DIDAKTIKA VÝTVARNÉ VÝCHOVY Přehled odkazů na studijní materiály k okruhům ke zkoušce z didaktiky VV Některé lze stáhnout přímo z ISU, jiné ke kopírování v rozmnožovně, další v odkazech na webových stránkách. (Postupně budou elektronizovány i materiály v rozmnožovně) Smyslem zkoušky z didaktiky je využít všech získaných znalostí z přednášek a seminářů z VV v průběhu celého studia a také ze studia jiných předmětů, včetně získaných dovedností z praxe. Doporučujeme i prostudovat literaturu (např. Výtvarné čarování - Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky - Slavík, Slavíková, Hazuková nebo půjčit či zakoupit knihu: Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky, Vladimíra Slavíková a kol., Portál ISBN: 80-7367-322-3, cena cca 260 Kč). OKRUHY KE ZKOUŠCE 1. Proměny výchovných a vzdělávacích cílu předmětu kreslení – výtvarná výchova * DIDAKTIKA VÝTVARNÉ VÝCHOVY I., Helena Hazuková, Pavel Šamšula, UK Praha 1982, ISBN 80-7066-368-5 s. 22-29. (v ISU/Studijní materiály). * Podrobnější materiál Z historie výtvarného školení, Kavčáková, Maliva (rozmnožovna – studijní materiál č. 6) * Článek "Výtvarka" není běžné vyučování, autor: Šimon Brejcha http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/303/-vytvarka-neni-bezne-vyucovani.html/ 2. Výtvarná výchova po roce 1989 – proudy ve výtvarné výchově * Artefiletika, Slavík, s. 156-166 (v ISU/Studijní materiály) – stejný materiál i pro otázku č. 4, * Věra Roeselová, Současné směry ve VV (od počátku osmdesátých let), (rozmnožovna materiál č. 15, s. 9-13 a také v ISU/Studijní materiály) 3. RVP ZV – oblast Umění a kultura, alternativní osnovy VV – inspirace pro ŠVP * www.vuppraha.cz (RVP ZV) * dále článek na http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/43/pojeti-vytvarne-vychovy-v-ramci-vzdelavaci-oblasti-umeni-a-kultu ra.html/ (charakteristika tří obsahových domén učiva VV: rozvíjení smyslové citlivosti, uplatňování subjektivity, ověřování komunikačních účinků) * Jak tvořit tematický plán a čeho se vyvarovat v článku „Tvorba učebních osnov a realizace vzdělávacího obsahu Výtvarného oboru na základních školách a gymnáziích“ na http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/1282/tvorba-ucebnich-osnov-a-realizace-vzdelavaciho-obsahu-vytvarne ho-oboru-na-zakladnich-skolach-a-gymna.html/ 4. Tvořivost ve výtvarné výchově * Artefiletika, Slavík, s. 156-160 (v ISU/Studijní materiály) – stejný materiál i pro otázku č. 2 * a dále Hazuková, Tvořivost ve VV – rozmnožovna materiál č. 1 a také v ISU/ Studijní materiály Tvořivost) 5. Výchova uměním, možnosti zprostředkování výtvarného umění * Výtvarné umění a životní prostředí, Hazuková. (rozmnožovna – studijní materiál č. 7 a také v ISU/Studijní materiály Výtvarné umění a životní prostředí ve VV) * Terminologie na http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=2003 * Jako příklad - metodicky rozpracovaný galerijní program pro 1. stupeň ZŠ, který reflektuje barvu ve vztahu ke konkrétním uměleckým dílům. http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/314/barvene-carovani.html/ 6. Dětský výtvarný projev jako přirozený projev výtvarné tvořivosti, typologie kreslířů * Výtvarné typy dětí a krize ve výtvarném projevu dospívající mládeže (rozmnožovna materiál č. 5) * Diagnostické možnosti dětského výtvarného projevu, Šamšula, Zícha, Matějček (rozmnožovna materiál č. 2) * Dětský výtvarný projev (periodizace) a krize výtvarného vyjadřování (stručný souhrnný text z přednášek, Novotná) v ISU/Studijní materiály. 7. Výtvarné vyjadřovací prostředky ve VV na 1. stupni ZŠ * Hazuková, Výtvarné čarování, materiál Přehled instrumentů, materiálů a technik pro VV v ISu * Terminologie ve VV od J. Vančáta na http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/843/k-pojeti-a-terminologii-vytvarneho-oboru.html/ 8. Projektování výuky, struktura hodiny VV, formulace cílů lekce (materiály na ISu) * O projektech velmi podrobně na http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/334/projekty-ve-vyucovani.html/ * Hazuková, Výtvarné čarování, materiál Přehled cílů z části 2. Náměty A1 až A5, B1 až B4 * Hazuková, Úkoly a obsahy ve VV s 19, 20. Úkoly, Obsahy, Náměty, Motivace. * Cíle VV z hlediska dispozic ca jeho 4 dimenze 9. Hodnocení ve výtvarné výchově, diagnostické možnosti DVP * Diagnostické možnosti dětského projevu (Šamšula, Zícha, Matějček) plus doporučená literatura * Co, jak a proč, hodnotíme ve výtvarné výchově 10. Řady a projekty ve výtvarné výchově * O metodických, tematických řadách a projektech pro MŠ, aplikovatelné i pro ZŠ http://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/629/nova-pojeti-vytvarne-vychovy-plan-a-vytvarne-projekty.html/ * Roeselová Věra, Současné směry ve VV (rozmnožovna materiál č. 15) PROJEKT NA VYBRANÉ TÉMA (VYCHÁZÍME Z RVP ZV) – součástí hodnocení zkoušky Struktura: 1. asociace – inspirace pro výběr konkrétních námětů lekcí 2. přípravy na pět lekcí výtvarné výchovy pro vybraný ročník na 1. Stupni ZŠ – námět, konkrétně formulované cíle jednotlivých aktivit a zvolené formy práce, přidaná hodnota VV – konkrétní příklady zprostředkování uměleckého díla dětem ve vztahu k námětu nebo cílům lekce (u dvou lekcí minimálně) 3. mezipředmětové vztahy, průřezová témata – konkrétní příklady Doporučená literatura – velmi doporučujeme prostudovat: BABYRÁDOVÁ H. Symbol v dětském výtvarném projevu. MU, Brno 1999. DAVID J., POHNEROVÁ M. Duchovní a smyslová výchova DVOŘÁKOVÁ, H. Výtvarná výchova na 1. stupni SLAVÍK J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Karolinum 1997. SLAVÍK J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. SLAVÍK J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) 1. díl. Praha: UK 2004. SLAVÍK J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) 2. díl. Praha: UK 2004 SLAVÍK J. SLAVÍKOVÁ V. HAZUKOVÁ H. Výtvarné čarování. Praha: UK 2000 STADLEROVÁ H. Výtvarná výchova v pojetí integrované výuky ROESELOVÁ V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1996 ROESELOVÁ V. Proudy ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 2000 UŽDIL J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha SPN 1984 UŽDIL J. Výtvarný projev a výchova, SPN, Praha 1975. RVP ZV. www.vuppraha.cz Alternativní osnovy výtvarné výchovy. www.vuppraha.cz Časopis VÝTVARNÁ VÝCHOVA Materiály - rozmnožovna PdF MU