VÝZKUMNÉ NÁSTROJE - POZOROVÁNÍ lsledování činností lidí (registrace, popis) lstrukturované pozorování: pozorovatel si předem stanoví kategorie, v rámci kterých bude pozorovat. Pozorovatel si musí dopředu připravit pozorovací arch, do kterého zaznamenává pozorování (např. mapa třídy). Do archu se zaznamenává např. frekvence komunikace učitele s jednotlivými žáky. viz. dokument podle Gavora 2000 POZOROVACÍ SYSTÉMY lkomplexní nástroje připravené na práci pozorovatele ljsou jich tisíce lvýznamné: Flandersův, Bellackův podle Gavora 2000 PRŮBĚH POZOROVÁNÍ lpřímé pozorování: pozorovatel je sice maximálně nenápadný, ale je v místnosti s pozorovanými lnepřímé pozorování podle Gavora 2000 ZÁKLADNÍ ZPŮSOBY ZÁZNAMU KATEGORIÍ lzaznamenávání trvání kategorií: měří se délka dané činnosti lzaznamenávání výskytu kategorií: pozorovatel udělá čárku, nebo zapíše číslo jevu, když zpozoruje zkoumaný jev (tomu se říká kódování) lintervalové kódování: pozorovatel kóduje do jednotlivých časových kategorií (např. 3s, 10s, 15s, atd.) lpřirozené kódování: výzkumník udělá záznam na začátku každé pozorované kategorie (např. učitel hodnotí odpověď žáka) podle Gavora 2000 VYHODNOCOVÁNÍ KATEGORIÍ lfrekvence: zjišťuje četnost výskytu dané kategorie lsekvenční: zjišťuje se sled (která kategorie následovala za kterou) viz. Gavora 2000 podle Gavora 2000 INTERVIEW lInterview - rozhovor (ale ne každý rozhovor je interview) lraport - navázání příjemného vztahu a otevřené atmosféry mezi výzkumníkem a respondentem lotázky - otevřené, polouzavřené, uzavřené linterview - strukturované (otázky a alternativy jsou přesně dány), nestrukturované (úplná volnost odpovědí), polostrukturované (respondentovi se nabýdnou alternativy, ale žádá se i objasnění výběru dané alternativy) INTERVIEW lprostředí pro interview musí být tiché, klidné, podle možností izolované lnácvik interview - napodobování zkušenějších výzkumníků (např. z nahrávek) lprůběh interview: 1. úvodní část (3 min.) - konverzace o obecných věcech; 2. začíná interview (výzkumník je přátelský ale korektní a profesionální - ne příliš žoviální!) Otázky jsou seřazeny do obsahových celků. Pozor na sugestivní otázky. („Máš rád maminku?“ Lepší: „Co bys mi řekl o svých rodičích?“) Prostředky pro plynulý průběh rozhovoru: Gavora 2000 s. 113. podle Gavora 2000 HODNOCENÍ INTERVIEW linterview trvá tak dlouho, dokud nemá výzkumník dostatečný počet údajů lpři hodnocení musí výzkumník provést kategorizaci dat (třídí odpovědi do kategorií - kóduje - přiřazuje čísla) lhodnocení výzkumné metody interview (viz. Disman 2002 s. 141 tabulka 7.1.) EXPERIMENT (EXPERIMENTÁLNÍ METODA) lExperiment (alespoň ve spol. vědách) musí mít alepoň dvě složením blízké skupiny lidí, které fungují za různých podmínek. Na konci experimentu se jejich vliv vyhodnotí lVýzkumník plánovitě zasahuje do proměnných a odhaluje kauzální souvislosti lsubjekty - osoby v experimentu lexperimentální plán - rozvržení experimentu lhawthornský efekt - lidé mají tendenci měnit svoje chování pokud jsou někým sledováni podle Gavora 2000 EXPERIMENT (EXPERIMENTÁLNÍ METODA) lexperimentální skupina - skupina subjektů, ve které se uskutečňuje experimentální působení lkontrolní skupina - v té se neuskutečňuje ex. působení lpretest - vstupní test (zadává se subjektům před ex. působením lposttest - závěrečný test (zadává se subjektům po ex. působení lnezávisle proměnná - proměnná, kterou výzkumník manipuluje v experimentální skupině a kterou nechává nedotknutu v kontrolní skupině lzávisle proměnná - důsledek vlivu nezávisle proměnné podle Gavora 2000 OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU lnekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky lkvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové prvky textu se kvantifikují lzákladní soubor - všechny texty, které se týkají dané problematiky lvýznamové jednotky - slovo (jméno, slovo citově zabarvené, faktografické, vyjadřující postoje, osobní zájmeno), tvrzení, téma, atd. DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně