ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW lcíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe lraport - navození příjemné, uvolněné atmosféry linformant - osoba, se kterou se uskutečńuje interview letnografické interview je obyčejně nestrukturované lpřátelský rozhovor (neformální atmosféra) le. interview vede často k monologu informanta lvýzkumník se často vrací k probraným tématům, aby je informant interpretoval z jiných úhlů (opakované otázky) lčasto dochází i k více setkání výzkumníka a informanta lzpětná verifikace zjištění (member check) - ověřování - výzkumník se často vrací k informantovy a ověřuje zda to, co odpověděl, pochopil správně podle Gavora 2000 VÝZKUM ŽIVOTNÍHO PŘÍBĚHU lvýzkum životního příběhu (life history, oral history) lje zápisem, analýzou a vyhodnocením života určité osoby ldůležité pro výzkumníka: jaké subjektivní významy zdůrazňovala osoba v průběhu svého života lfakta nejsou cílem ale prostředkem výzkumu (z nich se rekonstruují subjektivní významy) lživotní příběh má někdy podobu biografie (autobiografie); v beletrizovnané podobě však většinou nemá výzkumnou hodnotu ldélka rozhovoru je velmi dlouhá (opakovaná setkání s vypravěčem) lněkdy se také označuje jako narativní interview (narace - vyprávění) podle Gavora 2000 VÝZKUM ŽIVOTNÍHO PŘÍBĚHU ltři fáze: 1. Raport, narativní impulz (spouštěcí podnět), vyprávění příběhu; 2. výzkumník klade otázky, aby objasnil některé momenty v životě vypravěče; 3. výzkumník společně s vypravěčem vytvoří abstraktnější kategorizování života na základě opakujících se momentů (extrahuje z vyprávění teorii o životním cyklu člověka) lvýzkumník zkoumá - přelomové momenty (critical incidents); hlavní fáze života; klíčové osoby lspolehlivost údajů se často podporuje pomocí artefaktů (zápisky, deníky, fotografie, dokumenty, atd.) lživotní příběhy učitelů - hlavní fáze: 1. volba profese; 2. vstup do praxe; 3. první školní rok; 4. třetí rok od nastoupení; 5. střed profesionální dráhy; 6. období před odchodem do důchodu podle Gavora 2000 Ohniskové skupiny a skupinový rozhovor lhloubkový rozhovor - jedna z nevyužívanějších metod kval. výzkumu - struktorované interview s více nž 3 osobami najednou (nepracuje se se skupunovou interakcí) lohnisková skupina - získáváme data pomocí skupinových interakcí - začátek 20. léta v marketingových průzkumech - skupinový fenomén (determinanty skupiny ovlivňují jednotlivce) - podstatou ohniskové skupiny je téma ohnisko vyplývající z v. problému, téma diskuse vždy vede výzkumník - skupina ideální 6 - 8 lidí (někdy až 16) - například šetření zaměřené na hodnocení vzdělávacího kurzu - ohniskovou skupinu tvoří frekventanti Ohniskové skupiny a skupinový rozhovor lohnisková skupina - strukturovaná konverzace - role výzkumníka: moderátor - podporuje do zapojení do diskuse pomocný moderátor - pomocník moderátora tichý pozorovatel - je ve skupině - zaznamenává skupinovou dynamiku, gesta, adt. (t. zápisy) výhody a limity ohniskových skupin Švaříček 2007 s. 191 Videozáznam lslouží kvant. i kval. výzkumu lmenší redukce reality lZákon o ochraně osobních údajů (s. 198) lZásady pro práci s kamerou - stát zády k oknu - co nejvíc umělého osvětlení - širokoúhlý konvektor lvýhody - možnost opakované analýzy videozáznamu lnevýhody - efekt přítomnosti kamery Q - metodologie lZKOUMÁNÍ NARATIVNÍCH OBSAHŮ SPOLEČENSKÉHO DISKURSU lkvantitativní i kvalitativní přístup lnepokouší se najít souvislost mezi určitými proměnnými (vlatnostmi), ale mezi určitými respondenty - lidi se společnými postoji nebo diskursivními konstrukcemi lvýsledek - vzorce reprezentující určitý sociální a kulturní diskurs lQ - třídění lQ - typy Triangulace ltriangulace: - metod (např. rozhovor, ohnisková skupina) - zdrojů dat (např. rozhovor s učitelem, kolegy i jeho žáky) - kombinace přístupů (kval. kvant) DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně