Základy pedagogické metodologie PROMĚNNÉ ORGANIZACE SEMINARE Co je to proměnná? Operační definice proměnné Kvalitativní a intenzivní proměnné Závislé a nezávislé proměnné PROMĚNNÉ PROMĚNNÉ definujeme pozorujeme Měříme, třídíme, kategorizujeme vysvětlujeme vztahy mezi nimi Operační definice • Abychom mohli s proměnnou pracovat, musí se operačně definovat. Musíme jí učinit měřitelnou. Např.: na hodnotu proměnné vědomosti v přírodopisu usuzujeme např. z výsledků didaktického testu. Hodnoty proměnných • Proměnné nabývají různých hodnot např.: různý věk, různé počty bodů v didaktickém testu, různý prospěch z daného předmětu, různý typ střední školy, různá četnost vyrušování žáků ve výuce, atd. • data proměnných tvoří aktuální pozorované hodnoty proměnných např.: 14 let, 38 bodů, chvalitebně, gymnázium, 18 vyrušení, atd. Typy proměnných podle měřítka • intenzivní (existence uspořádání hodnot proměnné) - ordinální - existuje tam pouze uspořádání (hodnota x