PedF, katedra geografie 1 Ze2BP_VSC6 Sociální rozvoj ­ důsledky existence nerovností jarní semestr 2009/2010 PedF, katedra geografie 2 Osnova Sociální rozvoj ­ teoretický koncept: Modely sociálního rozvoje. Sociální jednání, problém a změna. Sociální kapitál. Chudoba na Zemi ­ přístupy k řešení. Diskurz bohatství x chudoba. Nástroje sociálního rozvoje: Welfare state. Sociální politika ČR. PedF, katedra geografie 3 Sociální rozvoj z pohledu geografie a sociologie Sociální jednání Moderní ,,přelidněné" společnosti vyžadují určité mechanismy koordinace svých jednání, jinak se nikdo nedobere svých cílů a každý tratí (Lošták, 2005). Role koncentrace a seskupování lidí do společenství vyžaduje dobré komunikační předpoklady! Častým efektem ­ kolektivní vyjednávání (viz. odbory). 4PedF, katedra geografie Sociální jednání Tragedie obecních pastvin (tragedy of commons) ­ racionální jednání jednice může utvářet výsledky, které nejsou racionální z pohledu všech zúčastněných. Veřejné statky (čistý vzduch, bezpečné ulice ­ každý využívá, ale nemusí přispívat k jejich poskytování; ,,černý pasažér"). Vězňovo dilema (dohoda lidí na společném jednání). Syndrom NIMBY (NIABY, NOTE, BANANA). 5PedF, katedra geografie Vězňovo dilema 6PedF, katedra geografie Já se nepřiznám a druhý se nepřizná také oba jsme odsouzeni na 2 roky. Ale, nepřiznám se a druhý se přizná ­ jsem odsouzen na 9 let ­ příliš rizikové. Když se přiznám, buď mohu být volný nebo maximálně dostanu 5 let. Když se nepřiznám, minimálně 2 roky, maximálně 9 let ve vězení. Teorie her 7PedF, katedra geografie Spolupráce je lehčí, když hry jsou opakovány a ten, kdo narušuje pravidla tak ví, že bude následně potrestán. Spolupráci usnadňuje, když je počet hráčů omezen. Spolupráci usnadňuje, když je nadbytek informací o minulém jednání každého hráče. Spolupráci ulehčuje, když hráči příliš neberou z budoucnosti (nežijí ,,na dluh" na ,,discount" z budoucna). Sociální problém!? Proč se v našich sociálních životech objevují a vyskytují problémy? Máte nějaké problémy? Jestliže ne, máte štěstí. Kvalita vašeho života hodnocená subjektivně (well-being) je vysoká. Ale myslíte, že nemůžete mít problémy v budoucnu? Jestliže ano, je to horší, ale nic se neděje. Problémy vznikají, když naše zažité způsoby zvládání dění (toho, že něco děláme) nefungují! 8PedF, katedra geografie Sociální problém!? Problémy vznikají tam, kde je mnoho lidí v jedné komunitě. Často je to chybou komunikace mezi lidmi!!! 9PedF, katedra geografie Řešení sociálních problémů! Situace, kterou považuje buď relevantní skupina lidí (odborníci) nebo účastníci této situace (laici) za něco, co vyžaduje řešení (protože obtížně jednáme), a to většinou prostřednictvím prostředků institucionální intervence. Konfigurace zájmů a sociálních vztahů, které jsou tak důležité, že jsou sankcionovány určitými pravidly (např. zákony). 10PedF, katedra geografie Sociální problémy na venkově Otázka ochoty podílet se na hájení a prosazování zájmů venkova, místní identita, lokální patriotismus. Celková otázka sociální koheze, sociálního kapitálu a kulturního kapitálu aktérů v regionech. Problematika příjmů a nezaměstnanosti. Otázka přístupnosti a dostupnosti k občanské a technické infrastruktuře (sítě, dopravní obslužnost, obchody, školství, zdravotnictví aj.). Záležitost sociálních zařízení a vymožeností dříve poskytovaných zemědělskými podniky (kdo bude poskytovat školky, rekreaci /odpočinek/, stravování i dopravu) pracovní příležitosti ­ rozpad sociální infrastruktury. 11PedF, katedra geografie Sociální změna ­ hlavní faktor rozvoje? Střídání (alternace, přerod) v základních strukturách sociálních skupin a společností i v lidských sociálních životech. Jedná se o neustále přítomný jev v našich sociálních životech, který se stal zvláště intenzívním v moderní době. Lidé v daném regionu, v dané oblasti, v dané skupině jednají bez obtíží. Jednání je ,,zautomatizované", není narušováno mimořádnostmi. Fungování starého řádu - důvěrně známé uspořádání, ve kterém víme, ,,co máme dělat" - normy jednání bereme za samozřejmé. 12PedF, katedra geografie Sociální změna ­ krize Nám důvěrně známé uspořádání je narušeno, erodováno, v našem jednání zažíváme obtíže, některé normy nefungují. Lidé v daném regionu, v dané oblasti, v dané skupině začínají obtížně jednat. Objevují se situace, které původní ,,zautomatizované" jednání narušují. Mizí jasnost okolního dění. Objevuje se něco ,,nového". Reagujeme utvářením vlastních představ, které mají jednání vést, aby bylo opět bez obtíží. 13PedF, katedra geografie Sociální změna ­ anomie Nám důvěrně známé uspořádání se svými pravidly /normami/ už neexistuje, nemáme k dispozici žádné normy pro naše jednání, nevíme jak jednat. Lidé v daném regionu, v dané oblasti, v dané skupině zašívají ,,šok". Nevědí jak jednat, jednání doprovází chaos, zásadní nejasnosti, ,,co dále". 14PedF, katedra geografie Sociální změna ­ nový řád Nová uspořádání se pro nás stávají důvěrně známými, akceptujeme nové normy, podle kterých se chováme. V anomii nelze žít donekonečna. Utváříme znovu řád a vycházíme z mimořádného dění. 15PedF, katedra geografie Sociální změna Dekonstrukce Inovační vize 16PedF, katedra geografie Starý řád Krize Anomie Nový řád Sociální kapitál = bohatství ve vztazích mezi lidmi. = investice do sociálních vztahů s očekávanou návratností na trhu (ekonomický, politický, trh práce, v komunitě). = zdroje založené v sociální struktuře, k nimž přistupujeme, nebo je mobilizujeme, když jednáme za nějakým účelem. 17PedF, katedra geografie Stavební prvky sociálního kapitálu Interakce (záležitosti spolupráce /včetně sítí občanské angažovanosti a sdružování/ či konfliktu uvnitř i směrem ven z konkrétních lokalit). Normy (pravidla jednání, instituce) a hodnoty (ideály o tom, co je dobré a vhodné), na jejichž základě probíhají interakce. Důvěra a víra (záležitosti spojené se spolehlivostí sebe sama, jiných osob a institucí, spojené s pozitivním vyústěním nějakého procesu). Znalosti a vize spojené s lokalitou. Identita (spolupatřičnost do komunity). 18PedF, katedra geografie Sociální síť Soubor vzájemně závislých vztahů mezi jednotlivci. Každý jedinec patří do nějaké sítě, i když třeba do jediné. Lidé spojení v sítích mohou být příbuzní, mohou mít rádi jeden druhého, mohou dělat společně věci (např. jednat o financích, hrát tenis, pracovat spolu aj.). Základní sociální síť každé osoby tvoří bezprostřední rodina (ve které se jedinec narodil) a další příbuzní. K frekventovaným sociálním sítím dále patří soubor vazeb sousedských (tj. prostorových). Jiné sítě jsou založeny na vazbách pracovních, zájmových, konfesních, plynoucích z členství v dobrovolných organizacích a v dalších sdruženích. 19PedF, katedra geografie Příklad sociální nerovnosti Rozdíl (sociální nerovnosti) mezi bohatými a chudými je jedním z hlavních zájmů sociálních věd. PedF, katedra geografie 20 PedF, katedra geografie 21 Chudoba na Zemi Co je to chudoba? = sociální status člověka/jedince vyznačující se hmotným nedostatkem. Stav, který člověku nezajišťuje podmínky pro důstojný život a uspokojení základních potřeb (např. zajištění potravy, ošacení a ubytování apod.). Odvíjí se od množství disponibilních prostředků pro uspokojování potřeb ­ tzv. příjmová chudoba). Přístup k sociálním službám, vzdělání, zdravotnické péči. 22PedF, katedra geografie Typy chudoby Absolutní chudoba ­ člověk se dostane do stavu, kdy není schopen uspokojit své nejzákladnější potřeby, jako je zajištění potravy a ošacení. Tento druh chudoby může dojít až do stavu, kdy je ohrožen život takto postižené osoby. V roce 2003 byla hranice extrémní chudoby 1,25 USD na den. Obecná hranice chudoby ­ 2 USD na den. Relativní chudoba - stav, kdy jedinec nebo rodina uspokojují své sociální potřeby na výrazně nižší úrovni než je průměrná úroveň v dané společnosti (max. 60%). 23PedF, katedra geografie 24PedF, katedra geografie 25PedF, katedra geografie Typy chudoby Chudoba objektivní ­ pomocí vybraných kritérií (např. výše příjmů) stát definuje hranici chudoby. Stát určuje kdo má nárok na pomoc (sociální dávky) ­ častá kritika! Proč? Chudoba subjektivní ­ vlastní hodnocení svého stavu, které nemusí být shodné s objektivní chudobou a neplynou z toho žádné důsledky. Hodnocení, zdali se cítím chudý či bohatý! V současnosti se problém chudoby považuje za jeden z nejzávažnější problémů lidské společnosti! 26PedF, katedra geografie Stupně chudoby Lidé v nouzi ­ postrádají se prostředky nutné k fyzickému přežití (strava, oblečení, přístřeší) ­ osoby ohrožené extrémní chudobou. Lidé v nedostatku ­ postrádají se potřebné zdroje, ke kterým by měl mít přístup každý (vzdělání, zdravotní péče...). Lidé v ohrožení ­ nejsou zcela chudí, ale za jistých okolností se stanou chudými (nezaměstnanost). 27PedF, katedra geografie Měření chudoby Důležité je správně zvolit hranici chudoby! Normativní metoda ­ minimální výše příjmu, která je zapotřebí k uspokojení základních potřeb. Přesné definice hranice pomocí tzv. spotřebního koše. Relativní metoda - stanoví úrovně příjmů ve vztahu k průměrnému příjmu v dané zemi, lidé kteří mají příjem pod touto hranicí mají nárok na sociální pomoc. V Evropě se tato hranice pohybuje mezi 50 - 70 % průměrných příjmů. 28PedF, katedra geografie Měření chudoby Řada statistických ukazatelů ­ index rozdílu od hranice chudoby, podíl osob žijících pod stanovenou hranicí chudoby, index vyjadřující rozdíly mezi lidmi žijícími v chudobě. Index lidského rozvoje (HDI ­ Human Development Index) ­ kombinuje ukazatele popisující zdraví, vzdělání a životní úroveň obyvatel daného státu. Vstupní data ­ průměrná délka života při narození, míra gramotnosti a dostupnosti vzdělání, HDP na obyvatele. 29PedF, katedra geografie Naděje na dožití 30PedF, katedra geografie Index lidského rozvoje 31PedF, katedra geografie Příčiny chudoby Za hlavní příčiny lze označit nemoci, nevzdělanost, vládní selhání, nepříznivou geografickou polohu nebo chudobu samotnou. Politické ­ forma vlády, korupce, válečné konflikty. Ekonomické ­ viz ekonomická krize 2008/2009. Sociální a demografické ­ hustota zalidnění ­ přelidnění, vysoká natalita, fertilita. Environmentální ­ geografická poloha, přírodní podmínky, klimatické změny. 32PedF, katedra geografie Důsledky chudoby Nerovnoměrný přístup k nezávadné pitné vodě, potravinám, hygieně a základní zdravotní péči => podvýživa (cca 792 mil. lidí na světě) => riziko onemocnění => nižší naděje na dožití. Nízká vzdělanost (nedostatek infrastruktury, pomůcek, financí). Sociální vyloučení ­ znemožňuje se zařadit zpět do společnosti => flustrace => kriminalita, násilí. Migrace ­ nucená migrace ­ uprchlíci, nelegální obchod s lidmi, zbraněmi, drogami. Terorismus ­ viz dnešní svět. 33PedF, katedra geografie Důsledky chudoby 34PedF, katedra geografie Diskurz BOHATSTVÍ x CHUDOBA Nejbohatší obyvatelé Země tvoří pouhé 2% veškeré populace, vlastní více než 50% celospolečenského bohatství. Pomalu se rozevírají nůžky mezi bohatými a chudými. Giniho koeficient ­ statistická veličina, vyjadřuje podíl plochy ležící mezi úhlopříčkou a skutečnou Lorenzovou křivkou vůči celkové ploše pod ideální křivkou rovností, nabývá hodnot 0 až 1. Nízká hodnota ­ rovnoměrnější rozdělení, v případě nulové hodnoty je rovnost absolutní, čím je GK vyšší, tím jsou rozdíly větší. Švédsko (23), Norsko (24) x Namibie (70,7). Lesotho (63,2). U bohatých zemí se index pohybuje do 40, u chudých 41 a výše. 35PedF, katedra geografie Diskurz BOHATSTVÍ x CHUDOBA 36PedF, katedra geografie bohatý Sever a chudý Jih Propastný rozdíl mezi státy severní a jižní polokoule (vyspělé státy Severní Ameriky, Evropy, východní Asie x zaostalé země Afriky a Jižní Ameriky). 90% světového majetku je soustředěno v Severní Americe (34%), Evropě (30%) a vyspělých zemích východní Asie (26%). Nejbohatší lidé (10%) ­ 25% občané USA, 20% Japonci. 37PedF, katedra geografie bohatý Sever a chudý Jih 38PedF, katedra geografie Problém chudoby?! 70 % všech chudých lidí na světě žije na venkově! Nejčastějším způsobem obživy zůstává těžká a špatně ohodnocená práce v zemědělství -> dotování ze strany státu! Přirozená migrace lidí do měst za účelem lepší práce ->velká izolace lidí -> vznik chudinských čtvrtí (slumy): Vysoká koncentrace obyvatelstva. Vysoká nezaměstnanost. Nízká vzdělanost a nekvalitní infrastruktura. Vysoká nemocnost. Vysoká míra kriminality. Sociální vyloučení komunity. 39PedF, katedra geografie 40PedF, katedra geografie 41PedF, katedra geografie Bezdomovectví - homeless Časté ve městech (90%). Na venkově se o člověka postará příbuzenstvo či širší komunita. V Praze cca. 3 500 lidí bez domova, V Brně cca. 300 osob. 42PedF, katedra geografie Boj s chudobou Předpoklady pro boj s chudobou: Efektivní domácí politika ­ podpora nezaměstnanosti, omezení korupce, posílení lidských práv. Přímé zahraniční investice ­ zisk, pracovní příležitosti, moderní technologie a pracovní postupy. Mezinárodní obchod ­ odbourání obchodních bariér, přístup na světové trhy. Rozvojová pomoc ­ zajišťuje OSN a další humanitární organizace (ADRA, Mezinárodní červený kříž). Odpouštění dluhů ­ viz Haiti. 43PedF, katedra geografie Boj s chudobou Dokument Rozvojové cíle tisíciletí (Millenium Development Goals) ­ přijatý OSN v září 2000. Obsahuje 8 cílů a 18 dílčích úkolů. Klíčový princip ­ navýšení investic do sociální oblasti (zdravotnictví, vzdělávání, výživa, plánování rodičovství), životního prostředí (voda a hygiena, technologie) a infrastruktury (silnice, technické sítě). Nutné vymýcení extrémní chudoby a hladu, dosažení vzdělanostní gramotnosti, snížení mortality (kojenecké),boj s HIV/AIDS apod. Mezi léty 1990 ­ 2004 došlo k poklesu lidí žijících pod hranicí extrémní chudoby (za 1,08 USD na den) z 1,25 mld. na 980 mil. lidí. 44PedF, katedra geografie PedF, katedra geografie 45 Sociální politika jako nástroj sociálního rozvoje PedF, katedra geografie 46 Sociální politika Soubor praktických aktivit, které se opírají o specifické programové cíle a jsou podporovány specifickými prostředky, opatření ve prospěch osob, jejichž životní úroveň je po určitou dobu a do určité míry zajišťována ze společenských spotřebních fondů. Cíl - zdárný rozvoj společnosti a její ochrana proti sociálním otřesům, snaha po změnách společenského zřízení společenskými prostředky. Realizace sociální politiky předpokládá existenci rozmanitých vzájemně spjatých subsystémů, nástrojů, institucí apod., jejichž pomocí jsou naplňovány její cíle! PedF, katedra geografie 47 Základní principy SP Spravedlnost - pravidla, podle nichž jsou ve společnosti rozdělovány předpoklady a prostředky veřejného blahobytu mezi jednotlivé subjekty (každému stejně, každému podle jeho potřeb a každému podle jeho zásluh). Solidarita - vzájemná podpora, sounáležitost jedinců a sociálních skupin při utváření a rozdělování životních podmínek a prostředků. Subsidiarita - člověk jako individuum s jedinečnými vlastnostmi by měl pomoci nejprve sám sobě, pak nastupuje rodina, charitativní organizace, obec a nakonec stát. Participace - základní myšlenkou je uplatňování reálné možnosti lidí podílet se na všem co bezprostředně ovlivňuje jejich život. PedF, katedra geografie 48 Princip subsidiarity Sociální pojištění - řeší situace, na které se člověk může předem připravit, tzn. pojistit se, odložením části své denní spotřeby z platu či mzdy na krytí nejisté budoucí události krátkodobé či dlouhodobé povahy. Př. ztráta zaměstnání (pojištění v nezaměstnanosti), ztráta zdraví (zdravotní pojištění), krátkodobá ztráta pracovní schopnosti (nemocenské pojištění), dlouhodobá ztráta pracovní schopnosti (důchodové pojištění). Státní sociální podpora - řeší situace, které jsou považovány na základě společenského konsenzu jako podporující rodinu a děti (př. výchova dětí v rodině, mateřství, péče o zdravotně postiženou osobu v rodině, sociálně právní ochrana rodiny a dítěte, sociální prevence před patologickými jevy). Sociální pomoc - řeší situace sociální a hmotné nouze. PedF, katedra geografie 49 Základní funkce SP Ochranná Rozdělovací a přerozdělovací Homogenizační Stimulační Preventivní Co jednotlivé funkce znamenají? Vysvětlete. Nástroje SP Regulace ­ něco dávám, něco konám... Konání - vyplácení peněžních dávek, poskytování věcných dávek, služeb... Kontraktace - zavazuje jistý sociální subjekt (nejčastěji stát) jiné sociální subjekty, aby ve smluvené oblasti konaly za něj. Nátlak - používají ho nevládní sociální subjekty, aby donutily stát, a nebo jiné vysoce formalizované sociální subjekty vyhovět jejich zájmům ­ petice, vyhlášení v tisku, veřejná shromáždění a případně jiné výrazy občanské neposlušnosti. PedF, katedra geografie 50 Koncept welfare state PedF, katedra geografie 51 40. léta 20. st., H. W. Beveridge = stát, kde demokraticky organizovaná moc prostřednictvím sociálního zákonodárství a činností státních orgánů a institucí: Garantuje základní příjem (jedince, rodiny) na úrovni životního minima. Poskytuje sociální dávky k předcházení, mírnění, překonání sociálních rizik sociálních událostí (dl. nemoc, úraz, nezaměstnanost) s cílem zajistit určitou úroveň sociálního bezpečí a suverenity jedince. Zajišťuje poskytování veřejných sociálních služeb (hl. školství, zdravotnictví) odpovídající úrovně všem (ne dle sociálního statusu). Koncept welfare state PedF, katedra geografie 52 40. léta 20. st., H. W. Beveridge = stát, kde demokraticky organizovaná moc prostřednictvím sociálního zákonodárství a činností státních orgánů a institucí: Garantuje základní příjem (jedince, rodiny) na úrovni životního minima. Poskytuje sociální dávky k předcházení, mírnění, překonání sociálních rizik sociálních událostí (dl. nemoc, úraz, nezaměstnanost) s cílem zajistit určitou úroveň sociálního bezpečí a suverenity jedince. Zajišťuje poskytování veřejných sociálních služeb (hl. školství, zdravotnictví) odpovídající úrovně všem (ne dle sociálního statusu). Koncept welfare state PedF, katedra geografie 53 Cíle: Legitimizace společenského (politického) života. Sociální jistota a bezpečí, sociální suverenita a důstojnost jedince. Blahobyt občanů. Snížení sociální nerovnosti, zvýšení sociální spravedlnosti. Emancipace osobního a spol. života. => Velké nároky na veřejné finance -> prohlubování sociální krize -> vznik sociální nespravedlnosti. Sociální politika v ČR Řeší problém chudoby. V ČR žije pod hranicí chudoby každý desátý člověk, tzn. jeho čistý příjem nedosahuje 60% nejčastějšího příjmu v zemi. V extrémní chudobě žilo v roce 2007 v ČR kolem 5% obyvatel. Oficiální hranice chudoby je stanovena zákonem č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu. Životní minimum ­ min. hranice peněžních příjmů nutná k zajištění výživy a ostatních základních potřeb. Existenční minimum ­ min. hranice příjmů, která se považuje za nezbytnou k zajištění výživy a základních potřeb na úrovni umožňující přežití. PedF, katedra geografie 54 Sociální politika v ČR Životní minimum: Pro jednotlivce 3 126 Kč pro první osobu domácnosti 2 880 Kč pro druhou a další osobu v domácnosti, která není nezaopatřeným dítětem 2 600 Kč pro nezaopatřené dítě ve věku do 6 let 1 600 Kč 6 až 15 let 1 960 Kč 15 až 26 let (nezaopatřené) 2 250 Kč Životní minimum je součtem všech částek životního minima jednotlivých členů domácnosti. Existenční minimum ­ 2 020 Kč. PedF, katedra geografie 55 Systém státní sociální podpory Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, v platném znění. Přídavek na dítě ­ rodinám, které mají čistý příjem do 2,4 násobku životního minima. Do 6 let 500 Kč, 6 ­ 15 let 610 Kč, 15 ­ 26 let 700 Kč. Rodičovský příspěvek ­ celodenní péče a dítě ­ sazba zvýšená (11 400 Kč), základní (7 600 Kč), snížená (3 800 Kč) a nižší (3 000 Kč). Sociální příplatek ­ při péči o nezaopatřené děti Příspěvek na bydlení ­ 30% (v Praze 35%) příjmů rodiny nestačí k pokrytí nákladů na bydlení. Další příspěvky ­ porodné, pohřebné, dávky pěstounské péče. PedF, katedra geografie 56 Sociální politika v ČR Programové pilíře: Politika v zaměstnanosti (pomoc státu nezaměstnaným občanům; důraz na aktivní politiku zaměstnanosti; podpora podnikání; rekvalifikační programy; míra nezaměstnanosti snižována předčasnými důchody, prodloužením školní docházky, zkracováním pracovní doby, prodloužením doby dovolené; přijat zákon o zaměstnanosti). Příjmová politika (snaha o uvolnění trhu s pracovní silou, přitom zaručit občanům minimální příjem z práce; přijat zákon o mzdě a kolektivním vyjednávání). PedF, katedra geografie 57 Sociální politika v ČR Programové pilíře: Rodinná politika (stát opustil populační hlediska a zvýraznil podporu základních sociálních a kulturních funkcí rodiny i potřebám jejich členů; dotvořil systém sociálních dávek; zaveden rodičovský příspěvek, účelové dávky na bydlení atd.). Politika sociálního zabezpečení (stát chtěl vytvořit jednotný státní systém sociálního zabezpečení, který by poskytoval povinné zdravotní, nemocenské a důchodové pojištění, dobrovolné pojištění a státní sociální podporu a pomoc, sociální síť; tyto snahy neuplatněny, pouze výběr pojistného na sociální pojištění a odstraněna diskriminace ve výši důchodů). PedF, katedra geografie 58 Aktivní politika zaměstnanosti ČR Vymezena na základě zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů. = souhrn opatření směřujících k zajištění maximálně možné úrovně zaměstnanosti. Aktivní politiku zaměstnanosti zabezpečuje ministerstvo a úřady práce. Nástroje: Rekvalifikace, Investiční pobídky, Veřejně prospěšné práce, Společensky účelná pracovní místa, Příspěvek na zapracování, Příspěvek při přechodu na nový podnikatelský program. PedF, katedra geografie 59 PedF, katedra geografie 60 PedF, katedra geografie 61 0 100 000 200 000 300 000 400 000 500 000 600 000 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 UCHAZEČI O ZAMĚSTNÁNÍ POČET VOLNÝCH MÍST Graf Počet neumístěných uchazečů o zaměstnání a volných pracovních míst v ČR v letech 2002 až 2009 PedF, katedra geografie 62 Graf Obecná míra nezaměstnanosti dle krajů k 30. 6. 2009 PedF, katedra geografie 63 Pro dnešek vše!!! PedF, katedra geografie 64