Základy pedagogické metodologie Kvantitativně a kvalitativně orientovaný výzkum KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM l KVALITATIVNÍ l číselné údaje l Příprava výzkumných metod l Sběr výzkumných dat l Interpretace údajů l Psaní výzkumné zprávy l KVALITATIVNÍ l slovní (nečíselný) l citlivý k jednotlivcům l malý počet osob l velmi dobře popsaný a pochopený soubor KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM l KVALITATIVNÍ l číselné údaje l Příprava výzkumných metod l Sběr výzkumných dat l Interpretace údajů l Psaní výzkumné zprávy l KVALITATIVNÍ l Účast l Vcítění se l Sblížení l Pororozumnění člověku l Konkrétní případ KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM l KVALITATIVNÍ l číselné údaje l Příprava výzkumných metod l Sběr výzkumných dat l Interpretace údajů l Psaní výzkumné zprávy l KVALITATIVNÍ l vytváření nové teorie l nové problémy (neformální vztahy ve třídě, komunity, subkultury, atd.) KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM Kvantitativní: l Existence objektivní skutečnosti l Ideálem jsou přírodní vědy l Pozitivismus, A. Comte, J.S. Mill (19.stol.); novopozitivismus; kritický racionalismus, Karl R. Popper Kvalitativní l Kval. - subjektivní skutečnosti (E. Husserl, první pol. 20. stol.), fenomenologie l Komplementarita, válka paradigmat KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM l Kvantitativní: „Deduktivní metoda vychází z teorie nebo z obecně formulovaného problému. Teoretický nebo praktický problém je přeložen do jazyka hypotéz. Hypotézy navrhují, jaké spojení mezi proměnnými bychom měli najít, je-li naše hypotéza pravdivá.“ (Disman 2002 s. 76) teorie → hypotézy → pozorování → přijaté/zamítnuté hypotézy l Kvalitativní: „Induktivní metoda je značně odlišná. Začíná pozorováním, ve kterém pátráme po pravidelnostech, vzorcích, které snad existují v objektivní realitě. Objevené pravidelnosti popíšeme ve formě předběžných závěrů. Ty pak ověřujeme dalším pozorováním. Konečným produktem je nová teorie.“ (Disman 2002 s. 76) pozorování → nalezené pravidelnosti → předběžné závěry → teorie Kvantitativní výzkum Musíme se smířit s redukcí informací a se silným zkreslením reality POUŽITÁ LITERATURA l DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: KAROLINUM, 2002. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7 l GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně