Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz VÝZKUMNÝ PROBLÉM ●Začátek výzkumu = vymezení výzkumného problému (položíme si otázku, kterou chceme vyřešit; měla by obsahovat vztahy mezi proměnnými) TYPICKÉ NEDOSTATKY PŘI FORMULOVÁNÍ VÝZKUMNÉHO PROBLÉMU ●Příliš široké vymezení výzkumného problému ●Autor pojmenuje téma, ale nestanoví problém ●Výzkumný problém není smysluplný ●Výzkumný problém je příliš jednoduchý ●Zaměňuje se výzkumný problém a cíl výzkumu POKUSTE SE NALÉZT TYPICKÉ NEDOSTATKY PŘI FORMULOVÁNÍ VÝZKUMNÝCH PROBLÉMŮ ●Je třeba zvýšit platy ve školství? ●Modernizace vyučování Angličtiny ●Úloha třídního učitele při diagnostice žáků ●Jakým způsobem hodnotí učitelé druhého stupně ZŠ kázeň v hodinách OV? ●Názory vysokoškoláků na placení školného ●Vztah mezi počtem žáků ve třídě a celkovým prospěchem třídy Formulujte výzkumný problém: TYPY VÝZKUMNÝCH PROBLÉMŮ ●Relační ●Kauzální ●Deskriptivní Určete, je-li výzkumný problém relační, kauzální nebo deskriptivní ●Na základě jakých podkladů jsou nejčastěji hodnoceni žáci v matematice? ●Vztah mezi socioekonomickým statutem rodin žáků a jejich prospěchem ●volba střední školy u žáka ve vztahu ke vzdělání rodičů ●Úroveň angličtiny u žáků s výukou konverzace s rodilým mluvčím a bez rodilého mluvčího ●Je oddálený trest účinnější než bezprostřední? ●Vztah mezi úzkostí dítěte a kvalitou rodinného prostředí Formulujte výzkumný problém: ●a) Relační ●b) Kauzální ●c) Deskriptivní Práce s hromadnými daty; úloha ●Výběrový soubor tvořilo 850 validních respondentů (žáků a žákyň základní školy). V rámci didaktického testu byli hodnoceni na standardní škále: 1-výborně; 2-chvalitebně; 3-dobře; 4-dostatečně; 5-nedostatečně ●úspěšnost respondentů: ●250 výborně; 280 chvalitebně; 155 dobře; 108 dostatečně; 57 nedostatečně ●Jaké byly relativní četnosti? ● úloha - řešení ●Výběrový soubor tvořilo 850 validních respondentů (žáků a žákyň základní školy). V rámci didaktického testu byli hodnoceni na standardní škále: 1-výborně; 2-chvalitebně; 3-dobře; 4-dostatečně; 5-nedostatečně ●úspěšnost respondentů: ●250 výborně; 280 chvalitebně; 155 dobře; 108 dostatečně; 57 nedostatečně ●Jaké byly relativní četnosti? ●N= 850; 1% je 8,5 ●1: 29,4% (250 : 8,5 = 29,4; zaokrouhlujeme na 1 des. místo) ●2: 32,9% ●3: 18,2% ●4: 12,7% ●5: 6,7% pokuste se v vytvořit graf k úloze (např. v MS Excel, nebo Open Office Calc) > PRÁCE S HROMADNÝMI DATY ●střední hodnoty: –- modus (mode): hodnota s největší četnosí; modální kategorie –- medián (median): prostřední hodnota znaku; hodnota dělící rozdělení na dvě poloviny; mediánová kategorie; u lichého počtu prvků je to hodnota prostředního prvku v řadě; u sudého počtu prvků je to aritmetycký průměr dvou prostředních prvků –- aritmetický průměr (mean): střední hodnota pro kardinální znaky – – Úloha: ●Příklad: 8 žáků psalo didaktický test. Hodnocení jednotlivých žáků bylo: ●žák (1): 18 bodů žák (2): 12 bodů ●žák (3): 15 bodů žák (4): 6 bodů ●žák (5): 15 bodů žák (6): 12 bodů ●žák (7): 5 bodů žák (8): 15 bodů ●MODUS (modálnní kategorie): ●MEDIÁN (mediánová kategorie): ●ARITMETICKÝ PRŮMĚR: – Úloha - řešení ●Příklad: 8 žáků psalo didaktický test. Hodnocení jednotlivých žáků bylo: ●žák (1): 18 bodů žák (2): 12 bodů ●žák (3): 15 bodů žák (4): 6 bodů ●žák (5): 15 bodů žák (6): 12 bodů ●žák (7): 5 bodů žák (8): 15 bodů ●MODUS (modálnní kategorie): Mo = 15 bodů (nejčetnější hodnota) ●MEDIÁN (mediánová kategorie): 5, 6, 12, 12, 15, 15, 15, 1 –Me = (12+15) : 2 = 13,5 bodu (pokud by byl počet žáků lichý, byl by –medián číslo uprostřed řady) ●ARITMETICKÝ PRŮMĚR: –d = (Σx):n = (18+12+15+6+15+12+5+15): 8 = 12,25 bodů ● DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně