PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA Kapitoly z ETOPEDIE PORUCHY CHOVÁNÍ ljsou to projevy chování, kterými se žák odlišuje od ostatních, vybočuje z normy l ltyto projevy mohou být různé a proto je dále dělíme na jednotlivé druhy (viz. níže) l lporuchami chování se zabývá speciálně pedagogická disciplína zvaná etopedie PROČ SE JIMI ZABÝVAT? lučitel je s žákem v pravidelném kontaktu, proto může dobře sledovat změny v jeho chování l lmnohdy je jako jediný schopen objektivního pohledu na žáka l lmimo to má odborné vzdělání, proto hraje významnou roli při diagnostikování těchto poruch JAK POZNÁME P.CH.? lkaždý z nás má určitou povahu (je jedinečnou osobností), ta se odráží v jeho chování – proto odlišné chování nemusí hned být považováno za projev poruchy l lmezi chováním dítěte s poruchou a chováním ostatních dětí neexistuje pevná hranice, jeho projevy jsou závažnější, trvalejší (min. půl roku) a společensky více obtěžující KLASIFIKACE P.CH. 1.Poruchy související se sociálními vztahy a komunikací 2.Poruchy související s hyperaktivitou a neschopností se soustředit 3.Problémy vyvolané úzkostí a stresem 4.Psychické poruchy 5.Problémy s učením a koordinací 1. PORUCHY SOUVISEJÍCÍ SE SOCIÁLNÍMI VZTAHY A KOMUNIKACÍ ØAUTISMUS l ØPORUCHY CHOVÁNÍ DISOCIÁLNÍHO RÁZU l ØASOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ §Porucha chování (v užším slova smyslu) §Porucha opozičního vzdoru (negativismus) §Závislostní chování • Poruchy vyvolané účinkem návykových látek 2. POR. SOUVISEJÍCÍ S HYPERAKTIVITOU A NESCHOPNOSTÍ SE SOUSTŘEDIT ØADHD (Attention deficit hyperactivity disorder) – Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou l • 3 podskupiny ADHD: l -kombinovaná -s převahou nepozornosti -s převahou hyperaktivity 3. PROBLÉMY VYVOLANÉ ÚZKOSTÍ A STRESEM ØGENERALIZOVANÁ ÚZKOSTNÁ PORUCHA ØSEPARAČNÍ ÚZKOSTNÁ PORUCHA ØSPECIFICKÁ (IZOLOVANÁ) FOBIE ØSOCIÁLNÍ FOBIE ØPOSTTRAUMATICKÁ STRESOVÁ PORUCHA ØOBSEDANTNĚ – KOMPUZIVNÍ PORUCHA lObsese lKompulze 4. PSYCHICKÉ PORUCHY ØNEURÓZY lTikové poruchy lPoruchy příjmu potravy lMentální anorexie lMentální bulímie lPoruchy spánku lEnuréza (pomočování) ØPORUCHY NÁLAD ØSCHIZOFRENIE 5. PROBLÉMY S UČENÍM A KOORDINACÍ ØDYSLEXIE (specifická porucha čtení) ØDYSPRAXIE (vývojová porucha koordinace) ØDYSGRAFIE (specifická porucha psaní) ØDYSORTOGRAFIE (specifická porucha pravopisu) ØDYSKALKULIE (s. p. matematických schopností) ØDYSPINXIE (specifická porucha kreslení) ØDYSMÚZIE (s. p. vnímání a reprodukce hudby) ØDYSPRAXIE (specifická porucha obratnosti) NEJEN V ETOPEDII SE MŮŽEME SETKAT S PORUCHAMI CHOVÁNÍ, ALE I V JINÝCH OBORECH SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY: l lLOGOPEDIE lSURDOPEDIE lSOMATOPEDIE lPSYCHOPEDIE