Seminář k základům pedagogické metodologie PROMĚNNÉ PROMĚNNÉ ●proměnné nám figurují už ve výzkumném problému ●proměnné mohou nabývat různých hodnot: ●proměnné: –- definujeme –- pozorujeme –- měříme –- vysvětlujeme vztahy mezi nimi ● Příklady proměnných ●výška ●počet knih v žákově knihovně ●chování v dané situaci ●skóre v testu ●IQ ●oblíbené ovoce ●vzdělání rodičů ●pohlaví ●styl výchovy ●věk POKUSTE SE FORMULOVAT ALESPOŇ 3 RŮZNÉ PROMĚNNÉ Základní rozdělení proměnných podle typu měřítka ●intenzivní - existuje tam uspořádání (x CO JE TO ZA PROMĚNNOU? ●počet knih v žákově knihovně ●chování v dané situaci ●skóre v testu ●IQ ●barva očí ●vzdělání rodičů ●pohlaví ●styl výchovy Přiřaďte k proměnným jejich charakteristiky (sp) ● provozovaný sport ●prospěch ●hmotnost ●počet vhozených košů ●rodinný stav ●plavec/neplavec ●počet žáků ve třídě ●souhlas s výrokem ●věk Přiřaďte k proměnným jejich charakteristiky ● provozovaný sport kvalitativní (polytomický) ●prospěch int. ordinální ●hmotnost int. metrický spojitý ●počet vhozených košů int. metrický diskrétní ●rodinný stav kvalitativní polytomický ●plavec/neplavec kvalitativní dichotomický ●počet žáků ve třídě int. metrický diskrétní ●souhlas s výrokem int. ordinální ●věk zpravidla int. metr. disk. POKUSTE SE FORMULOVAT ALESPOŇ 3 ●intenzivní ordinální proměnné ●intenzivní metrické diskrétní proměnné ●inteznivní metrické spojité proměnné ●kvalitativní polytomické proměnné ●kvalitativní dichotomické proměnné DÁLE DĚLÍME PROMĚNNÉ ●Závisle proměnná (odpovědná, kriteriální, cílová) ●Nezávisle proměnná (prediktor, intervenující, explanační) ●Často se mezi proměnnými předpokládá příčinný vztah: změna v nezávisle proměnné způsobí změnu v závisle proměnné ●např. závislost průměrného prospěchu (z.p.) na počtu žáků ve třídě (n.p.); závislost prospěchu žáka (z.p.) na jeho inteligenci (n.p.) POKUSTE SE VYMYSLET ZÁVISLOU A NEZÁVISLOU PROMĚNNOU: Úloha (úvod do statistiky) ●Příklad: 9 žáků řešilo úlohu. Žáci dokončili úlohu v následujících časech: ●žák (1): 12 minut žák (2): 17 minut žák (9): 18 minut ●žák (3): 15 minut žák (4): 10 minut ●žák (5): 22 minut žák (6): 12 minut ●žák (7): 15 minut žák (8): 12 minut ●MODUS (modálnní kategorie): ●MEDIÁN (mediánová kategorie): ●ARITMETICKÝ PRŮMĚR: – ● Úloha - řešení ●Příklad: 9 žáků řešilo úlohu. Žáci dokončili úlohu v následujících časech: ●žák (1): 12 minut žák (2): 17 minut žák (9): 18 minut ●žák (3): 15 minut žák (4): 10 minut ●žák (5): 22 minut žák (6): 12 minut ●žák (7): 15 minut žák (8): 12 minut ●MODUS (modálnní kategorie): Mo = 12 bodů (nejčetnější hodnota) ●MEDIÁN (mediánová kategorie): 10, 12, 12, 12, 15, 15, 17, 18, 22 –Me = 15 bodů (prostřední hodnota; pokud by byl počet žáků sudý, byl by medián číslo aritmet. průměr mezi prostředními znaky) ●ARITMETICKÝ PRŮMĚR: –d = (Σx):n = (12+15+22+15+17+10+12+12+18): 9 = 14,8 bodů ● DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně