Základy pedagogické metodologie PROMĚNNÉ ORGANIZACE SEMINÁŘE lCo je to proměnná? lOperační definice proměnné lKvalitativní a intenzivní proměnné lZávislé a nezávislé proměnné PROMĚNNÉ lProměnná lZnak lVeličina PROMĚNNÉ ldefinujeme lpozorujeme lMěříme, třídíme, kategorizujeme lvysvětlujeme vztahy mezi nimi Operační definice lAbychom mohli s proměnnou pracovat, musí se operačně definovat. Musíme jí učinit měřitelnou. Např.: na hodnotu proměnné vědomosti v přírodopisu usuzujeme např. z výsledků didaktického testu. Hodnoty proměnných lProměnné nabývají různých hodnot např.: různý věk, různé počty bodů v didaktickém testu, různý prospěch z daného předmětu, různý typ střední školy, různá četnost vyrušování žáků ve výuce, atd. ldata proměnných tvoří aktuální pozorované hodnoty proměnných např.: 14 let, 38 bodů, chvalitebně, gymnázium, 18 vyrušení, atd. Typy proměnných podle měřítka lintenzivní (existence uspořádání hodnot proměnné) - ordinální - existuje tam pouze uspořádání (hodnota x Typy proměnných podle měřítka lprospěl/neprospěl kvalitativní dichotomický lnavštěvovaný kroužek kvalitativní (polytomický) lprospěch (1- 5) int. ordinální ltělěsná výška int. metrický spojitý lpočet střelených gólů v házené int. metrický diskrétní lrodinný stav kvalitativní polytomický lpočet učitelů ve škole int. metrický diskrétní lmíra souhlasu s tvrzením int. ordinální lobec, ve které respondent bydlí kval. i int. (bereme-li p.o.) DÁLE DĚLÍME PROMĚNNÉ lZávisle proměnná (odpovědná, kriteriální, cílová) lNezávisle proměnná (prediktor, intervenující, explanační) lČasto se mezi proměnnými předpokládá příčinný vztah: změna v nezávisle proměnné způsobí změnu v závisle proměnné např. závislost průměrného prospěchu (z.p.) na počtu žáků ve třídě (n.p.); závislost prospěchu žáka (z.p.) na jeho inteligenci (n.p.) DÁLE DĚLÍME PROMĚNNÉ lPřirozený prediktor: nezávisle proměnná, kterou nemůžeme ovlivňovat, protože je atributem jedince, objektu nebo prostředí (např. věk, pohlaví, IQ, místo bydliště, aj.) lManipulativní prediktor měnit můžeme kauzální charakter proměnných lAbychom mohli rozhodnout, že vztah mezi dvěma proměnnými má kauzální charakter, musí platit: 1. musí existovat souběžné změny v obou proměnných 2. musíme vyloučit existenci nějaké další, vnější příčiny (což je ve spol. vědách dost problematické) a 3. změny v obou proměnných se musí objevit v logickém časovém pořadí (podle Disman 2002 s. 28) kauzální charakter proměnných l“Třetí podmínka znamená, že změny v nezávisle proměnné, tedy v té proměnné, kterou považujeme za příčinu, musí nastat dříve než v druhé, závisle proměnné. Zjistit tento fakt v sociálních vědách může být obtížné a velmi často i nemožné.“ (Disman 2002 s. 28) lNejsme schopni říci, zda čtení časopisu přispělo k vytvoření tohoto názoru, nebo zda lidé čtou časopis proto, že odpovídá jejich názorům. (podle Disman 2002 s. 28) lKauzální analýza se dělá především experimentálně. Při jiném typu výzkumu se často musíme smířit s tím, že nejsme schopni určit, jaká proměnná je příčinou (n.p.) a jaká následkem (z.p.) operacionalizace proměnných lProměnné (uvedené ve výzkumném problému popř. v hypotézách) se poté musí ještě operačně definovat. To znamená definovat podle indikátorů, z nichž na hodnotu usuzujeme. např.: proměnná: agresivita dětí předškolního věku operační definice proměnné: četnost projevů agresivity dětí předškolního věku operacionalizace proměnných lDalší příklad porměnné: politická participace musíme nalézt měřitelné ukazatele - indikátory proměnné. Operační definice („V operační definici je koncept vyjádřen popisem operací, kterými bude měřen.“ (Disman 2002 s. 79): - frekvence sledování politických pořadů v TV - frekvence sledování politických pořadů v rozhlase - frekvence čtení politických úvodníků - politické debaty v rodině - politické debaty s přáteli - odebírání nebo pravidelná četba politicky orientovaných periodik (podle Disman 2002 s. 83) POUŽITÁ LITERATURA lDISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7 lGAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. lHENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-73-67-123-9. lCHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. 978-80-247-1369-4. DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně