LAND ART Příroda jako inspirace Příroda jako inspirace Land Art (Earthworks, Earth art, zemní umění) Vznik v 60. a 70. letech 20. století ve Spojených státech • úzce spojen s prostředím přírody, do které zasahoval a vytvářel tak zcela nevšední umění. • zároveň protestem proti komercializaci umění – tvořilo se a vystavovalo mimo galerie • tvorba tak byla osvobozena od pláten, galerií i obchodníků s uměním, přesto však bylo toto umění přístupné široké veřejnosti. Kameny, dřevo, hlína i rostliny… a více Díla tak žijí svým vlastním životem a mění se díky přírodním podmínkám a erozi, které jim dodávaly na novém rozměru. Land art je o procesu tvoření a o díle, které je pomíjivé v čase. Vše bylo zaznamenáno na videonahrávky a fotografie pořízené během jejich stavby a při dokončení. Některé díla Land artu již známe jen z těchto dokumentů. Nejznámější autoři - Najdi a prohlédni si jejich díla na internetu • Robert Smithson http://www.robertsmithson.com/ • Richard Long http://www.richardlong.org/sculptures/sculptures.html , přečti článek Chůze jako umění na http://www.ekolist.cz/pubclanek.shtml?x=2215302 • Christo a Jeanne-Claude http://www.christojeanneclaude.net/# a více o autorech na http://www.artmuseum.cz/umelec.php?art_id=121 • Andy Goldsworthy http://video.google.com/videoplay?docid=-288023216970768712# Český umělec Land artu Ivan Kafka (1952) • Předmětový repertoár se u Kafky inovuje celkem nepatrně. Z věcí, které kdy měly v jeho instalacích zásadní význam, lze namátkou vzpomenout spadané listí, sníh i led, písek, kámen či jiné přírodniny, špejle, větrné rukávce, šípy, dělové koule, nárazníky železničních vagónů nebo rovněž různě pestré větrníky, s nimiž autor pořádá své specificky konfrontační situace vlastní nebo i městské "přírody". Dílo na následujícím stránce s názvem „Lesní koberec pro náhodného houbaře“ a inspirace tímto dílem provedená při hodině VV. Christo a Jeanne-Claude Zabalený svět • Svým přístupem k umění nacházejí nový náhled na skutečnost pouhou hrou s prostředím – i když je jejich práce často velmi kontroverzní, oba umělci popírají, že by měla jiný význam než zdůraznit svou pravou podobu a vytvořit ‚krásnější svět‘ v novém pohledu na zažité krajiny a panoramata. • Svými instalacemi rovněž chtějí navodit jakýsi pocit naléhavosti, sami tento pocit popsali takto: ‚když vám někdo řekne, abyste se podívali na duhu, také mu nikdy neodpovíte, že se na ni podíváte zítra.‘ • Instalace jsou velmi nákladné, jejich cena se často pohybuje v desítkách milionů dolarů. Nejsou sponzorována, Christo a Jeanne-Claude je financují převážně z Christova dědictví a prodeje skic a fotografií instalací. • Na přípravě svých instalací Christo a Jeanne-Claude často pracují dlouhou dobu a v mnoha případech se musí spoléhat i na šikovnost svých právníků a vyjednavačů: uskutečnění jejich instalací někdy trvá celé roky, například získat povolení pro zabalení Reichstagu trvalo čtyřiadvacet let, most Pont Neuf čekal na zabalení deset let. Výstavba všech instalací probíhá pod přísnými ekologickými pravidly a instalace jsou po skončení vystavování rovněž ekologicky rozebrány a recyklovány.