Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY METODY A NÁSTROJE KVANTITATIVNÍHO VÝZKUMU VE SPOL. VĚDÁCH ●Dotazník ●Pozorování ●Interview ●Obsahová analýza textu ●Experiment ●Didaktický test PILOTNÍ STUDIE ●je prováděna na malé skupině z populace ●nejčastěji zde používáme spíš kvalitativní techniky (nestandardizovaný rozhovor) ●cíl pilotní studie: zjistit zda vůbec v populaci existuje informace, kterou požadujeme a je-li dosažitelná. PILOTNÍ STUDIE ●etnocentrismus: soudit jiné kultury z hlediska naší kultury ●když dva říkají totéž, nemusí to vždy znamenat totéž ●Pilotní studie nám pomůže porozumět populaci, kterou zkoumáme. Abychom se ptali jazykem, kterému dotazovaní správně porozumí a formulovali dotazy tak, aby byli ochotní odpovídat. PŘEDVÝZKUM ●Když máme hotový výzkumný nástroj, je velmi vhodné si jej vyzkoušet na vzorku populace (obvykle větším než u pilotní studie). Je to test výzkumného nástroje. ●testujeme srozumitelnost a jednoznačnost otázek ●někdy nás také zajímá např. - jak dlouho trvá vyplnění dotazníku, atd. ●po statistickém zpracování předvýzkumu můžeme získat představu o tom, jak velký výzkumný vzorek budeme potřebovat (popř. jaká je reliabilita jednotlivých položek) ●pilotní studie a předvýzkum by měly být nezbytnou součástí každé vědecké studie VALIDITA VÝZKUMNÉHO NÁSTROJE ●„nejobecnější definice validy je ve stručnosti obsažená v ozázce „Měříme to, o čem se domníváme, že měříme?“ (Kerlinger 1972 s.435) ●validita zkoumá platnost měření ●např. někteří výzkumníci se domnívají, že když měří vědomosti měří tím i schopnosti - takový výzkum je navalidní. varianty validity ●predikční validita ●souběžná validita a validizace (concurrent) ●Obsahová validita ●Konstruktová validita ●konvergentní a diskriminační validita Další způsob dělení validyty: ●vnitřní validita: zjišťuje, jestli naměřené skóre odpovídá skutečnému. Jde tedy o reprezentativnost naměřeného vzhledem ke skutečnému. ●vnější validita: na jakou populaci lze rozšířit poznatky získané daným šetřením (problém reprezentativnosti výzkumu) ●validitu výzkumu může ovlivnit i prostředí (denní doba, roční doba, místnost, atd.), pak hovoříme o tak zvané “ekologické validitě“ . podle: Pelikán 2004 RELIABILITA VÝZKUMNÉHO NÁSTROJE ●zatímco validita zjišťuje platnost a pravdivost použitého přístupu, reliabilita se ptá po spolehlivosti a přesnosti ●zjišťování reliability: opakovaná měření, ekvivalentní formy výzkumného nástroje, vnitřní konzistence (matematicky pomocí Cronbachova koeficientu alfa) ●čím má výzkumný nástroj víc položek, tím má za normálních okolností vyšší reliabilitu. podle Gavora: 2000 DOTAZNÍK ●nejfrekventovanější výzkumný nástroj ●hromadné získávání údajů ●Dotazník nebo rozhovor? (Disman 2002 s. 141) DOTAZNÍK - TERMINOLOGIE ●respondent - osoba, která vyplňuje dotazník ●položky - prvky dotazníku (otázky) ●hlavička - vstupní část (adresa instituce, atd.) ●faktografické údaje - položky dotazníku: věk, pohlaví, bydliště, zaměstnání, vzdělání, apod.) základní pravidla při tvorbě dotazníku ●respondent musí položce dobře porozumět (to, že jí rozumí autor neznamená, že jí porozumí i respondent) ●netvořit příliš široké otázky (být konkrétní) ●pokud možno se vyhnout slovům „několik“, „někdy“, „obyčejně“. ●vyhněte se dvojitým otázkám (Např.: „Máte rád mléko a mléčné výrobky?” Disman 2002) ●ptáme se jen na otázky, na které dokáže respondent odpovědět (nebudeme se ptát žáků 6. ročníku na jejich postoj k reformě veřejných financí) ●vyhněte se záporným výrazům, zcela vylučte dvojitý zápor (např.: “Nesouhlasíte s tím, že se nic nedělá s nízkými platy ve zdravotnictví?“) ●vyhýbejte se otázkám, které vzbuzují předpojatost (např.: “trápí vás chudoba třetího světa nebo je vám to jedno?“) ● volně podle Gavora 2000 typy položek (otázek) ●uzavřené položky - nabízí hotové alternativní odpovědi (např.: “O první pomoci jsi se nejvíc dozvěděl/a (zaškrtni správnou odpověď): ●a) ve škole ●b) doma ●c) z televize ●d) jinde”) ●polouzavřené položky - nabízí hotové alternativní odpovědi, ale žádají i vysvětlení, nebo nabízí hotové alternativní odpovědí a ještě otevřenou “jinou možnost” (např.: bydlíte a) v rodiném domě; b) v bytě; c) na chatě; d) jiná možnost: ............) ●škály - odstupňované hodnocení jevu (např.: “Povídáš si s kamarády o sportu? a) stále; b) velmi často; c) často d) občas; e) nikdy“ ●otevřené položky - respondent musí odpověď napsat - vymyslet (např.: “Co děláte pro své zdraví vy?”) ●uzavřené položky je na rozdíl od uzavřených položek snadné statisticky zpracovávat. Otevřené položky zase přináší méně zkreslené informace typy položek (otázek) ●L - otázky (zjišťují pravděpodobnost, že respondent lže ) další pravidla při tvorbě dotazníku ●Ptáme se: Je daná otázka opravdu nutná? (vztahuje se opravdu k našim hypotézám?) ●Ptáme se: Měří tato položka, co má měřit? (je validní?) ●Ptáme se: Není naše otázka sugestivní? („Doufám, že máte rád/a sýry, že ano...”; ale i „Řekl/a byste, že máte rád/a sýr“; správně: „Řekl/a byste, že máte rád/a sýr, nebo byste spíš řekla, že nemáte rád/a sýr?“) ●Je výčet kategorií pro odpovědi na uzavřenou otázku úplný? ●Je použití otevřené otázky opravdu nezbytné? ●Není otázka nepříjemná, znepokojující, ohrožující? podle Disman 2002 DOTAZNÍK ●struktura dotazníku ●délka dotazníku ●návratnost dotazníku PRŮVODNÍ DOPIS ●uveďte, že vyplnění nezabere víc než 15 min (měla by to být pravda!) ●zmiňte důležitost tématu nikoli pro výzkumníka, ale pro zlepšení konkrétní vzdělávací situace ●pište o výzkumu, ne o své dipl. práci (respondenti pokládají kvalifikační práce za soukromou věc) ●odvolejte se v dopise na autority (vedoucí katedry, významného pedagoga) podle Gavora 2000 POUŽITÁ LITERATURA ●DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7 ●GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. ●PELIKÁN, J. Metody empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8. DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně