji mluvené řeči (ohluchlí) Klasifikace podle lokalizace (místa postižení)  periferní: převodní (ve vnějším nebo ve středním uchu), percepční (ve vnitřním uchu), smíšené (kombinace převodní a percepční vady),  centrální (v mozku, centrální nervové soustavě). Klasifikace podle etiologie  dědičné – většina vad sluchu je genetického původu  získané  infekční choroby (zánět mozkových blan, meningitida, meningoencefalitida, příušnice),  onemocnění centrální nervové soustavy (např. sklerosa multiplex),  traumata (úrazy) hlavy a uší,  moderní agresivní chemoterapie, některé léky  nachlazení, které změní průchodnost Eustachovy trubice a tím i možnosti ventilace středouší (i prostá rýma zhoršuje přechodně sluch u dětí),  opakované hnisavé záněty středního ucha mohou způsobit přechodné i trvalé poškození struktury středního ucha. (Lejska, 2003)  akustické trauma. Vyšetření sluchu  klasická sluchová zkouška – na základě opakování slov, která vyšetřující předříkává hlasitě i šeptem, hodnotí se vzdálenost, ze které vyšetřovaný slova slyší a rozumí jim,  subjektivní audiometrie  prahová tónová audiometrie – pomocí generátorů různých tónů a šumů různé intenzity a na různých frekvencích se postupně vyšetřují obě uši, výsledek se zaznamenává do audiogramu  slovní audiometrie – vyšetřovanému se pouští sestavy deseti slov, které musí opakovat, postupem od silnější intenzity k nižší se najde práh srozumitelnosti,  speciální nadprahové testy  objektivní audiometrie  metody akustické  tympanometrie – měření množství akustické energie ve vnějším zvukovodu, které se odráží od blanky bubínku  otoakustické emise (OAE) – zjišťování aktivní činnosti vnitřního ucha  metody elektrofyziologické  vyšetření pomocí evokovaných potenciálů (BERA) – pomocí elektrod, přilepených za uši a na čelo, se sbírají informace o elektrickém impulsu, procházejícím po mozkových drahách od ucha do kmene mozkového. Dvojí definice hluchoty Audiologická definice  „neslyšící“ – osoba se sluchovou ztrátou, jedinec bez zbytků sluchu z medicínského hlediska. Kulturní definice  „Neslyšící“ s velkým N se cítí být příslušníky jazykové a kulturní menšiny, která užívá svůj vlastní jazyk (znakový jazyk) a má vlastní kulturu, zvyky… Formy komunikace:  znaková řeč (znakový jazyk, znakovaná čeština)  mluvená řeč  odezírání  daktylotika  písmo  augmentativní a alternativní a komunikace. Kultura neslyšících Neslyšící lidé tvoří specifickou skupinu lidí, které spojuje velmi silný pocit sounáležitosti  Jazyk  divadelní představení, povídky, poezie či vtipy  Pravidla chování  komunikační pravidla, jak upoutávat pozornost neslyšícího člověka, jak s ním vést rozhovor, jak si vyměňovat role, jak rozhovor přerušit či ukončit  Zkušenosti a zážitky  zkušenosti, které zažili při styku se slyšícím okolím. Neslyšící byli otevřeně či skrytě utlačováni, slyšící se je neustále snažili "předělat" na slyšící  Společně sdílené aktivity  kulturní a sportovní akce, akce pro děti i seniory, výlety, plesy, volba Miss a další aktivity Vzdělávání SP  Škola má dvě funkce: vzdělávací sociální.  Škola tedy slouží nejen k předávání vědomostí a klíčových kompetencí, ale i k získávání sociálních zkušeností se svými vrstevníky, k rozvíjení sociální inteligence.  Na základě Zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání má každý právo na odpovídající vzdělávání.  Současný vzdělávací systém umožňuje získat vzdělání v běžné mateřské, základní či střední škole, nebo v mateřské, základní či střední škole pro sluchově postižené.  Vzdělávání žáků se sluchovým postižením rovněž upravuje vyhláška 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.  U dětí s lehkými a středně těžkými sluchovými vadami se většinou odborníci spolu s rodiči shodnou na integraci do běžné školy. Možnosti vzdělávání  Integrace (individuální, skupinová)  MŠ pro SP  ZŠ pro SP  SŠ pro SP:  SOU pro SP,  OU pro SP,  praktická škola pro SP,  Gymnázium pro SP,  SOŠ pro SP. Kritéria pro integraci (Janotová, Svobodová, 1998)  Dítě (školní zralost, připravenost, užívání pomůcek, postoj k sobě).  Rodina (aktivní spolupráce, reálná očekávání, pozitivní vztah).  Škola (ředitel/ka, učitelé, žáci).  SPC (poradenství).  Prostředky speciálně-pedagogické podpory (asistent, kompenzační a rehabilitační pomůcky, úprava podmínek).  Forma integrace (individuální, skupinová).  Další faktory (sociálně-psychologické mechanismy). Výhody integrace (Janotová, Svobodová, 1998)  v místě bydliště  identifikace se skupinou slyšících  běžná škola je výzvou, podnětem  dostatek mluvních vzorů  lepší školní a řečové výkony  musí se vyrovnávat se všedními potížemi  význam pro zdravé děti  lepší návaznost – střední a vysoké školy. Nevýhody integrace (Janotová, Svobodová, 1998)  učitel si nemusí uvědomovat odlišnost přístupu  dítě se může cítit izolované  velký počet žáků ve třídě  neochota spolužáků pomáhat  špatná akustika, hladina hluku  větší vytížení rodičů. Příprava školy na přijetí žáka  Materiální a finanční zabezpečení  Podmínky běžného fungování žáka ve škole  IVP  Organizace a forma výuky  Hodnocení  Mimoškolní aktivity organizované školou  Existence integračního týmu a koordinátora integrace na škole  Role a postavení asistenta  Odborné zajištění integrace  Vztah spolužáků k integrovanému žákovi  Komunikace rodičů žáka se školou Rušivé situace, vznikající ve třídě:  mluví-li více dětí najednou, SP žák se neorientuje (neví, kdo právě mluví) a často ani nerozumí,  odrazy zvuku od stěn a stropu, magnetické tabule, nevhodná podlahová krytina (nepohltí zvuky posunovaných židliček a lavic, kroky),  neutěsněná či otevřená okna, propouštějící hluk z okolí školy (rušná ulice, školní hřiště),  pomůcky, vydávající zvuk (zpětný projektor),  stejná činnost všech žáků (otevírání učebnic). I hluk při pracovních činnostech může SP obtěžovat, jisté zvuky mohou působit až bolestivé pocity. Učitel Učitel je ústřední postavou dlouhodobého integračního procesu. (Sobotková, 2003) Učitel  musí mít zájem o další vzdělávání a získávání informací o specifické problematice sluchového postižení  musí pomoci žákovi překonat počáteční obtíže  musí vytvořit motivující atmosféru ve třídě  musí pomoci spolužákům naučit se žáka s postižením přijmout, komunikovat s ním, pomáhat mu  měl by se seznámit a spolupracovat s rodinou  měl by spolupracovat a konzultovat se speciálním pedagogem speciálního pedagogického centra pro žáky s vadami sluchu, případně i s logopedem  mohl by navázat na dosavadní zkušenosti z mateřské školy. Učitel sluchově postiženého žáka by měl dbát na:  kontrolu, zda žák porozuměl (vhodnými dotazy),  nutnost shrnutí diskuze (či současných odpovědí více žáků) do nejdůležitějších bodů,  vysvětlení, co se bude dál dělat (při změně činnosti či tématu rozhovoru),  zapisování pokynů a čísel stránek úkolů (na tabuli, DÚ do deníčku),  písemné členění vyučovací jednotky s vyznačením nejdůležitější části učiva,  zvláštní pozornost věnovat důkladnému vysvětlení nových pojmů, včetně vypracování jejich seznamu, doplněného stručnou a srozumitelnou odpovědí,  použití homonym bez kontextu celé věty. Přístupy ke vzdělávání SP Orální metoda  orientace na rozvoj mluvené řeči, vzdělávání jejím prostřednictvím. Metoda totální komunikace  TK je praktická metoda komunikace využívající při vzdělávání všechny možné a dostupné formy komunikace. Bilingvální metoda vzdělávání  ve školách se jedná o paralelní používání znakového jazyka a mluveného hláskového jazyka majoritní společnosti převážně v jeho psané podobě. Péče o děti se sluchovým postižením PhDr. Pavla Pitnerová Rehabilitační péče Mezi předpoklady úspěšné rehabilitační péče o sluchově postižené dítě patří:  včasná diagnostika,  včasné přidělení sluchadel,  včasná a správná reedukace sluchu a řeči,  rodinné zázemí,  spolupráce níže uvedených složek komplexní péče. Komplexní péče  Zdravotnická zařízení  Speciální pedagogická péče  Vzdělávací systém  Rodinná péče Zdravotnická zařízení  Foniatrie  Otorinolaryngologie ORL  Logopedie  Pediatrie  Psychologie  Neurologie Možnosti korekce sluchu:  sluchadlo  implantovatelné sluchadlo, středoušní implantát  kochleární implantát, kmenový implantát Sluchadla „elektroakustické přístroje, které zesilují a modulují zesílené zvukové signály vedené do sluchového analyzátoru podle typu a stupně sluchové vady.“ Přidělena a nastavena foniatrem na základě odborného audiologického vyšetření. Na zakoupení sluchadel částečně přispívá pojišťovna. Kochleární implantát „elektronické zařízení, které dráždí elektrickým proudem nervová zakončení sluchového nervu v hlemýždi (cochlea).“  Indikace v případě, že při používání sluchadla se nezjistí dostatečný rozvoj (sluch, řeč) a když nejsou poškozeny vláskové buňky. Speciální pedagogická péče  Střediska rané péče  Speciálních pedagogická centra  pomáhají s výchovou a vzděláváním dětí se sluchovými vadami,  pomáhají rodinám nacházet odpovědi na nejrůznější otázky, které v souvislosti s poruchou sluchu vyvstávají,  radí, jak se s dítětem naučit komunikovat, co všechno je třeba jej naučit před nástupem do školy. Hlavní úkoly SPC  poradenská a konzultační činnost,  speciálně pedagogická a psychologická diagnostika v rámci pedagogickopsychologického poradenství,  depistáž (vyhledávání) klientů,  terapie,  pomoc při řešení sociálních otázek,  péče o integrované děti. Terapie  reedukace sluchu  logopedická péče (navozování mluvené řeči, náprava výslovnosti)  výuka znakového jazyka  řešení výchovných problémů  příprava na implantaci kochleárního implantátu a následná logopedická péče.