Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Co je to metodologie? l Metodologie se zabývá pravidly empirického výzkumu l Pedagogická metodologie se zabývá empirickým výzkumem pedagogických jevů l Blízké obory: Sociologie, psychologie ORGANIZACE Ukončení předmětu Seminář k úvodu do pedagogické metodologii: l Domácí úkol - prezentace v semináři (20%) l Odevzdat projekt výzkumu; Odevzdat výzkumný nástroj (dotazník, experimentální plán, arch na záznam pozorování, otázky pro interview, atd.) (40%) l Test (40%); psát se bude v zápočtovém týdu (popř. ve zkouškovém období) l Výše zmíněné položky představují 100% (75% stačí k úspěšnému uzavření předmětu) l Docházka: povolené 2 nepovalené absence Ukončení předmětu Úvod do pedagogické metodologie: l Kolokvium - odborná rozprava nad výzkumnými projekty LITERATURA kvantitativní výzkum (postatné pro účely předmětu): l GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. l PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-569-8. l CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Havlíčkův Brod : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. l HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9. litaratura pro doplnění k pedegogickému výzkumu: l MAŇÁK, J. ŠVEC,V. Cesta pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. sociologická literatura: l DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. LITERATURA kvalitativní výzkum: l ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-7367-913-0. l HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. l STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert,1999. ISBN 80-85834-60-X. l SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4. CO JE TO VĚDA l Fyzika? Pedagogika, Filozofie? l Co je to pravda? l “Naše poznání nebude nikdy úplné.“ l T. H. KUHN: „Normální věda je výzkum pevně zakotvený v jednom či více vědeckých výdobytcích, které určitá vědecká komunita přijímá pro svou budoucí praxi.“ l Normální věda je takový vědní obor, ve kterém komunita vědců přijímá shodné paradigma PARADIGMA l Aktuální přijatá vědecká praxe - zákony, teorie, aplikace, atd. l Jen to, co odpovídá paradigmatu, je vědou l Paradigma omezuje množinu řešení problému l Věda je to, co pokládají za vědu vědci v daném oboru l Pracovat mimo paradigma je velice riskantní - vědecká revoluce VĚDECKÝ VÝZKUM l Def.: “Vědecký výzkum je systematické, kontrolované, empirické zkoumání hypotetických výroků o vztazích mezi přirozenými jevy“ (definice náležící do paradigmatu kritického racionalismu) l Kdo dělá výzkum? l Jaký může být rozsah výzkumu? Uzavřený a otevřený systém l „Informačně uzavřený systém je takový systém, který nemůže být ovlivněn ničím zvenčí bez vědomí výzkumníka. Interpretace chování informačně otevřeného systému může vést k vážnému zkreslení.“ (Disman 2002 s.18) l např. fyzik měří teplotu varu kapaliny - zajistí si, aby byl systém uzavřený (pohlídá si: tlak vzduchu, čistotu kapaliny, správnou kalibraci teploměru) l A co když chceme studovat, co může ovlivnit příjem jedince? (věk, pohlaví, vzdělání, region, zdravotní stav, charisma, sociální kapitál, první dojem, smysl pro humor, ...) l „Analýza neúplně popsaného systémuje spojena s vysokým rizikem zkreslení.“ (Disman 2002 s. 20) l Nutnost redukce populace na vzorek (další zkreslení) ETAPY VÝZKUMU l Stanovení výzkumného problému l Informační příprava l Stanovení hypotéz l Příprava výzkumných metod l Sběr výzkumných dat l Interpretace údajů l Psaní výzkumné zprávy POUŽITÁ LITERATURA l DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7 l GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. l HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-73-67-123-9. l CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. 978-80-247-1369-4. l PELIKÁN, J. Metody empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.