HYPOTÉZY lHypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými lHypotézy vychází z výzkumného problému. lHypotézy se stanoví na začátku výzkumu. Ne naopak. formulujte hypotézy z následujících výzkumných problémů lJaký je vliv učitelova stylu vyučování na výkon žáků? lExistuje vztah mezi vzděláním rodičů a prospěchem žáků? lJaký vliv na prospěch v jazykových předmětech má lektor - rodilý mluvčí - u žáků druhého stupně ZŠ? FORMULACE HYPOTÉZ lZákladní vlastnost hypotézy: vyjadřuje vztahy mezi proměnnými. lPříklad výroku, který nemá vlastnosti hypotézy: „Dobří učitelé využívají ve třídě humor.“ (dobří učitelé - to není měřitelná proměnná) lVýrok přeformulovaný do hypotézy: „Učitelé, kteří používají ve třídě humor, dosahují lepších učebních výsledků než učitelé, kteří nepoužívají humor.“ l V hypotézách se mezi proměnnými vyjadřují vztahy (někdy také ve formě rozdílů či následků). (podle Gavora 2000 s. 52) ZLATÁ PRAVIDLA HYPOTÉZ lHypotéza je tvrzení. Vyjadřuje se vždy oznamovací větou. Na konci výzkumu musíme toto tvrzení přijmout nebo zamítnout lHypotéza vyjadřuje vztah mezi dvěma proměnnými. lHypotéza se musí dát testovat (empiricky zkoumat). Její proměnné se musí dát měřit nebo kategorizovat. (podle Gavora 2000 s. 53) TYPICKÉ CHYBY PŘI TVORBĚ HYPOTÉZ lChyby vyplývající z nedodržení zlatého pravidla - hypotézy nevyjadřují vztah mezi proměnnými (popř. nevypovídají o rozdílech); Např.: „Chlapci mají většinou rádi fyziku.“; „Městské školy jsou dobře vybaveny výpočetní technikou.“ - hypotézy nemají formu oznamovací věty lFormulace hypotézy je složitá a dlouhá lHypotéza obsahuje mnoho proměnných, přičemž jsou mezi nimi nejasné vztahy Podle: Gavora 2000 s. 53 Chráska 2007 s. 19 Formulujte alespoň 5 hypotéz k uvedené hlavní hypotéze uveďte alespoň 2 dílčí hypotézy lŽáci, kteří sledují vědeckotechnické pořady v TV, mají lepší prospěch než žáci, kteří vědecko technické pořady nesledují statistické hypotézy l“Statistickou hypotézu neověřujeme přímo, nýbrž vždy proti nějakému jinému tvrzrní, obyčejně proti tzv. nulové hypotéze. Nulová hypotéza je doměnka, která prostřednictvím statistických termínů tvrdí, že mezi proměnnými, které zkoumáme, není vztah.” (Chráska 2007 s. 69) l „Pokud se při statistické analýze ukáže, že nulovou hypotézu je možno odmítnout, přijímáme tzv. alternativní hypotézu. Např.: hypotéza (věcná): Muži kouří víc než ženy. nulová hypotéza: H0 Frekvence kouření je u mužů i žen stejně velká alternativní hypotéza: HA Frekvence kouření je u mužů a žen rozdílná pokuste se formulovat k věcné hypotéze statistickou hypotézu lHypotéza (věcná): Záškoláctví se vyskytuje častěji u žáků z městských škol než u žáků vesnických škol lHypotéza statistická: pokuste se formulovat k věcné hypotéze statistickou hypotézu lHypotéza (věcná): Záškoláctví se vyskytuje častěji u žáků z městských škol než u žáků z vesnických škol lHypotéza statistická: Četnost projevů záškoláctví je vyšší u žáků z městských škol než u žáků z vesnických škol pokuste se formulovat 5 nulových hypotéz a k nim odpovídajících 5 alternativních hypotéz POUŽITÁ LITERATURA lDISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7 lGAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. lHENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-73-67-123-9. lCHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. 978-80-247-1369-4. lPELIKÁN, J. Metody empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8. DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně