Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz ORGANIZACE PŘEDNÁŠKY lEtapy výzkumu lCo je to výzkumný problém lTypické chyby při formulaci výzkumného problému lTypy výzkumných problémů lFormulace výzkumných problémů ETAPY VÝZKUMU lStanovení výzkumného problému lInformační příprava lPříprava výzkumných metod lSběr výzkumných dat lInterpretace údajů lPsaní výzkumné zprávy VÝZKUMNÝ PROBLÉM lZačátek výzkumu = vymezení výzkumného problému lOtázky, postupné promýšlení, “sedimentace“ lStudium odborné literatury (sborníky, učebnice, monografie, výzkumné zprávy PŘEDBĚŽNÁ TEORETICKÁ ANALÝZA l“Práce při stanovení problému obvykle začíná tzv. předběžnou teoretickou analýzou.“ (Chráska 2007 s. 12) - odborná literatura - internet - konzultace a rozhovory s odborníky - přímé pozorování pedagogické reality PŘEDBĚŽNÁ TEORETICKÁ ANALÝZA lpro orientaci v odobrné literatuře nám slouží mj. systematický katalog, který řadí knihy podle vědních oborů na základě mezinárodního desetinného třídění (MTD) lč. 3 = Sociální vědy ldalší dělení: č. 37 = Výchova a vzdělávání ldalší dělení: č. 373 = Všeobecně vzdělávací školství lvše je zpravidla ještě podrobněji děleno Výpisy a citace z literatury lexcerpování - pořizujeme výpisky z určité části knihy lkonspektování - výpisky z celé knihy lbibliografický záznam: norma ISO 690 Např. pro monografii: CRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Havlíčkův Brod : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. podrobný návod: Chráska 2007 str. 15 - 16 (velmi doporučuji k nahlédnutí!) VÝZKUMNÝ PROBLÉM l„Velice častým zdrojem inspirace při hledání výzkumného problému bývá pedagogická praxe. Vlastní nebo cizí zkušenost poskytne sice empirické poznatky, ale k odhalení vazeb , souvislostí a zákonitostí je potřebný výzkum.“ (Pelikán 2004 s. 37) TYPICKÉ NEDOSTATKY PŘI FORMULOVÁNÍ VÝZKUMNÉHO PROBLÉMU lPříliš široké vymezení výzkumného problému; typické pro začínající výzkumníky - výzkum příliš obsáhlý, nákladný, při realizaci nutně povrchní. Např.: „Rozdíl mezi metodami výuky přírodních předmětů v ČR a v ostatních zemích EU.“ lAutor pojmenuje téma, ale nestanoví problém Např.: “Výchova dítěte v rodině“; “Problémové vyučování v přírodopisu“; apod. lVýzkumný problém není smysluplný; Jeho zkoumání neprohlubuje poznání problematiky, neposouvá naše myšlení dále. Např.: “Pomáhá domácí čtení rozvoji žáka?“ lVýzkumný problém je příliš jednoduchý Např.: “Jsou učitelé na základní škole tvořiví?“ lZaměňuje se výzkumný problém a cíl výzkumu CÍL VÝZKUMU l„Cíl výzkumu stanoví, čeho chce výzkumník během šetření dosáhnout. Zpravidla nejde jen o řešení a vyřešení problému, ale badatel může při této formulaci cíle vymezit i předpokládanou prezentaci výzkumu (např. vytvoření publikace, učebnice, sborníku, apod.), případně využití výsledků výzkumu v praxi atd.“ (Pelikán 2004 s. 39) NÁZEV l“Pozor: Není dovoleno si zaměňovat název článku (studie, kvalifikační práce, výzkumné zprávy, resp. jiného druhu výzkumného textu) s výzkumným problémem. Název může být široký. Dokonce je takový široký název výhodnější (rychleji orientuje čtenáře) než technicky a podrobně zformulovaný název.“ (Gavora 2000 s. 24) FORMULACE VÝZKUMNÉHO PROBLÉMU l„problém je ... tázací věta nebo výrok, který se ptá: Jaký je vztah mezi dvěma nebo více proměnnými? Odpověď na tuto otázku je tím, co hledáme výzkumem. Jestliže je problém vědecký, obsahuje vždy dvě nebo více proměnných.” (Kerlinger: c. d. s 32 in Pelikán 2004 s. 38) l“formulace problému nemusí mít vždy formu otázky. Podstatné je, že tuto otázku v sobě implicitně obsahuje.“ (Pelikán 2004 s. 38) FORMULACE VÝZKUMNÉHO PROBLÉMU l“Má-li být tento problém podroben ověření, musí být navíc uchopitelný metodami empirického šetření.“ (Pelikán 2004 s. 39) DEFINICE POJMŮ ldefinice pojmů - autor ukazuje, že jsou „základní pojmy definovány v určitých limitovaných hranicích. Tím se vyvaruje nepřesností, vágností, ale i kritiky “(Pelikán 2004 s.39) l„Výzkumný problém obsahuje pojmy, které bude výzkumník dále používat. Je třeba, aby je vysvětlil.“ (Gavora 2000 s. 29) lHlavní pojmy se definují hned za vymezením výzkumného problému (ne v samotné formulaci!) TYPY VÝZKUMNÝCH PROBLÉMŮ lRelační - zkoumá vztahy mezi proměnnými např.: Jaký je vztah mezi inteligencí a prospěchem žáka? lKauzální - zkoumá, jaký vliv má nějaká příčina např. na chování žáků, proces vyučování, vědomosti, atd; typickou metodou zkoumání je experiment např.: Jaký vliv má činnostní učení v matematice na úroveň vědomostí v matematice u žáků druhého stupně ZŠ? lDeskriptivní - popisný; z výzkumnického hlediska nejméně hodnotný (hovoříme spíš o průzkumu než o výzkumu); výstupy bývají např. vyjádření poměru vlastností souboru v absolutních a relativních četnostech, sloupcové a koláčové grafy, atd. např.: Na základě jakých podkladů jsou nejčastěji hodnoceni žáci v předmětu tělesná výchova? Model empirického výzkumu (pro standardní vědecký článek) podle Hendl 2006 s. 20 > POUŽITÁ LITERATURA lGAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. lPELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-569-8. lCHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Havlíčkův Brod : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. lHENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9. DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně