Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÝ SOUBOR výběr vzorku ●VZOREK: skupina jednotek, které skutečně pozorujeme ●“POPULACE: (neboli základní soubor) je soubor jednotek, o kterém předpokládáme, že jsou pro něj závěry platné“ (Disman 2002 s. 93) ●„Náš stěžejní úkol je najít postup, aby výsledky, které získáme na vzorku, byly co nejvíce podobné těm, které bychom získali na celé populaci.“ (Disman 2002 s. 93) ●„Abychom byli schopni z chování vzorku předpovídat chování populace, musí struktura vzorku imitovat složení populace tak přesně, jak je to jen možné.“ (Disman 2002 s. 94) pokuste se vymyslet příklady populace VÝBĚROVÝ SOUBOR ●Výběrový soubor reprezentuje základní soubor ●vlastnosti základního souboru (ty neznáme, ale chtěli bychom je poznat) nazýváme parametry ●vlastnosti výběrového souboru (ty zkoumáme), nazýváme statistiky (nebo výběrové charakteristiky). Z nich usuzujeme na parametry. ●Hlavní statistické údaje o základním souboru občanů české republiky obsahuje Statistická ročenka ČR (Údaje o školství zahrnuje Statistická ročenka školství) NÁHODNÝ VÝBĚR ●Nejlepší výběrový soubor je takový, který dobře reprezentuje základní soubor - je jeho zmenšeninou, má všechny jeho podstatné charakteristiky ●Náhodný výběr velmi dobře reprezentuje základní soubor ●U náhodného výběru má každý člověk ze základního souboru stejnou šanci být vybrán jako jiný člověk vybíráme výběrový soubor tabulka náhodných čísel ●Máme za úkol vybrat náhodně 10 žáků z 650. ●1. každému žáku přiřadíme číslo ● tabulka náhodných čísel ●Máme za úkol vybrat náhodně 10 žáků z 650. ●1. každému žáku přiřadíme číslo ●2. náhodně vybereme v tabulce náhodných čísel 1 číslo (číslo je čtyřciferné a my máme jen trojciferná čísla - nevadí, první číslici ignorujeme ●pozor, může se nám stát, že vybereme číslo větší než 650 (např. 780), pak toto číslo ignorujeme a jdeme o řádek níž... ● tabulka náhodných čísel ●Máme za úkol vybrat náhodně 10 žáků z 650. ●1. každému žáku přiřadíme číslo ●2. náhodně vybereme v tabulce náhodných čísel 1 číslo (číslo je čtyřciferné a my máme jen trojciferná čísla - nevadí, první číslici ignorujeme ●pozor, může se nám stát, že vybereme číslo větší než 650 (např. 780), pak toto číslo ignorujeme a jdeme o řádek níž... ●3. postupujeme po řádku níž a vhodná čísla (1- 650) zapisujeme, dokud jich nemáme 10. tabulka náhodných čísel ●Máme za úkol vybrat náhodně 10 žáků z 650. ●1. každému žáku přiřadíme číslo ●2. náhodně vybereme v tabulce náhodných čísel 1 číslo (číslo je čtyřciferné a my máme jen trojciferná čísla - nevadí, první číslici ignorujeme ●pozor, může se nám stát, že vybereme číslo větší než 650 (např. 780), pak toto číslo ignorujeme a jdeme o řádek níž... ●3. postupujeme po řádku níž a vhodná čísla (1- 650) zapisujeme, dokud jich nemáme 10. ●4. 10 vybraných čísel odpovídá našim 10ti vybraných žákům Vyberte 10 náhodných čísel z části tabulky náhodných čísel (začněte „jakoby náhodou“ u prvního) > vybranná čísla ●„Náhodou“ jsme začali hned na začátku číslem 1315 ●vybranná čísla žáků byla: ●315; 558; 309; 493; 267; 10; 422; 381; 579; 36 DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně