Základy pedagogické metodologie Kvantitativně a kvalitativně orientovaný výzkum KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM lKVALITATIVNÍ lčíselné údaje lPříprava výzkumných metod lSběr výzkumných dat lInterpretace údajů lPsaní výzkumné zprávy lKVALITATIVNÍ lslovní (nečíselný) lcitlivý k jednotlivcům lmalý počet osob lvelmi dobře popsaný a pochopený soubor lKVANTITATIVNÍ lčíselné údaje lmatematické zpracování lar. průměry, procenta, pravděpodobnosti, asociace, korelace, atd. lzkoumají se velká množství osob lredukce informací o souboru KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM lKVALITATIVNÍ lčíselné údaje lPříprava výzkumných metod lSběr výzkumných dat lInterpretace údajů lPsaní výzkumné zprávy lKVALITATIVNÍ lÚčast lVcítění se lSblížení lPororozumnění člověku lKonkrétní případ lKVANTITATIVNÍ lNestrannost lOdstup lVýzkumník neovlivňuje zkoumané osoby lVysvětlení příčin jevů lReprezentace určité populace KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM lKVALITATIVNÍ lčíselné údaje lPříprava výzkumných metod lSběr výzkumných dat lInterpretace údajů lPsaní výzkumné zprávy lKVALITATIVNÍ lvytváření nové teorie lnové problémy (neformální vztahy ve třídě, komunity, subkultury, atd.) KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM Kvantitativní: lExistence objektivní skutečnosti lIdeálem jsou přírodní vědy lPozitivismus, A. Comte, J.S. Mill (19.stol.); novopozitivismus; kritický racionalismus, Karl R. Popper Kvalitativní lKval. - subjektivní skutečnosti (E. Husserl, první pol. 20. stol.), fenomenologie lKomplementarita, válka paradigmat KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM lKvantitativní: „Deduktivní metoda vychází z teorie nebo z obecně formulovaného problému. Teoretický nebo praktický problém je přeložen do jazyka hypotéz. Hypotézy navrhují, jaké spojení mezi proměnnými bychom měli najít, je-li naše hypotéza pravdivá.“ (Disman 2002 s. 76) teorie → hypotézy → pozorování → přijaté/zamítnuté hypotézy lKvalitativní: „Induktivní metoda je značně odlišná. Začíná pozorováním, ve kterém pátráme po pravidelnostech, vzorcích, které snad existují v objektivní realitě. Objevené pravidelnosti popíšeme ve formě předběžných závěrů. Ty pak ověřujeme dalším pozorováním. Konečným produktem je nová teorie.“ (Disman 2002 s. 76) pozorování → nalezené pravidelnosti → předběžné závěry → teorie Kvantitativní výzkum Musíme se smířit s redukcí informací a se silným zkreslením reality POUŽITÁ LITERATURA lDISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: KAROLINUM, 2002. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7 lGAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně