Morfologie Seznam studijní literatury: Příruční mluvnice češtiny. 2. vyd., Praha: Lidové noviny, 1996. 799 s. ISBN 80-7106-134-4. Hubáček, J., Jandová, E., Svobodová, J. Čeština pro učitele. 3. vyd., Opava: VADE MECUM, 2002. 323 s. ISBN 80-86041-30-1. Čechová, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. 2. vyd. Praha: ISV, 2000. 407 s. ISBN 80-85866-57-9. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. 2. vyd. Praha: Academia, 1998. 647 s. ISBN 80-200-0493-9. Přehled témat: 1. Morfologie. Morf a morfém. Vztah morfologie k jiným jazykovědným disciplínám. Funkční a formální morfologie. 2. Kritéria třídění slovních druhů. 3. Gramatické kategorie jmen. 4. Gramatické kategorie sloves. 5. Substantiva - třídění, skloňování. 6. Skloňování přejatých substantiv. 7. Skloňování vlastních jmen domácích a cizích. 8. Adjektiva - druhy a skloňování, stupňování. 9. Pronomina - druhy, skloňování. 10. Numeralia - druhy, skloňování. 11. Verba - tvarová soustava, třídění. 12. Neohebné slovní druhy (adverbia, prepozice, konjunkce, partikule, interjekce). 13. Vývojové tendence současné české morfologie. 14. Základní studijní literatura - mluvnice současné češtiny. Znalosti požadované ke zkoušce: 1. Znalost odborné literatury A. Uveďte přesné bibliografické údaje: 1. Vědecké mluvnice současné češtiny: 2. Současné slovníky spisovné češtiny: 3. Encyklopedický slovník současné češtiny: 4. Slovníky jazykovědných (lingvistických) termínů: B. Odpovězte na otázky: 1. Která z vědeckých mluvnic je kodifikovaná? 2. Která z mluvnic je nejrozsáhlejší a nazývá se akademická? 3. Ve které mluvnici je nejobsáhleji zpracováno tvarosloví vlastních jmen? 2. Znalost odborných termínů Vysvětlení pojmů: morfologie morfonologie morfonologické alternace morfém morf funkční tvarosloví formální tvarosloví paradigma vzorové paradigma tvarotvorný základ tvarotvorný formant kmen kořen koncovka morfologická varianta morfologická dubleta gramatické kategorie pád gr. číslo jmenný rod gr. životnost gr. osoba gr. způsob kategorie času kategorie slovesného rodu kategorie vidu definice jednotlivých slovních druhů slovesný tvar určitý slovesný tvar neurčitý slovesný tvar jednoduchý slovesný tvar složený slovesné třídy (princip členění sloves do tříd) slovesa izolovaná přídavná jména kvalitativní přídavná jména relační jmenný tvar přídavného jména rodová a bezrodá zájmena primární a sekundární předložky spojky parataktické spojky hypotaktické Latinské ekvivalenty českých termínů: tvarosloví vzor skloňování časování ohýbání střídání hlásek podstatné jméno přídavné jméno zájmeno číslovka sloveso příslovce předložka spojka citoslovce částice 1. – 7. pád číslo jednotné číslo množné rod mužský rod ženský rod střední sl. způsob oznamovací sl. způsob rozkazovací sl. způsob podmiňovací čas přítomný čas minulý čas budoucí sl. rod činný sl. rod trpný sloveso dokonavé sloveso nedokonavé příčestí činné příčestí trpné přechodník slovesný tvar jednoduchý slovesný tvar složený neurčitý tvar slovesa dvojtvar jméno obecné jméno vlastní 1.– 3. stupeň (příd. jmen nebo příslovcí) předložky vlastní a nevlastní spojky souřadící spojky podřadící Cvičení Tvarosloví (morfologie) Aspirin je patrně nejúspěšnější lék všech dob a zdá se, že tento jednoduchý léčebný prostředek získávaný původně z dubové kůry má před sebou velkou budoucnost. Mnoho lidí užívá aspirin buď samotný, nebo v kombinaci s jinými utišujícími prostředky. Lidé postižení artritidou, kterým tento prostředek pomáhá při léčení zánětů a otoků kloubů, potřebují obvykle vyšší dávky, asi čtyři až osm gramů denně. V sedmdesátých a osmdesátých letech začali lékaři provádět pokusy, aby ověřili myšlenku, že zředění krve vyvolané aspirinem by mohlo pomáhat lidem ohroženým nebezpečnými sraženinami v krvi. Při silném předávkování by se však objevily nejen příznaky otravy, ale i duševní poruchy, např. halucinace, oslabení koncentrace a poruchy spánku. a) V první větě textu určete slovní druhy. b) V tvarech slov: kůry, kloubů rozlište tvaroslovný základ a formant (koncovku). c) Vyhledejte ve druhém a třetím souvětí textu složené a jednoduché slovesné tvary. d) V posledním souvětí určete gramatické kategorie jmen a sloves. e) V první větě textu vyhledejte adjektiva, určete jejich stupeň a ta, která se dají stupňovat, vystupňujte. g) Vyhledejte v textu určité číslovky, určete jejich druh a typ skloňování. h) Vyhledejte v textu kondicionály a určete jejich druh, u posledního z nich všechny gramatické kategorie. ch) Slovesa 2. a 3. věty textu zařaďte ke třídám a vzorům. i) Vyhledejte v textu modální nebo fázová slovesa. j) Utvořte přechodník přítomný slovesa užívat a přechodník minulý slovesa objevit. Jaké časy při užití ve větě vyjadřují. k) Utvořte jednoduchou formu rozkazovacího způsobu slovesa užívat a opisnou formu téhož slovesa pro 3.os. j.č. l) Převeďte do pasiva větu: V 70. a 80. letech lékaři prováděli pokusy. 1. Urči slovní druhy, u sloves tvary jednoduché a složené a jejich druh. Každou chvíli zjistil, že chlapci podnikli něco bez něho, že ho zapomněli na něco upozornit, že mají hesla, na jejichž smysl přišel vždycky poslední. V posledních dnech měla příliš mnoho zážitků a teď se cítila tak šťastná, vzrušená i unavená, že vůbec nebyla schopná myslet. 2. Prostuduj třídění slovních druhů v Příruční mluvnici češtiny nebo v Češtině pro učitele a vypiš z textu cv. 1 příklady 5 plnovýznamových a 5 neplnovýznamových slovních druhů. 3. Urči slovesné tvary (jednoduché, složené, druh). uložil jsem začala mluvit chtěl jsem se podívat budu spát (chlapec) byl pochválen učeš se měl bys přijít byli bychom odešli (báseň) se vytiskla 4. Kterými slovními druhy mohou být uvedené tvary slov, uveďte příklady ve větách. pokladní ráno má kolem hnát ale 5. Na základě příkladů z cvičení 4 se pokus vysvětlit, co je to slovnědruhová homonymie. 6. Charakterizujte hláskové alternace v tvarotvorném základu slova. domu – dům péci – peče švagr – švagře lhát – lžu vrah – vrazi oko – oči vejce – vajec léto – let 7. Určete tvarotvorný základ a tvarotvorný formant slov. rybka drahokamy hoši číslo ruce o filolozích havran soudcové radost starý čerti člověče Substantiva Rod podstatných jmen 1. Vyberte podstatná jména, která mají gramatický rod mužský životný. Dobytek se pásl na svahu kopce. Ledoborci zůstali v zálivu. Dal si panáka na kuráž. Hmyz poletoval nad rybníkem a obtěžoval rekreanty. Zástupy demonstrovaly za svobodu tisku. Čitatelé a jmenovatelé byli zkráceni. Lid toužil po svobodném a klidném životě. Našel jsem pěkného kozáka. 2. Doplňte koncovky sloves v příčestí minulém a trpném. Bacily se v těle rychle rozmnožil _. Rodiče se zajímal _ o jeho prospěch. Koráli v moři tvořil _ ostrůvky. Oba neposedové se ztratil _ příbuzným z dohledu. Koně běžel _ tryskem. Dni se krátil _. Rukojmí byl _ předán _ vládnímu zmocněnci. 3. Najděte v SSČ rodové dublety: kedluben r. m. – řádek r. m. – brambora r. ž. – šál r. m. – prostor r. m. – precedens r. s. – 4. Mezi kterými rody kolísají následující podstatná jména? Informace hledejte v SSČ. káně rez smeč bronz esej kyčel displej kredenc image ralley Gramatické číslo podstatných jmen 1. Určete gramatické číslo uvedených podstatných jmen. Jména pak rozdělte na pomnožná, hromadná, látková, abstrakta. Vzduch, palivo, kalhoty, mládež, Vánoce, vesmír, Beskydy, kamení, révoví, cigarety, padesátiny, hmyz, plavky, panstvo, housle, učivo, lid, oči, uši. 2. Zapište tvary instrumentálu plurálu: ty tvé hnědé oči Pavlova rozbitá kolena obě mé ruce tři nohy stolu obě její zlomené nohy tachometr s ručičkou čtyři oči tytéž uši dvě dlouhé paže otcova mohutná ramena Skloňování podstatných jmen Skloňování podstatných jmen rodu mužského životného 1. Doplňte správné tvary dativu a lokálu singuláru. dej to (pan Zdeněk Novák) mluvil o (Eda Svoboda) řekněte vše ( pan inženýr Petr Zavadil) zavolej zítra (Tomáš) zmínil se o svém (učitel Vojtěch Mikovec) poslal dopis (pan správce Ota Potměšil) učili se o (Jan Amos Komenský) předal listiny (prezident Václav Havel) přišel ke svému (bratr Vláďa Procházka) diskutovali o (Jan Evangelista Purkyně) prodal auto (kolega Dítě, Poupě) 2. Dopište správné tvary vokativu singuláru. Vážený pane (soudce)_________________, to nejsou žádné důkazy. (Vojín Zavřel) __________________ke mně! Ty jeden (falešník, nešťastník)______________________! (Pan Němec)____________________, přijďte prosím ke mně. (Člověk)________________, to přece nemůžete udělat! Milý (otec)_________________, často na tebe vzpomínáme. Pane (obhájce)_____________, na to jste měl myslet. Můj jediný (rádce)__________________, co jen teď budeme dělat! 3. Utvořte správné tvary nominativu plurálu. Tvary ověřte v SSČ. bratr Čapek Čech matematik Ital invalida husita klokan demokrat vejtaha datel Brňan komunista ekonom Chetita Asiat filozof ostrovan Ir despota učitel host asketa vlk Pepíček Rus žurnalista Španěl Azték historik bandita 4. Uveďte spisovné tvary lokálu plurálu. Lékař, Arab, Belgičan, průvodce, zeť, černoch, koloušek, Mikuláš, papež, stávkokaz, študák, šerif, vorvaň, Němec, rorýs, hráč, Francouz, fyzik, biolog, holoubek. Skloňování podstatných jmen rodu mužského neživotného 1. Doplňte spisovné tvary genitivu singuláru. Jak se vypočítá součet úhlů (trojúhelník)_____________? Pochází z ( Písek)__________. Na semináři byl od (pondělek)____________ do (pátek)_____________. Skočil rovnou do (rybník)__________. V celé oblasti už nebylo jediného (rybník)____________. Pravidelně se s ním setkávali od (srpen)____________ do (listopad)_______________. Dožil se jednoho (rok)__________. Bez (budík)_____________se neobejdu. Z továrního (komín)_____________ se valil šedý kouř. Koně vjížděli do (dvůr)___________. Pocházel z (Hodonín)_____________. Mluvil ze (sen) ___________. Příběh vyprávěl od (prostředek) ___________. 2. Užijte správné koncovky podstatných jmen zakončených na -l, -s, -z. Jaké léky se vyrábějí z (jitrocel) ___________? Z českého (chmel) ___________se dělá dobré pivo. Vyndal z (popel) ___________upečené brambory. Při práci se bez (tmel) ___________neobejdeme. Jak se zbavit toho (plevel) ___________? Po celý leden se konaly ve všech městech a vesnicích nádherné (ples) ___________. Sklad byl přeplněn starými (vůz) ___________, rezavými (hřídel) ___________, děravými (kotel) ___________ a opotřebovanými (provaz) ___________s velkými (uzel) ___________na koncích. Na stole ležely velké krabice s různými (burel, hnědel, krevel) ______________________ a barevnými (minerál) ___________všeho druhu. V minulé hodině jsme se zabývali (kužel) ___________, učili jsme se kreslit (uhel) ___________. Staré (obraz) ___________ s (anděl) ___________visely nad stoly zdobenými větvičkami (chmel) ___________. 3. Doplňte správné koncovky podstatných jmen rodu mužského zakončených na -n, v případě potřeby uveďte dubletní koncovky. Vrátím se do (týden) ___________. Kalhoty nosí bez (řemen) ___________. Na hlavním (hřeben) ___________ Jeseníků leží ještě sníh. (Den) ___________utekly jako voda. Na vyhřátém (kámen) ___________ležela ještěrka. Setkali se u (pramen) ___________Moravy. Ke (kořen) ___________slova přidáváme předpony a přípony. Popálíš se od (plamen) ___________. Posadili se u (kmen) ___________poraženého stromu. Bez (hřeben) ___________se neobejdu. V následujícím (půlden) ___________budu odpočívat. V tomto (týden) ___________ nás čeká mnoho práce. Mnoho (den) ___________jsme strávili přípravami na divadelní představení. 4. Doplňte stylově rovnocennou, případně hovorovou variantu tvaru. Pracujte se SSČ. v hotelích po kouscích o kostelích v lesících po okresech o obláčcích ve sklepech po chodnících po jezech v teplákách v pytlích po plesech Některá podstatná jména rodu mužského mají v lokále plurálu pouze jednu koncovku. Doplňte ji a ověřte v SSČ. rybník břeh cíl prostředek plech šachy jako na (drátek) ve (sen), o (sen) 5. Uveďte spisovné tvary lokálu singuláru. Zábřeh, Hamburk, Mělník, Žďár, Beroun, Kojetín, Mnichov. 6. Zapište nepravidelnosti ve skloňování životných i neživotných podstatných jmen rodu mužského. Informace vyhledejte v odborné literatuře či v SSČ. člověk host bratr kněz kůň den korál mikrob Hradčany Vánoce Velikonoce Skloňování podstatných jmen rodu ženského 1. Doplňte správné tvary množného čísla (skloňování podle vz. píseň, kost). Trenér v takových bezesných (noc) ___________ probírá každý detail. Studenti byli brzy hotovi se svými (odpověď) ___________ . K závěrečným (část) ___________ práce nemáme žádné další připomínky. Do společnosti nosí pánové klasický oblek, ke slavnostním plesovým (noc) ___________ patří smoking. Pampeliška pomáhá při chronických (nemoc) ___________ kloubů a žlučníkových potížích. Musíme zabránit častým (krádež) ___________. Mnohé městské (čtvrt) ___________ byly zničeny při posledním nočním útoku. Na (hráz) ___________ rybníka se shromáždily stovky lidí. Ve (zeď) ___________ stavení se drolil písek. Ve svých (paměť) ___________ se často vracel k zážitkům z dětství. Účast na (masáž) ___________ byla velice prospěšná. O tvých (lest) ___________ vím své. Takovým (past) ___________ se raději vyhýbám. Dozvěděli jsme se o mnoha (oběť) ___________ . Nevěřím tvým (řeč) ___________ . Obhajoval své názory několika (stať) ___________ v tisku, ale reagoval i podrážděnými (odpověď) ___________ na přímé dotazy. Jako předseda má široké (pravomoc) ___________. Svou výzvu chtěl předat všem (velmoc) ___________ . 2. Převeďte do správného tvaru podstatná jména ruka, noha. Po sportovním zápasu si potřásají (ruka) ___________ poražení s vítězi. Vzepřel se o zem (obě ruce) ______________________ . Kontrola se nám vymkla z (ruce) ___________ . Skočil do toho (rovné nohy) ______________________ . Stáli se (založené ruce) ______________________ . Měl špínu na (obě dvě ruce) ______________________ . Holčička radostně tleskala (ruce, ručičky) ______________________ . Stůl stál na čtyřech (nohy) ___________ . Indové nás vítali se (sepjaté ruce) ______________________ . 3. Napište tvary 2. pádu: skica (j.č.) jóga (j.č.) archa (j.č.) sója (j.č.) idea (j.č.) Troja (j.č.) ovce (mn.č.) košile (mn.č.) chvíle (mn.č.) lžíce (mn.č.) definice (mn.č.) expozice (mn.č.) jeskyně (mn.č.) hospodyně (mn.č.) 4. Doplňte správné tvary podstatných jmen ženského rodu (uveďte dubletní koncovky). Bavilo vás lézt po (skály) ___________ ? Vyhýbali se (díry) ___________ . Nasbírali jsme hodně (houby) ___________ . Sedávala na lavičce pod košatými (lípy) ___________ . Přines ještě pět (lžíce) ___________ . Pokoj osvětlovalo několik (svíčky, svíce) ___________ . Vydali se plnou (pára) ___________ vpřed. Podíleli se na dokončení projektu významnou (míra) ___________ . Přiložili obvaz ke krvácejícím (rány) ___________ . Podlehl (rány) ___________ osudu. Zapůsobil (váha) ___________ své osobnosti. 5. Doplňte. Přijíždím z … Břeclav Postupim Boleslav Čáslav Chrudim Beskydy Nusle Tatry Hranice Budějovice Krkonoše Vítkovice Skloňování podstatných jmen rodu středního 1. Výrazy užijte ve větách (vzor město). na jaře o jaru na břiše o břichu do roka do roku o autu v autě 2. Slova v závorkách převeďte do správných tvarů. Vítr se proháněl po (strniska) ___________ . Už se nezmiňuj o těch (psiska) ___________ . Cestovali jsme po českých (městečka) ___________ . Umíš to vyjádřit v (procenta) ___________ ? V obou (stanoviska) ___________ byly nepatrné rozdíly. Na nedělních (korza) ___________ bývalo mnoho lidí. Z vyfouknutého (vejce) ___________ vyrobíme kraslici. Babička nám vždy přinesla misku čerstvých (vejce) ___________ . Potřebovali bychom více (hřiště) ___________ . Archeologové odkryli několik středověkých (naleziště) ___________ . V Brně je stále mnoho (staveniště) ___________ . Rádi se zbavíme svého (břemeno) ___________ . Na (temeno) ___________ hlavy měl bouli. Všechno leží na jeho (bedra) ___________ . Utvořte správný pád těchto podstatných (jména) ___________ . Lupič udeřil napadeného tupým předmětem do (záda) ___________ . Ke (dvířka) ___________ byla připevněna závora. Topil pod kotli (uhlí) ___________ , protože měl málo (dříví) ___________ . Král snil o třech zlatých (jablko) ___________. 3. Uveďte správné tvary podstatných jmen oko, ucho, koleno, rameno. Zatmělo se jí před (oči) ___________ v (oči) ___________. Všechno se odehrálo před (naše oči) ___________ . Chtěl bych s tebou mluvit mezi (čtyři oči) ___________ . Dítě lezlo po (kolena, kolínka) ___________ . Na (ramena) ___________ nesl celou váhu nákladu. Na (obě ramena) ___________ vah visely misky se závažím. Půjdu za tebou třeba po (kolena) ___________ . Hučelo mu v (uši) ___________ . Ten hrnec má dvě (ucho) ___________ . Máš na punčoše (oko) ___________ . Myslivec objevil v lese pytlácká (oko) ___________ . Skloňování přejatých podstatných jmen 1. Doplňte náležitý tvar. Do dvou (akvárium) ___________ dal rybičky. O jeho (dramata) ___________ si vyprávěli po celém městě. Koupil dětem dva (glóbus) ___________ . Přednášky se konají v několika (cyklus) ___________ . Musíme se domluvit na stejném (datum) ___________ . Kamarád má sbírku kvetoucích (kaktus) ___________ . Nepovažuji se za (génius) ___________ . Děti měly v (album) ___________ obrázek (brontosaurus) ___________ . V příštím (stádium) ___________ musíme stanovit přesná (kritérium) ___________ . Seznámil nás se svými (idea) ___________ . Která ulice vede do (centrum) ___________ ? O tomto (téma) ___________ jsme ještě neuvažovali. Kupte si oběd v (bufet) ___________ . Zavazadla si uložte do (kupé) ___________ . Brzy se sešli ve (foyer) ___________ . Pojedeme na výlet na (kánoe) ___________ . Pěstujeme také několik (fikus) ___________a vzácné (citrus) ___________. 2. Slova v závorkách dejte do správných tvarů. Ve škole jsme se učili o (Nero, Odysseus, Paris, Cicero, Pallas Athéna a Herakles). Nezapomeňte na (Hyppokrates, Ikaros, Kolumbus, Sysifos, Vergilius). Líbí se mi hudba (Čajkovskij, Verdi, Ludwig van Beethoven, Wágner). Četli jsme knihy (Moliére, Verne, Dante, Heine, Hugo). Obdivovali jsme díla (Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonarroti). Ptali se nás na (Kramérius, Mathésius, Wolker, Mendel). V naší knihovně najdete (Rilke, Iliescu, Tolstoj, Majakovskij, Nietsche, Slowacki). 3. Vytvořte tvary genitivu singuláru. Škultéty Zadar angažmá Dumas Karlovac Bukurešť hippie aranžmá drama Manet Odyssea schéma Konstantinopol Alexandria Opole 4. Ve které skupině jsou pouze nesklonná substantiva? a) klišé, pony, atašé, resumé, menu b) fiží, dražé, angažmá, precedens, šapitó c) kupé, Chile, kivi, precedent, tangens Proveďte korekturu textu. Mluvil ze snu a vzbudil obě děti. Odpadky byly odvezeny ze smetiští a hřiští. Pokrčil ramenama a zamrkal svýma očima. Přijeli s dvěma dětma na návštěvu do Karlových Varů. Mezi zděmi starého domu stáli dva hadroví panáci. Celou váhou své osobnosti se postavil za její ideje. Naučil se třem cizím řečím. Pane správče, kolik strojů jste nakoupili? V Jesenících jsme dělali túry. Vlak se blížil k Teplicům. Do Košířů jsme jeli autobusem. Četl si román od L.N.Tolstoje. Začali jsme z prostředku. Co udělat s těma dvěma kariéristami. V jitrocelu jsou léčivé látky. Pane Novák, proč to děláte? Hledal některé pasáže v díle H. Heineho. Skloňování přídavných jmen 1. Určete druh skloňování přídavných jmen (jmenné, složené, smíšené). Laskav, hravý, pamětliv, nemocný, liščí, lila (odstín), sestřin, roven, fér (jednání), včerejší, Havlíčkův, Jitčin. 2. Utvořte druhý stupeň přídavných jmen (pokud je to možné). Blízký, břitký, český, daleký, hebký, hezký, hladký, hluboký, kluzký, krátký, krotký, křehký, lehký, lidský, měkký, mělký, nízký, prudký, tenký, trpký, úzký, vysoký, drahý, hluchý, jednoduchý, hnědý, hustý, chudý, krutý, dobrý, tmavý, zlý, tvrdý, plachý, tichý, bílý, slibný. 3. Od následujících jmen utvořte přídavná jména v tvarech nominativu singuláru i plurálu. Ostrava Malta Sicílie Třebíč Brandýs Tunis Oděsa Aljaška Krkonoše Nové Město Bzenec Hradiště Praha Kroměříž Brno Slezsko Zábřeh Hradec 4. Užijte ve vhodné souvislosti následující přídavná jména: měřící – měřicí peroucí – prací honící – honicí visací – visící plnící – plnicí obráběcí – obrábějící hrající – hrací balící – balicí 5. Doplňte koncovky přídavných jmen. Potomci Husov_ a Žižkov_, kamarádov_ rodiče, potkal jsem bratrov_ spolužáky, dohonil strýčkov_ koně, hladov_ tuláci, včel_ úl, drav_ pták, zl_ lidé, drz_ kluk, protivníkov_ útoky, lekl_ kapři, vrátili se živ_ a zdráv_, běhali bos_, zavolal oba dědečkov_ psy. Skloňování zájmen 1. Určete druhy zájmen. Mého, jejich, komu, čeho, nic, lecjaký, žádnému, ničí, týmž, kterou, něčemu, mě, o němž, jaké, jichž, tu, každé. 2. Doplňte správné tvary zájmen a rozhodněte, kde můžeme užít několika tvarů. Prosím ______(ty), už se na ______ (já) nezlob. Kdo ______ (ty) dovolil rozhodnout onu záležitost bez ______ (já). Díval se na ______ (já) s převahou a trochu se ______ (já) asi vysmíval. Knížka, kterou jsem si od ______ (ty) půjčil, se ______ (já) velmi líbila. Bolí ______ (já) hlava. Proč si nedáš od ______ (já) poradit. ______ (Já) to velmi zajímá. Pojď s ______ (já), ukážu ______ (ty), kde se ______ (já) to stalo. 3. Zájmena v závorkách dejte do náležitých tvarů, kde je to možné, uveďte dvojtvary. Včera jsem mluvil s (tvůj) ženou. Proč jsi nepozval také (můj) kamarád? Omluvte prosím (můj) jednání. Nemohu s (tvůj) názory souhlasit. Byl jmenován (můj) nástupcem. Nechcete nám pomoci v (náš) práci? Nemluvím sestře do (její) záležitostí. (Její) slov si velmi vážím. Poslali jsme pozdravy (náš) známým. (Váš) zprávám příliš nevěřím. Nejsem spokojen s (váš) výsledky. Odejdu pouze s (váš) souhlasem. Nevěděl jsem, že se (tvůj) sestra provdala. 4. Zájmena týž/tentýž dejte do náležitého tvaru. Vstávám vždy v (táž) ___________hodinu. Máme (totéž) ___________práva a (tatáž) ___________povinnosti. Mužstvo nastoupilo s (tentýž) ___________brankářem jako loni. Vzhledem k počasí dosáhla pokusná stanice s (táž) ___________sadba a za (táž) ___________podmínek lepších výsledků. Uposlechl jsem s (táž) ___________výhradami jako ty. Hlásili se stále (tentýž) ___________uchazeči. Obě události se zběhly v (tentýž) ___________dni. Mysleli jsme oba na (tatáž) ___________osobu. Setkáme se na (totéž) ___________místě jako dnes. Zabýval jsme (tentýž) ___________problémy a došel jsme k (tentýž) ___________závěrům jako můj přítel. Musíš se na (táž) ___________věc dívat (totéž) ___________očima. Proč chceš stále mluvit o (totéž) ___________tématu s (tentýž) ___________lidmi? Na mnoha úřadech pracují stále (tentýž) ___________ lidé. 5. Doplňte text náležitými tvary zájmena jenž. Toho večera, o ___________ mluvím, se strhla přestřelka. Pořád se plete do věcí, o ___________vlastně rozhodují druzí. Nechci napínat vaši trpělivost podrobnostmi, pro ___________ nebude stejně místa v naší kronice. Potkal jsem ženu, ___________ jsem kdysi znával. Peníze, ___________ jsem měl splatit dluh, mi ukradl zloděj, ___________ policie nevypátrala. Díval se do noci, ___________ nás obklopovala, dokud jsem nezaslechl zvuk, na ___________ jsem čekal. Lidé, ___________ se k místu nehody seběhli, se snažili pomoci ze všech sil. Moji přátelé, ___________ jsem důvěřoval, mne neopustili. Skloňování číslovek 1. Určete druhy číslovek. Moře lidí, dva miliony korun, pětkrát, několikáté zpoždění, pětice dívek, patery kalhoty, třetina času, sedm devítin, čtvero ročních období, nultá minuta, poslední návštěvník, mnohonásobný mistr světa, dvaapůlkrát. 2. Doplňte vhodné tvary číslovek dva, oba, tři, čtyři. Na (oba) ___________ březích rostly vysoké topoly. Přiznám se, že (oba) ___________ otázkám jsem nerozuměl. Úřední hodiny jsou dnes od (dva) ___________ do (čtyři) ___________ . Stál jsem pevně na (oba) ___________ nohou. Zkoušeli jsme otevřít dveře (dva) ___________ klíči. V tomto případě vlastně hrají (dva) ___________ proti (tři) ___________. To bych neudělal ani (čtyři) ___________ rukama. Říká se, že (dva) ___________ pánům nelze sloužit. O (oba dva) ___________ městech jsme se učili v zeměpise. (Tři) ___________ ranami ho srazil k zemi. Mezi těmito (dva) ___________ body veďte přímku. Nemohu přece najednou mluvit se (tři) ___________ lidmi. Celou záležitost shrnul do (dvě, tři) ___________ bodů. Počítali jsme se (čtyři) ___________ minutami odpočinku. (Dva) ___________ členům družstva se to podařilo. Řekl to (dva, tři, čtyři) ______________________ slovy. 3. Doplňte správné tvary číslovky sto. Dvě (sto) ___________ diváků odešlo už před koncem zápasu. Jak jsi přišel ke (sto) ___________ korunám? V knihovně mám asi tři (sto) ___________ detektivek. Ze (sto) ___________ padesáti uchazečů bylo přijato jen šedesát. Bez (sto) ___________ korun se snad ještě obejdu. Oprava auta nás stála dvě (sto) ___________ korun. Ke dvěma (sto) ___________ fanouškům domácích se připojilo tři (sto) ___________ fanoušků hostujícího mužstva. Zloděj obral stařenku o pět (sto) ___________ korun. Ze (sto) ___________ případů jen jeden končí smrtí. 4. Přečtěte správně číslovky a slova v závorkách. Zaplatil jsem obědy posledními 525 (koruna) _____________. V místnosti bylo 633 (sedadlo) _____________. Včera (přijít) o život 51 (cestující) _____________. Co budete dělat s vyhranými 732 000 (koruna) _____________? Pořídil jsem všechno s 1000 (koruna) _____________. Loni byl dokončen objekt s 442 (místnost) _____________. Při srážce se potopila loď s 15 876 (tuna) _____________nákladu. Po odečtení 3005 (koruna) _____________ zbývá uhradit částku 69 565 (koruna) _____________. Silnice se opravuje v úseku mezi 248. a 292. (kilometr) _____________. Oslavili jsme 650. _____________ výročí založení Karlovy univerzity. Nový úsek dálnice měří 62,6 km. _____________ 5. Doplňte správné tvary neurčitých číslovek mnoho, málo. Nemohu souhlasit jen s (málo) ______ rozhodnutími. O (mnoho) ______ problémech jsme už dávno diskutovali. Vyprávěl jsem si o tom s (mnoho) ______ kamarády. V (mnoho) ______ zemích se jezdí vlevo. Nerozumí jen (málo) ______ věcem. O (málo) ______ nemocech se dá s jistotou říct, že známe její příčiny. U (mnoho) ______ měst vyrostly zahrádkářské kolonie. V (mnoho) ______ případech jsi měl pravdu. 6. Slova v závorkách dejte do správného tvaru: se (100 lidí) k (pár korun) ke (160 korun) ke (3000 korun) s ( 1898 korun) po (čtvrt rok) s (1222 korun) o (5 milion) uchazečů bez (půl milion) 7. Proveďte korekturu textu. O dvouch cenných papírech mi řekl, ostatních sedum mi zatajil. Měli jsme odpolední vyučování od třech do čtyřech. 5. hodina skončila a my jsme šli konečně domů. Od 8 do 9 máme angličtinu, takže kolem 10 už budu doma. Ve 120km rychlosti nezvládl zatáčku a vjel do příkopu. K jejím pět tisícům korun přidal svých dvěstě dolarů. Najdi si to ve svazku 6., na stránce 58., kapitole 12. Přijeďte v 7,30, abychom stihli přednášku. Co mám udělat s oběmi lístky do divadla? Z knihovny mě už dva krát poslali upomínku. Tento podnik měl 20 násobný převis poptávky. Byli tam třicet tři žáci. V Brně skončil 48 ročník Závodu míru. Labe má délku 1262 km od pramene k moři. Před 200 – 250 lety měli učenci velmi nejasnou představu o hvězdách v Mléčné dráze. Spokojím se s 500 Kč odměny. Naplň láhev ze ¾ vodou. 8. Utvořte správné tvary číslovek. V bytě jsou (5) _____________ hodiny, (2) _____________ jsou bicí. Bydlíme ve (3) _____________ místnostech a topíme ve (3) _____________ kamnech. Do dvora vedou (2) _____________ vrata a (1) _____________ dvířka. Mám (3) _____________ nové rukavice, (1) _____________ pletené a (2) _____________ kožené. Už (2) _____________ Vánoce jsme strávili na venkově. Můžeme si vybrat ze (4) _____________ jakostí. Zájmeno já má ve (3) _____________ pádech (2) _____________ tvary, delší a kratší. Rozlišujeme podstatná jména (3) _____________ rodu. Po dědečkovi jsem zdědil (6) _____________ kapesní hodinky. Skladba pro (2) _____________ klavíry a (2) _____________ housle. Do místnosti vedou (3) _____________ dveře. Každé auto je vybaveno (2) _____________ brzdou, ruční a (2) _____________ okruhovou nožní. Slovesa 1. Utvořte tvary jednoduché a složené, určité a neurčité od následujících sloves. Psát, přát, kupovat, zmrazit, sypat, chytit, otevřít. 2. Zařaďte do tříd a ke vzorům. Myslit, zobat, bolet, bydlet, spát, vrzat, plakat, pít, žít, šumět, vyčistit, dřímat, navléci. 3. Doplňte variantu a zvažte, zda je stylově rovnocenná nebo ne. loupu náležejí nech očisť bydlel myslel maži mohu peku píší moci spouštějí nesouvisejí dotkl skřípe tištěn 4. Infinitivy v závorkách nahraďte přítomnými (budoucími) tvary oznamovacího způsobu. Některé druhy hmyzu (přenášet) ___________ nemoci. Oni to neradi (vidět) ___________ . Lidé si někdy zbytečně (nerozumět) ___________ , často se na sebe (rozzlobit) ___________ pro maličkosti. Oni mi vždy (chtít) ___________ pomoci. Rodiče mi ve všem (věřit) ___________ . Vegetariáni (nejíst) ___________ maso. Děti na podzim (pouštět) ___________ draky. Oni (dělat) ___________ , jako když to (nevidět a neslyšet) ___________ , ale zatím o tom dobře (vědět) ___________ . Na kraji lesa (křičet) ___________ sojky. Mouchy (nesnášet) ___________ průvan. 5. Infinitivy v závorkách nahraďte tvary příčestí minulého. Zubní lékař mi (vytrhnout) ___________ bolavý zub. Čestní hosté (zaujmout) ___________ místo na tribuně. Obránce (vykopnout) ___________ míč z prázdné branky. Soud (přihlédnout) ___________ k dobrému chování viníka. Auto (zahnout) ___________ za roh. Policisté pachatele (dostihnout a zatknout) ______________________ . Bylo ticho. Nikde se nic (nepohnout) ___________ . Stromky zasazené podél silnice (uschnout)___________ docela. (Usednout ) ___________ do křesla, aby (odpočnout si) ___________ . Jakmile žáci učitele (zahlédnout), ___________ (rozběhnout se) ___________ na svá místa. 6. Slova v závorkách nahraďte přítomnými tvary oznamovacího způsobu (pokud je to možné, užijte dvojích tvarů). Na jaře zahradníci (zrýt) ___________ , (uhrabat) ___________ a (osít) ___________ záhonky, (přivázat) ___________ stromky k podpěrám a (ořezat) ___________ zmrzlé větvičky. Tuto látku (nemoci) ___________ žáci bez výkladu (zvládnout) ___________ . (Přát) ___________ vám mnoho štěstí. Děti (klouzat se) ___________ po zamrzlých loužích. Někteří lidé (pít) ___________ příliš mnoho kávy. Říká se, že psi, kteří (štěkat) ___________, (nekousat) ___________ . Každé ráno (pít) ___________ trochu čaje. Všichni začátečníci obvykle (tápat) ___________ . Oni (chtít) ___________ jít s tebou, ale počkej až se v klidu (najíst) ___________ . 7. Nahraďte infinitiv správnými tvary přítomného času (uveďte všechny možnosti). Čestní lidé nikdy (nelhat) ___________. Všichni naši studenti (podepsat) ___________ dohodu. Přítomní (prokázat) ___________ svou totožnost. Roztoky různé nasycenosti (vřít) ___________ při různých teplotách. Stroj (příst) tenké vlákno lépe, než to (moci) ___________ dokázat lidské ruce. Jsem tak unaven, že se sotva (vléci) ___________ . Zdá se, že sousedovy děti (stonat) ___________ , protože slýchám jak často (plakat) ___________ . Počkejte na mě, až se (vykoupat, obléci, učesat) _________________________________ . (Vrzat) ___________ nám dveře. Mám dost času, (nařezat) ___________ a (naštípat) ___________ třísky. 8. Slovesa v závorce užijte v rozkazovacím způsobu. (Pomoci) ___________ si sám. (Vědět) ___________ , že to zvládneš. (Jíst) ___________ ovoce a zeleninu. Všichni si (vzít) ___________ sváteční šaty. (Přihlásit se) ___________ ke zkoušce. (Přivézt) ___________ ho teď sem. (Přijít) ___________ brzy večer domů. (Vzít) ___________ mě s sebou. (Sníst) ___________ to všechno. 9. Spojení slov užijte ve větách se slovesy v trpném rodě. zajmout nepřítele přijmout hosta začít práci napnout plachty navléknout nit dosáhnout úspěchu oblehnout město vytisknout knihu přitisknout ucho ke zdi vytáhnout stavidla 10. U sloves určete slovesný rod. Hudebníci dobře sladili nástroje v orchestru. Z mokré půdy se plevel snadno vytrhává. Později bylo zjištěno, že Petr byl nemocný už několik týdnů. Tato píseň se často zpívala u táborových ohňů. Kamení bylo rozdrceno na drobný štěrk. Důležité zprávy se hlásily každou hodinu. Chemik přecedil roztok přes filtrační papír. Koberec se čistí chemicky. Výstava se konala až do prosince. Vyčistil ložiska stroje. Všechny nádoby se naplnily vodou až po okraj. 11. Vyhledejte v textu přechodníky. Jsa hmotně zabezpečen, hodlal se v budoucnu věnovat studiu. Vrata stodoly, zaskřípavše pronikavě, rozevřela se jako tlama obrovského zvířete. Odloživši svůj nástroj, odstrčila zlehka přivřené dveře. Pak vzala cimbál, uchopivši obě paličky a udeřila. Položiv mu otázku, zadíval se mu upřeně do očí. Zanechav za sebou otevřené dveře, odešel do polí. Schovali se v nejtemnějším koutě, tiše sténajíce a zatínajíce si nehty do dlaní. Přibližovali se k nám, ani o tom nevědouce. Spěchala tam, jsouc zvědava, jak to dopadne. Spatřivši ji, rozesmála se jako nikdy dříve. Polyká na prázdno, pokoušeje se zaplašit bolest. Rozloučivše se, spěchala na nádraží. 12. K dokonavým slovesům utvořte odpovídající slovesa nedokonavá: obléct utéct říct napsat zblednout pomoct zavřít poslat shýbnout se usnout rozbít ucpat rozhodnout se minout zapomenout hodit obrátit se zkazit narodit se zestárnout nakrmit 13. K nedokonavým slovesům utvořte odpovídající slovesa dokonavá: tvrdnout vítězit roztahovat ničit vadnout pípat vybírat dávat nakupovat tuhnout promíjet kousat 14. Proveďte korektury v textu. Která tiskárna ti vytisknula tak pěkné navštívenky? Byl tvůj kamarád přijmut na vysokou školu? Byl přitištěn ke zdi a nemohl se ani pohnout. Čekala na jeho obejmutí. Dělali si starosti s vypětím proudu, poněvadž potřebovali zkoušet nový přístroj. Začli se usmívat, protože pochopili její rozpaky. Když jsem si odpočal, pustil jsem se do práce. Přijmul mě se strojenou zdvořilostí. Pronajmuli jsme si domek na celou dovolenou. V plánu nebyly obsáhnuty všechny body. Stará jabloň nám letos v létě uschnula. Nejdřív se začnul bránit, potom ale doznal svoji vinu. Vyzdvihnutí peněz z banky mu dělalo potíže. Příslovce 1. Dokončete věty podle toho, zda jde o spřežky nebo o spojení předložky se jménem. Na hoře Nahoře Z pravidla Zpravidla Na místo Namísto Z paměti Zpaměti Po tichu Potichu 2. Rozhodněte, kdy se jedná o příslovce a kdy o předložku. Udělal jsem jí to kvůli. Chodník vede napříč zahradou. Jsem úplně mimo. Jedu náhodou kolem. Bydlíme hned vedle. Okolo domu rostou květiny. Díky tobě se cítím zase dobře. Udělal jsem to jemu navzdory. Seděl uprostřed. 3. Utvořte druhý stupeň příslovcí: tiše blízko rychle dobře zle nízko hluboko draze zdravě bezpečně chutně široko snadno jednoduše dlouho vysoko vesele škaredě 4. Z čeho byla utvořena následující příslovce? takříkajíc přitom přesčas mimoto zasvé vleže dokola zčásti posvém nechtě vyjma mimoto Předložky 1. Následujících předložkových spojení a příslovečných spřežek užijte vhodně ve větách. Do konce Dokonce V tom Vtom S patra Spatra Do slova Doslova Na čisto Načisto 2. Odlište předložky primární a sekundární. Zůstal tam přes hodinu. Nepřijel na soustředění kvůli nemoci. Chodili jsme okolo jezera. Během války padlo na bojištích na miliony lidí. Za hodinu budeme hotovi. Podařilo se to díky jeho obratnosti. Přes otcův zákaz odešel na fotbal. Vůči Petrovi nemám námitek. Navzdory dešti bylo venku příjemně. Blížili jsme se ku Praze. Vzal knihu ze stolu. 3. Zvažte vhodnost užité předložky (případně vyjádření opravte), uveďte slohové zabarvení předložek (ověřte v SSČ). Pracovat dle návodu, udělat to skrz mínění jiných, dívat se skrz brýle, dorozumívat se skrz tlumočníka, zachovat se nečestně vůči ostatním, budoucnost závisí od mládeže, myslet si to přes celou dobu, nehledě k nedostatkům. 4. Doložte příklady vazbu/y předložek. bez, na, k, kromě, přes, vůči, v, s, z, vyjma při Spojky 1. Rozlište spojky souřadicí a podřadicí. Odešel, než jsem mu stačil poděkovat. O tom, že uvažuji správně, mě přesvědčil jeden londýnský fotograf, když mi řekl, abych v Anglii uspořádal výstavu. Jestliže bude pršet, zůstaneme doma, nebo půjdeme do muzea. Nic si nevzal, třebaže měl hlad. Jít tam, či raději zůstat doma? Hned prší, hned svítí slunce. Pozvali jsme ho, on však naše pozvání odmítl. Parlament zákon schválil, avšak pan prezident jej nepodepsal. Byl velice unaven, a nadto se ještě nachladil. I když mě to těší, úplně spokojen nejsem, poněvadž jsem nedosáhl toho, čeho jsem dosáhnout chtěl. Prohráli jsme, protože nám chybělo štěstí. 2. Určete, které výrazy jsou spojky. Přijdeš, že? Řekl mi, že nepřijde. Aby ses tam nenachladil. Poradil mi, abych pil bylinkový čaj. To byl ale film! Ale nepovídej! Nezlob se, ale bolí mě hlava. A půjdeme o kousek dál. Co když ten vlak nestihneme. Když bude pršet, zůstaneme doma. Částice 1. Najděte v textu částice. Nemá bohužel čas. To je bezesporu nejvýznamnější dílo. Prý se odstěhovali do Prahy. Kéž už by byly prázdniny! Že se ptáš. Vždyť je teprve šest hodin. To je ale teplo. Beztak už nepřijde. To se ti jenom zdá. Tak teda neshledanou. To to špatně dopadlo. Copak jsem to neříkal? A bude tady ticho! Ať jsi hned zpátky! To je mi pořádek! Kdyby se tak na mě usmála! Aby tak nepřišel! Cožpak jsi ho neslyšel? K tomuto setkání opravdu došlo. Beztoho ni neděláš. Však já to tak nenechám! To je záležitost čistě naší rodiny. Naneštěstí už odešel. Citoslovce 1. Vyhledejte citoslovce. Haló, kdo volá? Au, au, nech toho! Plác a bylo po mouše. . Fuj, kde se to tu vzalo? Nono, jen pomalu! Šup s tím do kamen. To bylo, panečku, pochutnání, mňam! Bože, to je nádhera! Vrabec frnk do křoví. Najednou bác na okno. To byl člověče den! Kocour hop na strom. Heč, půjdu na ples! Hú, to je zima! Běda, co jsem to udělal! Hajdy zpátky do postele! Vida, už ho tu máme. Ach, to je trápení! Pa, řekl mazlivě. 2. Jakou slovnědruhovou platnost mohou mít tyto výrazy? pane, k čertu, hrome, hanba, sláva, běda