TERAPIE VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE kurativní x paliativní Fyzioterapie  cílem zachování a obnova funkční zdatnosti, soběstačnosti  Vojtova metoda  Bobath koncept  míčková facilitace  fyzikální terapie  balneoterapie  orofaciální stimulace Kognitivní rehabilitace  obnovování či udržování porušených kognitivních funkcí, posilování zachovaných funkcí  po mozkových úrazech, operacích, CMP, při demenci  skládačky, puzzle, křížovky, hlavolamy, bludiště, popis obrázků, slovní řady, pc programy, poznávání zvuků, vůní, atd.  mozkový jogging EEG Biofeedback  sebe-učení mozku pomocí tzv. biologické zpětné vazby  mozkové vlny předávány pc - analyzuje signál a zajišťuje "feedback" (informace o tom, jak fungují mozkové vlny v konkrétním okamžiku)  video hra hrána pouze silou myšlenky  především u poruch pozornosti, soustředění, učení atd. Arteterapie  léčebný postup, využívá uměleckého, především výtvarného projevu jako hlavního prostředku poznání a ovlivnění lidské psychiky  cílová skupina: téměř všichni bez omezení:  zdraví lidé – poznání sama sebe, pochopení motivů svého chování  nemocní lidé – zbavování problémů v komunikaci či pocitů strachu a nejistoty  není důležitý výsledek, hodnocení výsledku, ale proces tvorby  volné čmárání tužkou, malba prsty, tvorba koláže, práce s hlínou… Dramaterapie  sociální interakce  uvolnění se  kontrola emocí  změna nekonstruktivního chování  rozšíření repertoáru rolí pro život  spontánní chování  rozvoj představivosti a koncentrace  posílení sebedůvěry, sebeúcty  schopnost poznat a přijmout svoje omezení i možnosti  improvizace, pantomima, slovní říkanky, … Ergoterapie  terapie prací  činnostní terapie  cílem obnova postižených funkcí, zabránění progrese a vzniku sekundárního poškození, dosažení samostatnosti v osobním, sociálním a pracovním životě, (znovu)začlenění do společnosti, zvýšení či udržení kvality života Muzikoterapie  léčebná role hudby (tanec, rytmus, navození libých pocitů)  zmírňuje strach a bolest  prevence před psychickými nemocemi  receptivní (poslech) X aktivní (hra na nástroj, zpěv) Taneční terapie Zooterapie / animoterapie  terapie pomocí zvířat: péče o ně, dotýkání, hlazení, kontakt s nimi, komunikace "přes zvíře" Hipoterapie  terapie hybných postižení  na koni ztrácejí dolní končetiny aktivní roli, osvobození od vlivu patologické motoriky  pozitivní účinky kmitajícího koňského hřbetu  chůze koně – analogické pohyby jako při vlastní chůzi  přizpůsobování koni, balancování  rozvoj sociálního cítění, poznávání a citové složky Canisterapie  vodící pes  pes partner  terapeutický pes  rozvoj hrubé a jemné motoriky  podnět ke komunikaci  rozvoj sociálního cítění, poznávání a citové složky  podnět ke hře a k pohybu  vliv na psychiku  psi přispívají k duševní rovnováze a motivaci Felinoterapie  terapeutické působení koček  zmírnění napětí a stresu  upravení hodnot krevního tlaku a srdeční frekvence  prohřívání rukou  dotyk se srstí přináší hmatové stimuly, příjemné prožitky, uvolnění i zklidnění  stimulace paměťových funkcí Snoezelen, Bazální stimulace