Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY, POZOROVÁNÍ ŠKÁLY ●obvykle bývají součástí dotazníku ●je to nástroj, který umožňuje zjišťovat míru vlastnosti jevu nebo jeho intenzitu (zpravidla pomocí škál zkoumáme proměnné ordinálního typu) ●posuzovatel (respondent) vyjadřuje svoje hodnocení určením polohy na škále TYPY ŠKÁL PŘÍKLAD ŠKÁLY: Např.: Uřči oblíbenost předmětu na škále od 1 (nejvíce oblíbený) po 7 (nejméně oblíbený). N - předmět nemám v ročníku. Český jazyk 1 2 3 4 5 6 7 N Matematika 1 2 3 4 5 6 7 N Chemie 1 2 3 4 5 6 7 N podle Gavora 2000 TYPY ŠKÁL POŘADOVÁ ŠKÁLA: Např.: Uveďte pořadí oblíbenosti předmětů. Nejoblíbenější předmět označte 1 atd. Český jazyk ___ Matematika ___ Cizí jazyk ___ fyzika ___ dějepis ___ chemie ___ podle Gavora 2000 TYPY ŠKÁL INTERVALOVÉ ŠKÁLY: Např.: „Šetřím v domácnosti vodou“ stále - velmi často - často - občas - nikdy - nevím 1 2 3 4 5 -1 výzkumník k jednotlivým polohám na škále přiřazuje číselnou hodnotu - s tím se dá dále statisticky pracovat. volně podle Gavora 2000 TYPY ŠKÁL > Sémantický diferenciál (bipolární škály) apatický 1 2 3 4 5 čilý zakřiknutý 1 2 3 4 5 sebejistý pasivní 1 2 3 4 5 iniciativní podle Gavora 2000 TVORBA BIPOLÁRNĆH ŠKÁL > Krajní póly tvoří protikladné vlastnosti. Zásady při tvorbě bipolárních škál: 1. Stejný slovní druh. ANO: odborník 1 2 3 4 5 laik NE: odborník 1 2 3 4 5 nevyzná se 2. Druhý výraz by neměl být záporem prvního ANO: svědomitý 1 2 3 4 5 lajdácký NE: svědomitý 1 2 3 4 5 nesvědomitý 3. Týž výraz můžeme použít jen jednou: ANO: zdvořilý 1 2 3 4 5 hrubý NE: jemný 1 2 3 4 5 hrubý 4. Pečlivě vybírat vhodné protiklady. Nic moc: tichý 1 2 3 4 5 nervózní Lepší: klidný 1 2 3 4 5 nervózní podle Gavora 2000 TYPY ŠKÁL > LIKERTOVY ŠKÁLY Likertovy škály se používají na měření postojů (konstrukt postoj nemůžeme měřit přímo - nepřímo jej často zkoumáme analýzou míry souhlasu či nesouhlasu s daným výrokem) jak souhlasíš s tímto výrokem? „Matematika je můj oblíbený předmět“ plně souhlasím souhlasím nemám vyhraň. názor nesoulasím plně nesouhlasím další viz. dokument podle Gavora 2000 VYHODNOCOVÁNÍ ŠKÁL > Např.: 339 validních respondentů Jak souhlasíš s výrokem: „Chci se podílet na ochraně životního prostředí.“ a) určitě ano 65 19,2% b) spíše ano 202 59,6% c) spíše ne 54 15,9% d) určitě ne 18 5,3% VÝZKUMNÉ NÁSTROJE - POZOROVÁNÍ ●sledování činností lidí (registrace, popis) ●strukturované pozorování: pozorovatel si předem stanoví kategorie, v rámci kterých bude pozorovat. Pozorovatel si musí dopředu připravit pozorovací arch, do kterého zaznamenává pozorování (např. mapa třídy). Do archu se zaznamenává např. frekvence komunikace učitele s jednotlivými žáky. viz. dokument podle Gavora 2000 POZOROVACÍ SYSTÉMY ●komplexní nástroje připravené na práci pozorovatele ●jsou jich tisíce ●významné: Flandersův, Bellackův podle Gavora 2000 PRŮBĚH POZOROVÁNÍ ●přímé pozorování: pozorovatel je sice maximálně nenápadný ale v místnosti s pozorovanými ●nepřímé pozorování podle Gavora 2000 ZÁKLADNÍ ZPŮSOBY ZÁZNAMU KATEGORIÍ ●zaznamenávání trvání kategorií: měří se délka dané činnosti ●zaznamenávání výskytu kategorií: pozorovatel udělá čárku, nebo zapíše číslo jevu, když zpozoruje zkoumaný jev (tomu se říká kódování) ●intervalové kódování: pozorovatel kóduje do jednotlivých časových kategorií (např. 3s, 10s, 15s, atd.) ●přirozené kódování: pozorovatel udělá záznam na začátku každé pozorované kategorie (např. učitel hodnotí odpověď žáka) podle Gavora 2000 VYHODNOCOVÁNÍ KATEGORIÍ ●frekvence: zjišťuje četnost výskytu dané kategorie ●sekvenční: zjišťuje se sled (která kategorie následovala za kterou) podle Gavora 2000 POUŽITÁ LITERATURA ●DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7 ●GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně