PedF, katedra geografie 1 Ze2BP_VSC6 Synergie prostorových struktur v území jarní semestr 2009/2010 PedF, katedra geografie 2 Osnova Krajina a její složky: Klasifikace krajiny. Kulturní krajina. Racionální a iracionální složka území. Sociokulturní regulativy. Synergie v území. Územní identita Identita. Lokální identita. Genius loci, genius regionis. PedF, katedra geografie 3 Krajina a její složky Holistický přístup Krajina = složitý systém, který nelze pochopit analýzou dílčích částí, ale pouze systémovým přístupem. Systémový přístup musí být celostní ­ tedy zahrnovat všechny složky krajinné sféry a všechny vzájemné interakce a vazby. Výzkumné otázky ­ vazby, procesy a principy. 4PedF, katedra geografie Systém = složitý reálný nebo abstraktní objekt, v němž rozlišujeme části, vztahy mezi nimi, vlastnosti. Vůči okolí vystupuje systém jako celek. Části systému jsou ve vzájemné interakci. Označujeme je jako prvky systému a vztahy mezi nimi nazýváme vazbami systému. Prvky jsou nositeli vlastnosti systému. ,,Systém je komplex prvků nacházejících se ve vzájemné interakci." Systém a jeho vymezení PedF, katedra geografie 5 Přístupy k vymezení krajiny Legislativní přístup ­ zákon č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny. ,,Krajina je část zemského povrchu s charakteristickým reliéfem, tvořená souborem funkčně propojených ekosystémů s civilizačními prvky (§ 3, písm. K, zák. č. 114/1992 Sb.). Geografický přístup ­ např. Troll, 1966 ,,Část zemského povrchu, která podle svého vnějšího obrazu a vzájemného působení svých jevů, tak jako vnitřních a vnějších vztahů polohy, tvoří prostorovou jednotku určitého charakteru a na geografických přirozených hranicích přechází v krajiny jiného charakteru." 6PedF, katedra geografie Přístupy k vymezení krajiny Ekologický přístup ­ heterogenní část zemského povrchu, skládající se ze souboru vzájemně se ovlivňujících ekosystémů. Architektonický (funkčně-estetický) přístup ­ ,,rozlehlá všeobsahující totalita, místo, které má vždy svou zvláštní identitu vyplývající z místních podmínek." (Norberg-Schulz , 1994). Historický přístup ­ ,,území, jež se po určitou dobu svérázně vyvíjelo geopoliticky, hospodářsky a kulturně v závislosti na přírodních podmínkách, vyplývajících v podstatě ze zeměpisné polohy." Demografický přístup ­ území obývané lidmi. Emocionální přístup - emocionální vztah k přírodnímu prostředí (krajině), intuitivní smysl pro procesy, které v něm probíhají, a také intuitivní vědomí, že existuje mez nároků člověka vůči přírodě. 7PedF, katedra geografie Umělecké pojetí krajiny (Kotalík, 2001) Obraz krajiny jako dokumentární svědectví o stavu krajiny (vnější a vnitřní). Obraz krajiny ve smyslu stylizace a symbolu přírodní reality. Interpretace krajiny zahrnující umělecké dílo pokoušející se postihnout duchovní obsah, význam či atmosféru krajiny prizmatem tvůrčího subjektu. Objevování a odkrývání krajiny ve smyslu hledání její kosmologické podstaty. Tvorba krajiny jako zpětná vazba mezi krajinným prostředím a architektonickou, urbanistickou a uměleckou tvůrčí činností. Žalující memento přinášející varovné apely a nastolující otázky o vztahu ke krajině a její budoucnosti. Projev ­ krajinomalba. 