Historie výtvarného školení • Ve starověku •Hieroglyfické písmo – propojení písařského a kreslířského výcviku •Kreslení v antice – cvičení pevnosti ruky až kopírování předloh •Aristoteles (gramatika, gymnastika, hudba a kreslení – z. šk. Předměty •Vyučování kreslení „Cvičí se oko, navyká se na krásné tvary a má dovést k porozumění um.dílu“ Ve středověku •Klástery a umělecké dílny - iluminátoři, malíři miniatur, vyšívačky •Renesance – umělecké ateliéry, akademie ve Florencii a Miláně – studie antických předloh, napodobování mistrů…později móda – soukromé vyučování kreslení žáků z bohatých rodin 17. a 18. století •- J.A.Komenský – Velká didaktika „Metoda umění“ -kreslit by měly již děti 3 až 4 leté. -při výuce nákres, ale ne mechanické kopírování -Neschopnost učitele se přenáší na žáky -1705 první gymnázium – výuka kreslení -metoda kopírování předloh – mechanicky -J.J. Rousseau – zavrhoval bezduché kopírování -Vznikaly první umělecko-průmyslové školy - Za dob Rakouska-Uherska •1774 ve 4. třídě zaveden předmět Rýsování a kreslení od ruky pro povznesené řemeslné a průmyslové výroby…. do konce 18.stol ve školství všude •J.H. Pestalozzi – pasivní výcvik k získání zručnosti a rozvoji pozorování •Friedrich Frobel – i vyjádření vl. výtv. myšlenek V 19. století •předmět kreslení (až do pol. 20. stol) – rozvoj dovednosti nakreslit – mechanizace, bezduchý dril •Kopírovací metoda – dle věku předloha (listy obrysovou linií až po kopie portrétů) – co nejpřesnější „jako tištěná“ – časté učitelovy korekce •Stigmografická metoda – kreslení v bodové síti (nejméně 30 let takto) 19.století •Metoda bratří Dupuisů – metoda modelů (50až70 cm) geometrických těles – geometrické a perspektivní pojetí •Vliv na geometrizaci kreslení v 70. letech 19.stol. – vliv Francie ještě v roce 1885 -měřičství, smysl pro tvary, pravidelnost, symetrii, rytmus -Kreslení = manuální dovednost -Překreslování na tabuli, ne volně, ale dle knihy • 19. století •Stále se kreslí pomocí stigmat, sítě (i až do roku 1910) •Kresba i podle diktátu: Tužku nahoru, Nasadit. Táhnout. – zcela se vytratilo vnímání a pochopení celku, názornost. •Metoda nápodobného kreslení, využívání diagramu 19. století •Ornamentální kreslení •Ornament geometrický, vegetativní, historický, secesní, lidový – až do 20 stol. •Perspektivní kreslení od r. 1873, vrchol výcviku podle modelu •Akademismus – kritéria dokonalosti výtvarného studia. Ověřitelnost dokonalosti dle modelu či mezi kreslíři. Ztráta osobitosti a strnulost výtvarného výrazu. Školení učitelů •1848 (3 měsíční školení), předmět kreslení •1849 dvouleté •1869 čtyřleté •Pohotově kreslit ve zvětšeném měřítku na tabuli geometrické tvary, i prostorové, perspektiva, nauka o stínu, nápodobit ornamentální i figurální předlohy, náčrty přírodnin a umělých předmětů. Metodika. poč. 20. století •metoda stylizace (vliv secese) •Studium přírody východiskem – podklad pro stylizaci • •ZÁSADNÍ ZMĚNA – „století dítěte“ •Reformní pedagogika – respekt k psychologické zvláštnosti vývoje dítěte a cesta k uvolňování tvořivosti století dítěte •zájem o dětský výtvarný projev •I. kreslířský kongres v Paříži 1900 •FEA – mezinárodní federace pro kreslení a uměleckou výchovu •Franc Cizek – Vídeň – „nejlepší metoda je mít nápaditého učitele, dovede rozvíjet schopnosti žáků bez ohledu na nadání, využívá atmosféry ve střídě, umí střídat učení s tvořením a dovede být žákům přítelem.“ Alternativní školy •Waldorfská škola – R. Steiner •Bauhaus – avantgarní výtvarná, architektonická a umělecká škola 1919-1933 (Výmar, Dessava, Berlin) - funkcionalismus 20. století u nás •Herbartismus kontra pozitivismus a reformní školství •Osnovy 1911 – odstranily stigmografii, obkreslování předloh, kresbu v síti, tabulkové předkreslování a omezily užití diagramů. •Kreslení věcné a podle přírody – skicování, blokování, siluetování štětcem, uplatnění barvy, světla a stínů, nálady. •Kreslení zdobné – abstraktní ornament odvozený z přírody, i spontánní fantastický ornament……přeornamentováno •zájem o DVP 20. století •psychologizující pojetí kreslení: Ladislav Švarc…Dům dětství v Krnsku – spontaneita •tvorba dětí jako důkaz umělecké tvorba“ dětí •boje proti ornamentu •konstruktivní postupy pro starší děti školního věku x psychologizující pojetí DVP •estetická výchova – praktické zvýšení vkusu •překonána myšlenka, že dítě je umělec •předválečné kreslení – Výtvarná výchova a Ruční práce •Insea (po válce) International Society for Education through Art – oddělena od FEA, umělecká výchova •zkoumání lidské tvořivosti: V. Lowenfeld, Johanes Itten, Herbert Read •VV rozvíjí přestavivost a fantazii – nové stroje, předměty a nástroje… •kreslení jako „jazyk techniky“ •tematické kreslení, kreslení podle názoru a z představy, dekorativní práce, výchova výtvarným uměním. -tato etapa nepřispívala k rozvoji tvůrčích schopností, vše bylo mechanicky napodobováno – uniformita, výkresování, spíše plošné vyjádření, nerozmanité vjemové zážitky a materiálu. -LŠU – kompenzovaly toto