Zadání polohy 1. stanoviště: Z výchozího stanoviště se dáte SZ směrem. Do stanice GPS vložíte předem souřadnice: N 49° 20.227' E016°45.227' Cestou vede červená turistická značka. Místem pro první úkol je výhled od budovy, která nese jméno jedné pohádkové bytosti. Pomůcky: turistická mapa, základní mapa 1:10 000, buzola, stanice GPS Úkoly: body 1. Napiš jméno pohádkové bytosti, podle které je budova pojmenována............................ 1 b 2. Postav se zády k budově a nakresli náčrt toho, co vidíš před sebou - panoramatický náčrt. 5b 3. Vyber si tři nejvýraznější objekty, které jsou vidět a odhadni k čemu slouží. 3b 4. Zjistěte nadmořskou výšku stanoviště. 5. Po návratu do ATC nakresli pohádkovou bytost. 3b Zadání polohy 2. stanoviště: Z prvního stanoviště se vydáte po pěšině po levé straně potoka Z směrem nebo podle souřadnic v GPS: N 49°20.234' E 016°45.246' Pomůcky: turistická mapa, základní mapa 1:10 000, buzola, geologická mapa, půdní mapa, stanice GPS Úkoly: body 1. Popiš přírodní charakteristiku úseku, který budete procházet a postupně je doplňujte v dalších částech cesty: Např. horniny, voda, půdy, biota. Můžete využívat i tabulí naučné stezky! 10b 2. Podle tabule naučné stezky napište název chráněné krajinné oblasti, do které směřujete, stručně napište, jak se v oblasti chovat. Zadání polohy 3. stanoviště Vydáte se JZ směrem nebo podle souřadnic v GPS: N 49°20.287" E 016°44.916'. Pomůže vám i to, že se pohybujete po zelené turistické značce. Pomůcky: turistická mapa, základní mapa 1:10 000, buzola, geologická mapa, půdní mapa, stanice GPS Úkoly: body 1. Ostatní členové dál pozorují okolí a dál zaznamenávají nové poznatky z okolní živé i neživé přírody. 2. Po návratu do ATC, zjistěte z literatury co je to „Salajna", a kde jste toto slovo mohli vidět -pozorně sledujte okolí. 3b Zadání polohy 4. stanoviště Vyrazíte opět po značce, podle mapy nebo podle stanice GPS: N 49°19.996' E 016°44.336' Pomůcky: turistická mapa, základní mapa 1:10 000, buzola, geologická mapa, půdní mapa, stanice GPS Úkoly: body 1. Na tomto stanovišti si nacvičíme odhad vzdálenosti. 5b 2. Na další tabuli naučné stezky zjistěte, čím se lidé v této oblasti zabývali. 2b 3. Sbírejte další cestou zvláštní součásti jejího povrchu. Na závěr se budete snažit určit, jak se tam dostaly. 6b 4. Popište místo, kde končí tok Jedovnického potoka. 4b 5. Dál zaznamenávejte zvláštnosti živé a neživé přírody. Zadání 5. stanoviště Nachází se jen 300 m od 4. stanoviště do kopce S směrem. GPS: N 49°20.038' E016°44.115' Pomůcky: turistická mapa, základní mapa 1:10 000, buzola, geologická mapa, půdní mapa, stanice GPS Úkoly: body 1. Tady si odpočinete a budete přemýšlet nad příběhem, který dal tomuto místu název „V kolíbkách". Příběh dopíšete na ubytovně. 10b Zadání 6. stanoviště Vydáte se opět podle vašich pomůcek SZ směrem, GPS: N 49°19.992' E 016°43.495' Pomůcky: turistická mapa, základní mapa 1:10 000, buzola, geologická mapa, půdní mapa, stanice GPS Úkoly: body 1. Projdete geopark a porovnáte viděné horniny s horninami v geoparku. Pojmenujete horniny, které jste cestou viděli. 3b 2. Projdete expozici ve mlýně a poznamenáte si, čím se zabývali lidé v této oblasti a jaký je původ názvu obce Rudice. 2b 3. Jak se jmenuje obor, který se zabývá výzkumem jeskyní ? 1b 4. Přestávka na oběd 5. Z vyhlídky od geoparku porovnejte dnešní krajinu s obrazem krajiny z rok 1953 podle přiloženého postupu. 6b PRACOVNÍ POSTUP: VÝVOJ KRAJINY _Hana Svatoňová VYHODNOCENÍ INFORMACÍ Z LETECKÉHO SNÍMKU A REÁLNÉHO OBRAZU KRAJINY Změna ve tvarech reliéfu: Stezky, cesty silnice - vztah mezi starými cestami a silnicemi: Lesy - rozloha a velikost, přibylo, ubylo, kkde a proč: Orná půda - přibylo, ubylo, nové plochy nebo úbytek v prospěch lesů, obcí, komunikací, změny ve způsobu obhospodařování - které, zemědělská výstavba, vliv zemědělství na krajinu. Závěry: Změnila se zásadně krajina, kterou vidíte v posledních 50 letech? Ano/ne a proč tak soudíte: Zadání 7. stanoviště Vyjdete nejprve JZ směrem a podle souřadnic v GPS: N 49°19.902' E 016°43.028' Dostanete se až k významné geologické lokalitě, která je velmi zajímavá. Pomůcky: turistická mapa, základní mapa 1:10 000, buzola, geologická mapa, půdní mapa, stanice GPS, mikrotenové sáčky, zavařovací sklenice nebo odměrný válec Úkoly: body 1. Popište, co vidíte před sebou. Popište, jaké jsou zde barvy. 2b 2. Odeberte si vzorky barevných písků, hlinek a hornin do mikrotenových sáčků. 3. Zanechte výtvarný odkaz budoucím návštěvníkům. 4b 4. Po příchodu do ATC vysušte písky a hlinky a po jejich vyschnutí nasypte do připravené sklenice. Dostanete barevný obraz rudických vrstev. 4b 5. Rozbalte obálku s pokyny pro cestu zpět. Návrat zpět Najdete v mapě nejkratší cestu zpět. Cílové souřadnice ATC jsou: N 49° 20.007' E 016°45.762' Úkoly: body 1. Po návratu a odpočinku dopracujte všechny úkoly. Vytvořte mentální mapu prošlé trasy. 6b 2. Změřte v mapě krokovaný úsek a porovnejte se svým krokováním. 3b Odevzdáte úkoly a učitelé vám za jejich splnění přidělí body a odměny: celkem můžete získat 83 b. Úkoly pro práci s GPS Ladislav Dvořák 1. Na trasovém bodě „Olšovec" - 1. stanoviště - určete šířku rybníka ( = A ve stovkách metrů) 2. Na trasovém bodě „ Vzdálenost" - 3.stanoviště zjistěte jaká je přímá vzdálenost mezi Vámi a počátkem dnešní činnosti. (= B v celých kilometrech) 3. Na souřadnicích „Krokování" (N 49°20.060' E 16°44.752') vyčkejte na vyučujícího a pokuste se odhadnout, odkrokovat a změřit pomocí GPS zadanou vzdálenost (=C v celých desítkách metrů). 4. Na souřadnicích „Obsah plochy" - 4. stanoviště -vidíte před sebou travnatou plochu obdélníkového tvaru. Odhadněte, odkrokujte a následně změřte obsah pomocí GPS. (=D v celých arech). 5. Ze souřadnic „Výška" - 5. stanoviště - vidíte před sebou bílou skálu. Některou z metod měření výšky určete její výšku. 6. U „Občerstvení" - 6. stanoviště - určete dráhu, kterou jste dnes prošli od počátku.