8PedF, katedra geografie Kategorizace krajiny 9PedF, katedra geografie Krajina přírodní, přirozená, primární - vytváří se působením přírodních, abiotických i biotických krajinotvorných procesů bez ovlivnění antropogenními faktory, nebo jen s jejich minimálním působením. Krajina kulturní, sekundární ­ krajina ovlivněná člověkem. Rovnováha mezi působením antropogenních a ostatních faktorů. V plné míře přetrvává i autoregulační schopnost na jednotlivých úrovních ekosystémů. Krajina terciární ­ krajina ovlivněná legislativními opatřeními formou zákonů a nařízení. Krajina kvartérní ­ duchovní podstata krajiny. Kulturní krajina Harmonická kulturní - zaujímá cca 1/2 až 2/3 území České republiky (v závislosti na subjektivním posouzení meze této rovnováhy jednotlivými autory). Narušená kulturní krajina ­ antropické vlivy ve větší míře narušují stabilitu přírodních složek. Přesto je zachována autoregulační schopnost ekosystémů a jejich schopnost restaurace. Devastovaná krajina ­ dochází k těžkému narušení autoregulační schopnosti a náprava je možná jen za předpokladu značných energetických vstupů a ekonomických prostředků. 10PedF, katedra geografie Účelové klasifikace kulturní krajiny Atlas životního prostředí a zdraví obyvatel ČSFR (1992): 1) lesní, luční a skalní; 2.) zemědělsko-luční; 3) zemědělská; 4) urbanizovaná a technizovaná krajina. Demek a kol. (1976) : 1) vlastní kulturní krajina; 2) narušená kulturní krajina; 3) devastovaná krajina (ztrácí schopnost autoregulace). 11PedF, katedra geografie (Forman a Godron 1993): 1) přírodní krajina; 2) extenzivně kultivovaná krajina; 3) intenzivně kultivovaná krajina; 4) příměstská krajina; 5) městská krajina. OECD: 1) městská krajina; 2) industriální krajina; 3) zemědělská krajina. Účelové klasifikace kulturní krajiny 12PedF, katedra geografie Typy české kulturní krajiny (Lipský 1999) Stará zemědělská krajina (osídlená a odlesněná od neolitu; do 350 m, dnes jen do 10 % lesů). Venkovská krajina osídlená v průběhu středověké kolonizace (12.-14. stol.; 400-700 m). Mladá kulturní krajina (osídlená až v 16.-18. stol.; nad 700 m, valašská kolonizace). 13PedF, katedra geografie Harmonie v krajině!? Uveďte příklady, kdy si myslíte, že dochází k harmonii v krajině! 14PedF, katedra geografie Popis krajiny ­ systematické sbírání a interpretace informací o krajině. Klasifikace krajiny ­ krajina je analyticky diferencována do typů či jednotek se zřetelně definovanými charakteristikami. Hodnocení krajiny ­ interdisciplinární činnost, kdy je krajina popisována, klasifikována a analyzována s následnou formulací výsledků. PedF, katedra geografie 15 Hodnocení krajiny Kvantitativní - rozlišitelné a prostorově se opakující seskupení vzájemně se ovlivňujících ekosystémů, geomorfologií a režimy disturbance. Kvalitativní - objekt vizuálního vnímání, ale současně jako fenomén s fyziografickými, kulturními a historickými atributy. Geografická analýza x geografická syntéza. Objektivní x subjektivní. 16PedF, katedra geografie Kde hledat podstatu krajiny? Racionální složka území ­ vše co se v krajině nachází, tj. složka přírodní (biota, abiota), území ovlivněné činností člověka a mefamorfované pro současné podoby. Pokuste se definovat racionální složku území okresu Brno-město! Iracionální složka území ,,Neuvěřitelně, až vášnivě se mi chce žít, a žít přece znamená prodírat se kupředu, k něčemu vyššímu, k dokonalosti a dosahovat ji." (Boris Pasternak) 17PedF, katedra geografie Co znamená iracionálno? Jednotlivá území jsou definována nejen souborem přírodních a socioekonomických složek, ale také složkou lidskou, kterou tvoří především samotní lidé. Žít a prožívat život znamená pochopit soubor vzájemných složitostí a vazeb, které mám umožňují se orientovat v prostoru. Život tedy má nejen biologickou stránku, ale také společenský rozměr (duševní život jedince). Pestrost a jedinečnost života je souhrnem sil a vztahů působících v prostoru a čase. 18PedF, katedra geografie Co znamená iracionálno? 19PedF, katedra geografie ,,Cogito ergo sum" ,,Myslím, tedy jsem" Vědomí jako stavební kámen Vědomí = principiální schopnost duševního života lidí. Vědomí integruje rozmanité duševní či mentální činnosti (vnímání, cítění, vyjadřování, paměť, pozornost atd.) a do jisté míry je řídí. V praxi existuje tzv. společenské vědomí ­ odraz společenského bytí vědomí lidí. Jaké znáte formy společenského vědomí? Promítají se do chování a činnosti obyvatel. 20PedF, katedra geografie Vnímání Schopnost rozeznávání estetických hodnot, zapadajících do společenského rámce a kulturních hodnot. Co je vkusné, co nikoli? Co je dobré, co špatné? 21PedF, katedra geografie Kultura Zahrnuje společenské vědomí, ale i materiální a duchovní produkty společenské tvorby: co se musí člověk naučit, aby se stal platným členem své společnosti; co sám většinou nevytváří, nýbrž přejímá od starších; co je spíše kolektivním a často anonymním, nastřádaným dílem mnoha generací; co se udržuje tím, že se o to lidé starají a pečují; co dané společenství spojuje a zároveň odlišuje od jiných. Utvářena společenskou praxí a předávána prostřednictvím kulturního dědictví. 22PedF, katedra geografie Identita obyvatel V minulosti chápána jako příslušnost lidí k určitým výtvorů, jejich práce (tzv. artefaktům). Na tomto principu se vytvořila silná regionální identita (např. těšínské Slezsko, moravské Valašsko, slovenský Šariš, Zahorie apod.). Identita = vztah ke kultuře. Jaké prvky tvoří iracionální podobu těchto regionů? (tzv. sociálněkulturní regulativy) 23PedF, katedra geografie Sociálněkulturní regulativy Morálka jako společenský luxus Životní styl Vkus Právo Politika Umění Svoboda Víra Emoce Které z těchto regulativů považujete za nejdůležitější? 24PedF, katedra geografie Morálka Z latiny ­ moralis = mrav, mravy. Soubor hodnot a norem a vzorců chování mezi jednotlivci, společenskými skupinami. Nepsané ,,morální" normy jsou již od raného dětství vštěpovány dětem. ,,Co nechceš, aby ti jiní činili, nečiň ty jim." (Bible, Tob 4,15) ,,Jak chcete, aby lidé jednali s vámi, tak jednejte vy s nimi." (Bible, Lk 6,31). ,,Jiný kraj, jiný mrav!" Morální kodex ­ nezbytná podmínka užívání svobody a demokracie. 25PedF, katedra geografie Životní styl a vkus Každá etnická skupina má určitý vkus ve smyslu stylu či slohu. Životní styl ­ souhrn zvyků, obyčejů, respektive aplikovaných společenských norem, se promítá do prostorového chování obyvatel. Vkus ­ vyjadřuje životní styl obyvatel. Nejde o to, říct, že je něco dobré či spatné. Důraz na estetické cítění. 26PedF, katedra geografie Politika Společenský jev, který stanovuje právní normy, ukládající lidem povinnost chovat se určitým způsobem. Chování a jednání jednotlivce nebo skupiny nebo nasazení prostředků (ať legitimních nebo ne) k dosažení určitého cíle. Komunikační prvek mezi zákonodárci a jednotlivými členy společnosti. Regulace činností a postavení jedince ve společnosti. PedF, katedra geografie 27 Umění Tvůrčí činnost a její výsledky. Forma společenského vědomí ve spojitosti s emocionálními prožitky vnímání vnějšího či vnitřního prostředí člověka. Uchovává obraz svědectví doby, dává obraz o úrovni a rozvoji daného území, o způsobu života lidí a jejich pocitů apod. Umění s vysokou hodnotou sebereflexe může u ostatních jedinců navozovat zážitky, které intenzivně působí na emotivní složku lidské existence. 28PedF, katedra geografie Svoboda Možnost člověka jednat jak chce, jakýsi projev libovůle. Podřízenost vůči regulativům, morálním principům, společenské dohodě ­ stanovení základních pravidel chování. Bez omezení osobní svobody nemůže existovat žádná trvalá svoboda. 29PedF, katedra geografie Emoce Subjektivní reakce člověka na podněty, jenž vnímá z vnějšího i vnitřního prostředí. Subjektivní zážitky libosti a nelibosti, provázené fyziologickými změnami (změna srdečního tepu, změna rychlosti dýchání), motorickými projevy (mimika, gestikulace), změnami pohotovosti a zaměřenosti. Hodnotí skutečnosti, události, situace a výsledky činností podle subjektivního stavu a vztahu k hodnocenému, vedou k zaujetí postoje k dané situaci. Emoce narušují pocit harmonie s prostředím! Pozitivní x negativní 30PedF, katedra geografie Víra Vnitřní jistota o správnosti nebo existenci něčeho. Přesvědčení, že něco je skutečné či pravdivé. Projev postoje a motivace chování lidí v konkrétním území. Ztráta naděje naopak vyvolává bezmocnost, vede k odcizení, stahování se do ústraní a oslabování rozvoje identity. 31PedF, katedra geografie Vztah mezi složkami v území Existence objektů (složek) racionální povahy, které vnímáme svými smysly, je odrazem mnoha souvislostí a významů, jež v daném území ovlivňují jejich uspořádanost a funkčnost. U racionální složky se může jednat např. o souvislosti polohové, kompozičně-proporcionální, samoregulační, asynchronní, doplňkovost. Samotná existence racionální složky znamená, že budou existovat vztahy, které se na jedné straně vylučují, ale na druhé straně naopak vzájemně podmiňují. 32PedF, katedra geografie Vztah mezi složkami v území Lidé potřebují ke svému spokojenému životu, aby byly naplněny a uskutečňovány potřeby (sociálně-kooperativní, obecně lidské). Kooperativní souvislosti vycházejí z akceptace společenských cílů, metod a rychlosti cílů dosáhnout. ,,Čím je území větší, rozlehlejší, a tedy počet obyvatel v něm žijících vyšší, tím je vliv jednotlivce na formování celku menší!" ,,Čím člověk realitu území vnímá z hlediska reálné možnosti spoluúčasti na jeho proměnách, tím více se posilují pocity spoluodpovědnosti každého jednotlivce za dané území, tím více se posilují pocity lidí za spoluodpovědnosti ve věcech veřejných, a prohlubuje se tím identita obyvatel s komplexně pojímaným územím. ,, 33PedF, katedra geografie Vztah mezi složkami v území Lidé potřebují ve svých pocitech být spoluúčastni nejen při změnách obsahu a proměně reálných složek krajiny, ale také potřebují mít možnost ovlivňovat jejich rozvoj. Čím intenzivněji jsou uvedené principy naplňovány, tím výraznější funkci nabývá vzájemná komunikace lidí. Jakou roli zde hraje důvěra lidí? Vazby mezi jednotlivými složkami jsou tak složité a dynamické, že je třeba určitá míra vzájemné tolerance. Tolerance = ochota připustit u druhého člověka odlišný názor, chování, vzhled apod. 34PedF, katedra geografie Změny v území Působnost člověka v území sebou nesla prvky územní uzavřenosti ­ racionální prvky lidské aktivity (soudržnost, rodina) ­ sociální vazby vycházející z rozumového poznání. Kritérium ­ pravda a objektivita. Přechod od uzavřenosti k iracionální otevřenosti je způsobena fázovými společenskými přechody ve společnosti (ekonomické, sociální krize). Výsledkem dynamických procesů ­ vliv racionální i iracionální složky území. Ve společnosti se projevují prvky odpovědnosti, tolerance a vlivu na okolním dění. 35PedF, katedra geografie Integrita v území = synergie vazeb Pociťují-li lidé v jistém smyslu spoluodpovědnost za realizaci určitých činností, projevuje se jejich identita nejen k dané činnosti, ale i k území, kde se realizovala. Posilování projevů sounáležitosti a spoluodpovědnosti! Není to pouze postoj a názor, ale také čin nebo chování obyvatel. Jaký vztah máte k např. Evropské unii, NATO? 36PedF, katedra geografie Integrita v území = synergie vazeb Pokud budeme hledat vazby mezi složky v krajinné sféře, musíme vycházet ze vzájemných souvislostí. Za účelem nalezení optimálního řešení. Prezentováno prostřednictvím hledání stavby (složení), významu a propojení dílčích částí celku (nelezení harmonie). Harmonie = soulad, souzvuk, souznění. Fungování harmonie závisí na prostoru a čase. Společenskokulturní proměny krajiny jsou velmi markantní v proměnách harmonie. Pokuste se vysvětlit vztah mezi harmonií a symetrií a uveďte příklady. 37PedF, katedra geografie Prostorová synergie Dána vazbami mezi racionální a iracionální složkou území. Projevuje se s různou intenzitou v prostoru a čase. Dána vnějšími a vnitřními vazbami. Aby nastala synergie v území musí nastat harmonie. Výrazný vliv na míru synergie mají tzv. kohezní síly. 38PedF, katedra geografie Kohezní síly Síly, které spojují jednotlivé složky krajiny a vytvářejí z nich celek. Rozlišujte vnitřní a vnější síly! Koheze = soudržnost, celistvost území z pohledu jednotlivých složek. Čím jsou síly silnější, tím dochází k rovnováze v území! 39PedF, katedra geografie Územní identita Identita = totožný, stejný. Vyskytuje se v nejrůznějších oblastech ­ psychologii, matematice, ekonomii apod. Územní identita = nezaměnitelná jednota a shodnost => nalezení harmonie v chování souboru obyvatel daného území v konkrétním čase! Identita vypovídá o tom, jakým způsobem sami sebe poznáváme, jak se ztotožňujeme s jinými apod. Není založena na vazbách, ale na principu přijetí rovnocennosti a identického postavení ve společnosti. 40PedF, katedra geografie Prvky identity 1. Aktivita lidí. 2. Uvědomělost. 3. Odpovědný vztah k prostoru, lidem i k sobě samotnému. 4. Vázána na konkrétní činy. 5. Odraz postojů, myšlení a všech fenoménů podílejících se na formování nás samých. 6. Proměnnost v čase a prostoru. 7. Tzv. ,,Intimita zažití". Vytvářena z faktů lidské paměti! Schopnost ukládat, třídit a vybavovat si určité informace! Identita obyvatel je tím významnější, čím těsnější vztahy mají dané vědomosti lidí s jejich činnostmi, zájmy a aktuálními úkoly. 41PedF, katedra geografie Kolektivní identita Předpokladem je existence tzv. kolektivní paměti. Zachycuje významné historicko-společenské jevy ve společnosti. Pokud je kolektivní paměť dlouhodobá historická paměť. 42PedF, katedra geografie Smysl identity Základním smyslem identity obyvatel v prostoru a čase je posilování vědomí kontinuity vývoje. Výrazným projevem jsou mezigenerační vazby a přenos informací. Jakým způsobem zde vstupuje dizkurz tradice x inovace? Smyslem identity je kontinuální propojení protisměrného působení tradic a inovací, směřující k harmonii a generačnímu přenosu vědomí identity. 43PedF, katedra geografie Uplatnění identity v geografii Při hledání identity se pohybujeme vždy na úrovní určitého území. Posilování identity vede k větší účasti obyvatel na veřejném životě. Identitu lze tedy hledat na lokální, regionální, národní či nadnárodní úrovni. Harmonie jakéhokoli územního celku je spojena s protisměrností sil na úrovních: makro-mikro, vnějšekvnitřek, společné-odlišné apod. 44PedF, katedra geografie Uplatnění identity v geografii Fungování jakéhokoli regionu ČR v rámci EU je nemyslitelné bez akceptování tzv. principu subsidiarity. Změny probíhající v dílčích územích ČR by měly být akceptovány v novém ,,sociálněgeografickém" pojetí rozvoje území ­ region se stává nejvýznamnějším místem střetu společenských, makrostrukturně se vyvíjecích změn a mikrostrukturně působícího lidského činitele. Dynamika rozvoje území = místo střetu makro a mikro zájmů celku a jednotlivce. 45PedF, katedra geografie Lokální identita Významným prvkem identity na nejnižší úrovni je lokální kultura (tradice, zvyky,obyčeje apod.). Lokální kultura představuje pestrý a mnohovýznamový program činnosti jednotlivců a skupin, který je neustále modifikován sociokulturními regulativy určitého období, akceptován kulturními stereotypy, uchováván a předáván prostřednictvím kulturního dědictví (Vencálek, 1998). 46PedF, katedra geografie Lokální identita Nejcennějším fenoménem kulturní krajiny je ochota lidí ke spoluúčasti na rozvoji všech časoprostorových aspektů území. Svoji roli zde hraje také sociální struktura obyvatel. Lokální společnost byla základním stavebním kamenem tradiční společnosti, následně zaniká ve vyspělých zemích prostřednictvím průmyslové revoluce, industrializace a urbanizace krajiny. V moderní společnosti se projevují nové prvky ­ odcizení se, nárůst sociálně-patologických jevů, chybějící opora jednotlivců apod. 47PedF, katedra geografie Lokální identita Společnost se projevuje nejen kulturou, ale také odlišným životním stylem. Porovnejte důsledky přímé urbanizace na prostorovou strukturu rurálního prostoru! Významnou roli zde hrají sociální kontakty, sítě a vazby. Ke stavebním prvkům také patří např. duch veřejného života, charakter vzájemného soužití lidí, lidská kultura apod. 48PedF, katedra geografie Genius loci Lat. ,,duch místa". ,,Genius loci je to, proč se na nějaké místo vracíme, nebo to, k vůli čemu lezeme po rozhlednách." (Cílek, 2002) Nalezení harmonie mezi racionální a iracionální složkou území. ,,Duch místa živí přístup a činy těch, kteří ho řídí, stavějí, spravují a užívají. Není proto divu, že se necítíme dobře v supermarketech ovládaných pojmem ,ber`, který není doplněn o ,dávej` prostřednictvím řemesel a služeb... Kde se zničí místo, tam se zničí i kultura, následuje sociální i osobní znehodnocení." (Christopher Day) PedF, katedra geografie 49 Genius loci Lat. ,,duch místa". ,,Genius loci je to, proč se na nějaké místo vracíme, nebo to, k vůli čemu lezeme po rozhlednách." (Cílek, 2002) Nalezení harmonie mezi racionální a iracionální složkou území. ,,Duch místa živí přístup a činy těch, kteří ho řídí, stavějí, spravují a užívají. Není proto divu, že se necítíme dobře v supermarketech ovládaných pojmem ,ber`, který není doplněn o ,dávej` prostřednictvím řemesel a služeb... Kde se zničí místo, tam se zničí i kultura, následuje sociální i osobní znehodnocení." (Christopher Day) PedF, katedra geografie 50 Genius loci Nalezení paměti krajiny je podstatné pro její další rozvoj! ,,Nehmotná součást krajiny projevující se jako krajinný ráz, vyplývající ze vzájemného vztahu přírodních aspektů s komplexně pojatým v ní se odehrávajícím životem lidí." (Ivanička, 2000). Genius loci krajinu oživuje a současně je jí neustále aktualizován. Umožňuje dešifrovat pamětní kód předcházejících generací, jeho hodnotové systémy a etické normy. Odhalování pestrosti a bohatství lidských artefaktů. Vzniká, když lidé mimo své běžné činnosti začínají více vnímat fenomén času! PedF, katedra geografie 51 Genius regionis Regiony nejsou jen územím vymezeném na mapě. Musí být vnímány také z hlediska času a ve vztahu k nejrůznějším významovým úrovním, ve vztahu k pojetí a charakteru života lidí, existenci, či neexistenci racionální a iracionálních sil v území. Máme-li hledat ,,genius regionis", a tedy porozumět lidem, kteří v daném regionu žijí, máme-li pochopit jejich projevy i to, čím jsou tyto projevy podmíněny, musíme se snažit pochopit jak tyto zvláštnosti a významovosti v krajině působí. Vyjadřuje draze a obtížně mnoha generacemi získané poznatky a zkušenosti, které vedly k existenci a rozvoji daného regionu (území). V krajině je genius regionis velmi stabilní. PedF, katedra geografie 52 Úkol - esej Vizualizace, doplňování a symbolizace místa Vašeho bydliště jako prostoru, který si v čase uchovává svoji identitu. PedF, katedra geografie 53 Pro dnešek vše!!! PedF, katedra geografie 54